Vem har inte vandrat upp för Elbrus?

Tycker att det verkar som halva utsidan har vandrat upp för Elbrus. Hur kommer det sig? Det är ju en massa krux att ta sig dit och är dessutom placerat i ett instabilt politiskt område. dessutom är det ju inte någon överdriven utmaning för en erfaren alpinist (som jag antar några här är). Är det ngn som klättrat i bergen runtomkring?
 
En anledning är nog att man kan göra hela resan för 5000kr, t.o.r Sthlm. Man får ganska mycket äventyr för de pengarna.
 
Tror dock det är Mindre folk som varit uppe på Elbrus än MT blanc, som är en riktig sådan topp som alla varit uppe på ! Tror nästan kilimanjaro är mer poppis än Elbrus också(Jag har gått uppför alla dessa berg under sommaren, klarade dock inte alla toppar :) )
 
Vad är det som Du vill veta om bergen runt omkring? Jag har varit där några gånger. Maila gärna om Du har frågor.
 
Hur då?!

5000:- för Elbrus?! Hur går man tillväga då?

Är det så billigt att komma dit vet jag vart jag ska i sommar!

/Pontus
 
Re: Hur då?!

ponli; sa:
5000:- för Elbrus?! Hur går man tillväga då?

Är det så billigt att komma dit vet jag vart jag ska i sommar!

/Pontus

jo jag skulle också villa veta det, men om det stämmer så är det kanon och då blir det nog ett starkt alternativ till nästa ävenyr
 
Förra sommaren såg jag att SAS flög till Moskwa från Arlanda för ca 1900kr, kanske kommer de med samma erbjudande upp nu i sommar? Från Moskwa flyger man till Mineralnyyw Vody för ca €190 (en prisuppgift jag hittade på http://www.pilgrim-tours.com) och därifrån kostar det ytterligare kanske två hundra t/r till Terskol om man är några som delar.

Så ca 4000 för enbart resan? Därtill tillkommer massa visum avgifter, boende, mat m.m.

/ Fredrik

...som funderade på Elbrus (och omnejd) ifjol sommar... men kanske den här sommaren istället? ;-)
 
Elbrus 2004

Ser att det verkar finnas ett visst intresse för denna top. Skulle själv vilja dra dit i sommar, men inte själv...

Har varit uppe på Aconcagua + en hel del alper och andra topppar. Hör av dig om det är intressant så skulle man kunna dra dit.
 
Jag med

skulle gärna ha varit på denna topp. Har ingen större vana av höga bärg och klättring. Högsta topp jag har varit på är Monterosa Italien (4808), men har forstått det så att man inte behöver mycke till klättervana för att bestiga Elbrus. Men alla måste jo starta nån stans.
Kollade vad hvitserk http://www.hvitserk.no skulle ha för turen och 25.000 verkar litt i mästa laget om man klarar turen till runt 5000..


Nu ja.. jag är defintivt interesserad. Gärna i slutet juli början augusti
 
Kostnader...

Det var nog 2001 som vi (4 pers) var till Elbrus. Vi bokade flyget via Iventus. Arlanda-StPetersburg-MinVody och tillbaka. Biljetterna gick på ca 2500kr då.

Totalt gick det på ca 5000kr/person inklusive mat, visa, hotell, whatever.

En av oss pratade ryska och utan honom hade många förhandlingar blivit mycket svåra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Svensk tjej har bestigt Mount Everest Alpin / Bigwall 0
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Ännu en klättrare har omkommit i Georgien Alpin / Bigwall 4
NordenJolt Någon som har erfarenheter från Coropuna i Peru? Alpin / Bigwall 2
kjpil Någon som har förare för Zermatt? Alpin / Bigwall 6
guhj "Skosystem" - vad har ni för prylar? Alpin / Bigwall 21
E9climbing Tragiskt men sant. Nu har et hant Alpin / Bigwall 55
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
Mezzner Hur många toppar har ett berg? Alpin / Bigwall 14
Bettega D, TD, ED, FA, EX, PD+ - någon som har lust att förklara för en noob? Alpin / Bigwall 22
Brune 18 årig tjej har bestiget Mount Everest Alpin / Bigwall 6
Bollvik Vilka 8000 m toppar har svenskar bestigit? Alpin / Bigwall 33
linkis Hur många svenskar har bestigit Mount Everest? Alpin / Bigwall 3
ÄventyrsUffe Vad har hänt med LGJ?? Alpin / Bigwall 1
Razor Den nya Bohusföraren har lämnat tryckeriet Alpin / Bigwall 0
mrTelemark Har någon klättrat Alpin / Bigwall 5
Laila Har någon...? Alpin / Bigwall 0
stetind Turtagroe har brunnit ner!! Alpin / Bigwall 0
Isklättersäsongen i södra Sverige har börjat Alpin / Bigwall 0
Tylemo Utsidan har ej min ratta e-post adress Alpin / Bigwall 0
tutts Sällskap upp på Mt Blanc v 32 Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
migael Upp går bra, men ner? Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...