Vikbar sittstol

Eftersom vikt och packvolym knappast spelar någon roll när jag är iväg med kajaken, har jag en Helinox Chair 2.
Ja, nåt sånt där står på önskelistan. Jag har en tung modell (stålrör istället för aluminium) som jag spontanköpte på campingsemestern i fjol (men den är lite väl tung för vandring). För kajakbruk spelar väl dock inte vikten så stor roll.
 
De där Helinox-stolarna (och liknande) är jättesköna, men oj vad lätt de blåser bort! Har en kompis som har en sån, och hon får springa efter den hela tiden…
 
Det stämmer att de är känsliga för vinden, men de brukar inte blåsa bort - bara välta, och sen ligger den rätt still. Brukar gå att lösa genom att man lägger en jacka eller handuken i den när man ska upp därifrån. Eller så sitter man bara kvar och dricker öl ända till det slutar blåsa
 
Oavsett prylhysteri eller underskattning av att sitta på marken så förordar jag också en stol. I mitt fall har jag både kört med Crazycreek och Helinox Ground Chair och jag får nog säga att Helinox vinner i bekvämlighet. Visst, den kostar en slant förvisso.
 
Det finns även andra märken liknande Helinox som funkar bra och inte kostar en lika stor slant.
Jag har en Sydvang som motsvarar Helinox Chair One.

Funkar klockrent men väger lite mer än förlagan.
 
Jag sitter bkvänt i min stol som träs på mitt expeed downmat 9 LW XP. Dubblar ju som liggunerlag, på gott (en pryl tvån avnädningar) och ont (får man punka i stolen får man sova på marken).
18 cm dunisolering är mjukt och varmt. Lätt att variera ryggvinkel och man sitter lite lågt - man kan inte dingla med benen men jag har lärt mig hitta en skön knävinkel.

Men just det liggerunderlaget kostar en slant men använder stolen som skyddsöverdrag även då jag sover, så lite extra säkerhet mot punka där.

Stolomslag + liggunderlag väger nog in på dryga kilot. INga problem i kajak och görligt även på ryggen.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
Ullis71 Vikbar/uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.