Vi metar för lite

IMG_20200801_200358189_HDR.jpg

Den eleganta och tydliga skissen ovan visar hur man tacklar med glidflöte. På linan trär man först ett flötesstopp (eller, om man är old school, slår en stoppknut). Sedan träs glidflötet på linan varefter sänket sätts på plats och slutligen knyts en lämplig krok fast. Detta är så enkelt det kan bli. För att maximera kastlängd och minimera risken för trassel väljer man ett (1) sänke och placerar detta så nära kroken som möjligt. Den konfigurationen är emellertid inte optimal eftersom ett relativt stort sänke nära kroken är ägnat att störa fisken.Den första kompromissen man får lov att göra är alltså att flytta sänket några decimeter från kroken. Nästa kompromiss är att byta ut det enda (stora) sänket mot några mindre som sprids längs linan. Och så håller det på. Grundregeln är dock densamma. Ju mer kompakt (ju kortare) tacklet är desto mindre trassel. Men så är det ju det där med att man gärna vill ha napp också...
 
Senast ändrad:
Då har jag inte missat några hemliga knep.
Varianten ovan har blivit lösningen efter ett gäng svordomar blåsiga dagar. En dyr variant av den som skulle kunna vara intressant att prova är flöte av glas.
 
Kort metpass ikväll. Blev inte många kast för folk började frysa. Det har blivit lite kompromisser i fisket det sista. Korta pass, hemgång när det börjar bli riktigt intressant. Nog om det.

Knöt till ett viftatackel. Fick till linbommen lite bättre. Körde med fast flöte, upplevde att det blev mindre benäget att trassla. Men hade ju snällare vind än andra gånger också.
Lättare flöte också, 6 gram.
Med bättre koll på att hålla linan spänd så blev inga missade hugg. En makrill och två vitlingar.
 
Själv har jag blivit sugen på att leta fram mitt gamla Fibalite matchspö, bege mig ut till väddökusten och testa fyads tackel... Fast någon centre pin har jag inte så det får väl bli en gammal 506:a.

Centre pin är ingen höjdare vid kusten... Fast innan haspel blev normen så fanns det japansk tillverkade centre pins som man kunde vrida för att fulhaspla av linan vid kast. Lite som de där gigantiska rullarna från australien som fortfarande tillverkas.

Centre pins är nog bäst till strömmande vatten får jag nog säga. Med tjock lina är de svinbra till räkfiske efter lax. Men nu sovdags, ner till vattnet innan gryning!
 
Nästa kompromiss är att byta ut det enda (stora) sänket mot några mindre som sprids längs linan. Och så håller det på. Grundregeln är dock densamma.

Det är möjligt att ha även sänket glidriggat.
Stoppknut, pårla, glidflöte, glidsänke, pärla, öggla på huvudlinan.
Tafs med ögla i ena ändan och krok i andra.

Med några färdiga tafsar går det fort att byta om man tex tvingas klippa en krok.
Och längden från kroken till sänket bestäms av tafsen.
/John
 
Det är möjligt att ha även sänket glidriggat.
Stoppknut, pårla, glidflöte, glidsänke, pärla, öggla på huvudlinan.
Tafs med ögla i ena ändan och krok i andra.

Med några färdiga tafsar går det fort att byta om man tex tvingas klippa en krok.
Och längden från kroken till sänket bestäms av tafsen.
/John
Men knappast vid flötmete, väl? Vad vore poängen med det? Förklara gärna i så fall.
 
När fisken drar lina känner den inte motstånd från sänket bara från flötet.
Ett sänke minskar trassel jämfört med flera.
Utbytbar tafs är lättare än att försöka göra en knut när det gungar eller blåser.
Med längre tafs på lager kan man byta om man tror sänket skrämmer fisken.
Man kan använda tunnare lina i tafsen så sänket blir kvar på huvudlinan om tafsen brister.
Och jo, detta är just för flötmete med levande agn eller dött, men används vid bottenmete också.

En del av dom här förklaringarna tror jag mer på än andra. De viktigaste för mig är att försöka lämna färre sänken efter mig. Smidigt att ta av tafsen vid avslutat fiske och packa utrustningen utan krokar.
Nu använder jag bara nylonlina, men det är även en lätt övergång från flätad till flourocarbon eller nylon för den som har flätlina som huvudlina.

Några av oss har dessutom fått svårare att se på nära håll, sämre känsel i fingrarna eller darrhänthet som gör att det underlättar att göra knutarna hemma, med hjälpmedel och perfekt belysning.
knyta.jpg


Många metare använder tafs vid toppknutet mete men där finns också alternativet att ha färdiga metriggar och byta hela riggen vid problem. Lite omständigare när man använder rulle.:)

/John
 
Det är en vanlig riggning när man metar abborre eller gädda med levande bete. Sänket brukar vara ett kulbly på10-25 gram. Som i kiten Darts Metset Abborre och Darts Metset Gädda.
Fördelen som jag ser det är att när rovfisken tar betet kan sänket glida på linan och på så vis inte vara i vägen när fisken sväljer betet.

/John
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...