Vem har inte vandrat upp för Elbrus?

Tycker att det verkar som halva utsidan har vandrat upp för Elbrus. Hur kommer det sig? Det är ju en massa krux att ta sig dit och är dessutom placerat i ett instabilt politiskt område. dessutom är det ju inte någon överdriven utmaning för en erfaren alpinist (som jag antar några här är). Är det ngn som klättrat i bergen runtomkring?

En anledning är nog att man kan göra hela resan för 5000kr, t.o.r Sthlm. Man får ganska mycket äventyr för de pengarna.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tror dock det är Mindre folk som varit uppe på Elbrus än MT blanc, som är en riktig sådan topp som alla varit uppe på ! Tror nästan kilimanjaro är mer poppis än Elbrus också(Jag har gått uppför alla dessa berg under sommaren, klarade dock inte alla toppar :) )

Vad är det som Du vill veta om bergen runt omkring? Jag har varit där några gånger. Maila gärna om Du har frågor.

Hur då?!

5000:- för Elbrus?! Hur går man tillväga då?

Är det så billigt att komma dit vet jag vart jag ska i sommar!

/Pontus

Re: Hur då?!

ponli; sa:
5000:- för Elbrus?! Hur går man tillväga då?

Är det så billigt att komma dit vet jag vart jag ska i sommar!

/Pontus

jo jag skulle också villa veta det, men om det stämmer så är det kanon och då blir det nog ett starkt alternativ till nästa ävenyr

Förra sommaren såg jag att SAS flög till Moskwa från Arlanda för ca 1900kr, kanske kommer de med samma erbjudande upp nu i sommar? Från Moskwa flyger man till Mineralnyyw Vody för ca €190 (en prisuppgift jag hittade på http://www.pilgrim-tours.com) och därifrån kostar det ytterligare kanske två hundra t/r till Terskol om man är några som delar.

Så ca 4000 för enbart resan? Därtill tillkommer massa visum avgifter, boende, mat m.m.

/ Fredrik

...som funderade på Elbrus (och omnejd) ifjol sommar... men kanske den här sommaren istället? ;-)

Elbrus 2004

Ser att det verkar finnas ett visst intresse för denna top. Skulle själv vilja dra dit i sommar, men inte själv...

Har varit uppe på Aconcagua + en hel del alper och andra topppar. Hör av dig om det är intressant så skulle man kunna dra dit.

Jag med

skulle gärna ha varit på denna topp. Har ingen större vana av höga bärg och klättring. Högsta topp jag har varit på är Monterosa Italien (4808), men har forstått det så att man inte behöver mycke till klättervana för att bestiga Elbrus. Men alla måste jo starta nån stans.
Kollade vad hvitserk http://www.hvitserk.no skulle ha för turen och 25.000 verkar litt i mästa laget om man klarar turen till runt 5000..

Nu ja.. jag är defintivt interesserad. Gärna i slutet juli början augusti

Kostnader...

Det var nog 2001 som vi (4 pers) var till Elbrus. Vi bokade flyget via Iventus. Arlanda-StPetersburg-MinVody och tillbaka. Biljetterna gick på ca 2500kr då.

Totalt gick det på ca 5000kr/person inklusive mat, visa, hotell, whatever.

En av oss pratade ryska och utan honom hade många förhandlingar blivit mycket svåra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips