Vikbar sittstol

Hjälp mig hitta en bra sittställning som jag kallar det. Det finns enkla med remmar mellan sitt och ryggdyrna, eller där man stoppar in uppblåsbart liggunderlag. Tanken är främst på en klippa vid paddling. Pris mot kvalité samt volym i kajaken.

 
Ja, att kunna luta sig bakåt med stöd är väldigt bekvämt. Jag vet inte hur många gånger jag känt att jag behöver lägga mig ner på rygg för att sträcka ut ryggen, efter att ha suttit långa stunder på marken utan nåt ryggstöd.

Det mest smidiga tror jag dock är en simpel näthängmatta, så länge det finns ett par träd att spänna upp den mellan. Såna där remmar som man använder för att göra en stol av liggunderlaget har jag aldrig fått att funka bra för de verkar bygga på att man sitter med raka ben. Vill man sitta med böjda ben (d.v.s. bara rumpa och fötter i marken) tenderar man att ramla baklänges.
 
Jag har haft den här i många år och är extremt nöjd:
https://aktivus.se/products/crazy-creek-original
Ihopvikt blir den en smal rulle som lätt kan stuvas där kajakens för eller akter är som smalast. Såna som man stoppar in liggunderlag i är väl smartast för övernattningsturer när man ändå har liggunderlaget med, men på dagsturer är en sån här stol smidigare.
Liknande finns ju i olika märken och prislägen, men det är bara den här från Crazy Creek jag har provat, och jag är mycket nöjd med kvaliteten. Crazy Creek har visst en lättviktsserie också, den har jag inte provat.
 
Jag har haft den här i många år och är extremt nöjd:
https://aktivus.se/products/crazy-creek-original
Ihopvikt blir den en smal rulle som lätt kan stuvas där kajakens för eller akter är som smalast. Såna som man stoppar in liggunderlag i är väl smartast för övernattningsturer när man ändå har liggunderlaget med, men på dagsturer är en sån här stol smidigare.
Liknande finns ju i olika märken och prislägen, men det är bara den här från Crazy Creek jag har provat, och jag är mycket nöjd med kvaliteten. Crazy Creek har visst en lättviktsserie också, den har jag inte provat.
Jag skulle mycket hellre välja denna typ än en där man stoppar in sitt uppblåsbara liggunderlag. Iofs lite beroende på typen av liggunderlag, men punkteringsrisken.

Hur är det att sitta i denna typ av stolar, man sitter med böjda ben och lutar sig lite bakåt eller? (Raka ben är jag för ovig för, tyvärr.)

Om en separat pryl för ett enda syfte är OK och bekvämlighet är prio så börjar man väl närma sig att kika på stolar av typ som Helinox, pris efter märke och (lätt)vikt.
Helinox
 
Hur är det att sitta i denna typ av stolar, man sitter med böjda ben och lutar sig lite bakåt eller? (Raka ben är jag för ovig för, tyvärr.)

Precis, böjda ben och luta sig bakåt, så sitter man oerhört bekvämt och avslappnat. Man kan sträcka ut benen också om man vill. En fördel med den här stolen är att man enkelt kan knäppa loss remmen, så får man en platt dyna. Skönt att ha som skydd för knäna för uppgifter man utför knästående. (Har faktiskt använt som liggunderlag också, när jag sov på golvet på en färja. Inte så bekvämt och bara överkroppen får plats, men ändå...)
 
Eftersom vikt och packvolym knappast spelar någon roll när jag är iväg med kajaken, har jag en Helinox Chair 2.
Perfekt sitthöjd för att hantera Trangian och hög ryggstöd som ger en avslappnat sittställning när man njuter av solnedgången.
DSC01563_1.jpg
 
Jag har haft den här i många år och är extremt nöjd:
https://aktivus.se/products/crazy-creek-original
Ihopvikt blir den en smal rulle som lätt kan stuvas där kajakens för eller akter är som smalast. Såna som man stoppar in liggunderlag i är väl smartast för övernattningsturer när man ändå har liggunderlaget med, men på dagsturer är en sån här stol smidigare.
Liknande finns ju i olika märken och prislägen, men det är bara den här från Crazy Creek jag har provat, och jag är mycket nöjd med kvaliteten. Crazy Creek har visst en lättviktsserie också, den har jag inte provat.

Jag har också haft en Crazy Creek i flertalet år bästa friluftsstol jag har prövat för paddling av flera skäl. Den är oerhört bekväm, man kan luta sig bakåt väldigt mycket utan att den välter. Vill man sitta helt upprätt är det bara att dra i banden som man reglerar steglöst. Den tar även oerhört lite plats i kajaken jag lägger i den i främre packluckan helt platt dvs jag knäpper upp sidobanden och lägger i den helt utplattad. Har också använt den som en yogamatta (förkortad såklart) ute på tur.

Den har flera användningsområden hade med den på en AW med jobbet och när väl folk började pröva den fick jag inte ha den ifred.

Ser att den nu finns i några varianter, här bla https://www.kajak-uteliv.com/produkt-kategori/friluftsutrustning/bo-sova/
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
Ullis71 Vikbar/uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.