verktyg till att bygga hjul...

Jo, hydrauliska skivbromsar är ju bra, med det kräver ju i praktiken thru axle nav för att fungera bra.
Nja
Inte för bakhjulet (så länge ramen har vertikala gaffeländar) och fram med gaffeländar riktade framåt, eller med bromsoket på höger gaffelben, behövs inte TA vare sig fram eller bak.
Enl mig är det enda riktigt bra med TA den högre precision som behövs vid tillverkning av gaffel och ram.
Horisontella gaffeländar med justerskruv är som tur är försvunna från moderna ramar
what-do-horizontal-dropout-adjusters-do-v0-uwl4zlo4om1d1.jpeg

Med cykeln hjulet skall användas på i ett mekställ (eller upphängd till lagom arbetshöjd på annat sätt) slipper man helt riktställ.
Men för den som verkligen gillar tjusiga verktyg finns justerbara riktställ med mätklockor
S9d7e1c7c68344df797b1d595a9129ea4T.jpg_640x640q90.jpg

Jag skall de närmaste veckorna bygga två framhjul (ngt att göra regniga dagar)
Jag har iofs både riktställ (ett gammalt för endast QR) och ekerspänningsmätare
men båda naven har TA och jag har inga TA-adaptrar så jag kommer att använda QR för att hålla naven stadig i riktstället. Centringsverktyg har jag aldrig sett behovet av, jag vänder på hjulet istället.

Man behöver inte krångla till sitt hjulbyggande om man inte vill

Nja
Inte för bakhjulet (så länge ramen har vertikala gaffeländar) och fram med gaffeländar riktade framåt, eller med bromsoket på höger gaffelben, behövs inte TA vare sig fram eller bak.
Enl mig är det enda riktigt bra med TA den högre precision som behövs vid tillverkning av gaffel och ram.
Horisontella gaffeländar med justerskruv är som tur är försvunna från moderna ramar
what-do-horizontal-dropout-adjusters-do-v0-uwl4zlo4om1d1.jpeg

Med cykeln hjulet skall användas på i ett mekställ (eller upphängd till lagom arbetshöjd på annat sätt) slipper man helt riktställ.
Men för den som verkligen gillar tjusiga verktyg finns justerbara riktställ med mätklockor
S9d7e1c7c68344df797b1d595a9129ea4T.jpg_640x640q90.jpg

Jag skall de närmaste veckorna bygga två framhjul (ngt att göra regniga dagar)
Jag har iofs både riktställ (ett gammalt för endast QR) och ekerspänningsmätare
men båda naven har TA och jag har inga TA-adaptrar så jag kommer att använda QR för att hålla naven stadig i riktstället. Centringsverktyg har jag aldrig sett behovet av, jag vänder på hjulet istället.

Man behöver inte krångla till sitt hjulbyggande om man inte vill

Nja, i princip alla nya kvalitetscyklar med skivbromsar har ju thru axle av någon anledning. Å jag minns att Racerdepån avråder från Specialized billigare gravelcyklar i aluminium, just för att de har quick release i bak. (I övrigt ska dessa cyklar vara helt ok, enligt Racerdepån).

Å jag förmodar att du menar skivbromsok på vänster sida, ty jag har aldrig sett några cyklar med skivbromsok på den höggra sidan... 🙂

Edit: Fördelen med t.ex. https://www.bike-discount.de/en/shimano-tl-fh12-centerring-for-hubs-with-12mm-thru-axle är ju just att de, i riktstället, förvandlar ett thru axle nav till ett quick release nav!
/Niklas

Senast ändrad:
Nja, i princip alla nya kvalitetscyklar med skivbromsar har ju thru axle av någon anledning. Å jag minns att Racerdepån avråder från Specialized billigare gravelcyklar i aluminium, just för att de har quick release i bak. (I övrigt ska dessa cyklar vara helt ok, enligt Racerdepån).
Det där är ju enbart handlarargument.
För den ser till det tekniska och då inte minst reaktionskrafterna från skivbroms så är det självklart att i en ram med vertikala gaffeländar finns det ingen mekanisk vinst med TA

Å jag förmodar att du menar skivbromsok på vänster sida, ty jag har aldrig sett några cyklar med skivbromsok på den höggra sidan... 🙂
Hade gafflar haft det så hade det inte varit ngn mekanisk vinst med TA på gafflar

Det finns även mätningar på nav som visar att med 12mm TA blir de inte stabilare jmf med QR,
man måste upp till 15mm vilket är "standard" på dagens MTB, men 12mm TA är "standard" på lvg och gravel.

Jag förstår teorin bakom thru-axel. Det är bättre och de flesta nya cyklar har det.

Jag har själv cyklar med skivbroms som har både thru-axel och quick release. Jag uppfattar inte någon gigantisk skillnad mellan att justera dessa. Men det säger nog mer om min egen kompetens som cykelmekaniker.

Vid vanlig användning tvivlar jag på att speciellt många användare märker någon skillnad när de cyklar på en cykel med thru-axel eller quick release.

Racerdepån hävdar bestämt att skivbromsar blir klart svårare att justera med quick release än med thru axle.
Min gissning är att de baserar det på jmf mellan dagens typiska MTBer med skivbroms och TA
och jmf med enkla/1a gen skivbromsar för lvg/gravel

Det är tydligen så att själva bromsklossarnas rörelse är mindre i enkla/1a gen skivbromsar för lvg/gravel. Jag har en cykel från ~2016 som levererades med Shimano BR-RS805, vilket kag tror var Shimanos 1a flat-mount bromsok, de var alltid svåra att justera särskilt jmf med de ungefär lika gamla XT-bromsarna (BR-M8000) på min MTB. Jag kan bara tänka mig hur det hade varit med QR på framhjulet.
Men jag har nu bytt till nyare bromsok: GRX BR-RX810 och bromsarna är nu mkt enklare att justera, jag har flera uppsättningar hjul till cykel vilka jag skiftar några ggr/år. Jag tycker det är onödigt med kolfiberhjul under den sopsaltade cykelsäsongen och jag har därför ingen kolfiberfälg i hjulet med navdynamo.

Shimano gjorde flera dumheter med 1a gen skivbromsar för lvg/gravel, tex onödigt små stållaminerade aluskivor(IceTech fram.
När tidningen Tour för över över 11 år sedan(6-2014) testade temperaturtåligheten hos Shimanos IceTech-skivor lyckades de med att smälta alukärnan även i 160mm-skivor trots en sammanlagd vikt på endast måttliga 100kg!
"140er-Scheiben mit Alu-Kern sind nach unserer Ansicht im Gebirge zu klein, aber die übliche, von Shimano empfohlene Konfiguration. Selbst die 160-Millimeter-Scheibe versagte bei unserem Praxistest auf einer steilen Abfahrt mit 100 Kilo Systemgewicht, weil der Alu-Kern der Bremsscheibe unter der Hitze einer Vollbremsung schmolz "
so-testet-tour-felgenbremsen-und-scheibenbremsen-fuers-rennrad
-das-diagramm-eines-testlaufs-von-rennrad-bremsen-auf-dem-tour-pruefstand-

Vid testtillfället anmärkte Tour även på att Shimano rekommenderade små 14cm skivor till lvg-cyklar. Det verkar som Shimano tog till sig av kritiken, för nästa generation av IceTech-skivor till DA R9100 och Ultegra R8000 kom med rejält större kylflänsar
bromsskiva-140mm-centerlock-sm-rt900-ice-tech-freeza.jpg

Ett 12 mm thru axle baknav med Shimanos adaptrar för quick release, så att baknavet nu även passar till äldre och/eller enklare mekställ.
/Niklas

Bilagor

• 20250701_110933.jpg
    20250701_110933.jpg
    1.7 MB · Visningar: 10
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips