Vattentät solcellsladdare eller annan lösning?

Jag har helt gått ifrån min vattentäta solscellspanel på 14W. Den i sig själv är vattentät ja, men kopplingen till mobilen är inte det. Då behövs det någon form av permantent modifiering.

Min kajak har tyvärr lite för många former för att kunna installera en permanent solcell på den och dra kablage och täta igen det.

Nu använder jag en powerbank på 20000mAh
http://www.teknikmagasinet.se/produkter/el-o-batteri/batterier/nodladdare/mobile-power-20000mah

Den brukar ligga i vattentätfodral på däck med den lilla inbygga solcellen uppåt. Den klarar jag mig på under 14 dagar med mobillladdning.

Jag behöver ha en solcellsladdare på mina längre paddelturer (3-10 dagar). Googlade först och gick in på solcellsladdaren.se där de rekommenderade 3 st. 2 i min prisklass (max en tusenlapp) och en svindyr (2500 kr).
Den svindyra är vattentät, men det stod inget om det här på de andra två så jag antar att dessa inte är det. Jag vill ju kunna ladda upp solcellen medan jag paddlar.
De två modellerna i min prisklass hter xstorm lava charger, 749 kr och geographic 4-i-1, 509 kr.

Jag har ju naturligtvis tänkt på om man kan sätta solcellsladdaren i en genomskinlig vattentät ficka eller påse men undrar om laddaren kan ladda upp då eller hur mycket av effekten som man går miste om. Har sökt här på forumet men hittar inga svar på det.

Så till mina frågor:
Någon som vet om dessa två modeller är vattentäta eller inte?
Någon som vet en bra solcellsladdare i min prisklass som är vattentät?
Någon som har provat att använda solcellsladdare i vattentät ficka eller påse och vet om/hur det funkar?
Om så, vad för ficka eller påse har använts?

Skulle bli väldigt glad om ni andra kan hjälpa mig! :)

Kan ha fel, men spontant tror jag du överbetonar vikten av att kunna ladda under paddling och därmed kravet på vattentäthet. Såvida du inte har extremt annorlunda längder på paddeldagarna än de flesta - eller väääldigt många strömförbrukare - så räcker det gott och väl att ställa upp solcellen på en klippa under lunchpausen samt när du går iland mot kvällen till.

Jag har denna och har aldrig varit utan laddning till mina grejor:

http://solarjoos.com/

Mats

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Men å andra sidan så är tiden mellan kl 10 -15 som ger 80% av dyngsdosen i ström med solpaneler om man måste fylla ganska tomma batterier.

så jag förstår varför man vill ha panelerna utvecklade på kanoten om det är i kanoten man sitter i under den tiden.

Det som samlas in morron och kväll är högst marginellt och i nivå med mulet väder.

Är det mulet så behöver man ha ut panelerna i ljuset så många timmar man kan då strömgenereringen ligger på typ 10%, kanske 20% av vad det ger när det är full sol vid lunchtid..

Följdfråga:
Hur laddar ni LiIon kameraackar i fält? Jag har bara nätladdare till mina digitalkameror. Speciellt filmning laddar ut snabbt.

Brukar alltid ha med minst ett batteri i reserv men speciellt på vinterveckoturer blir det mindre fotat och filmat sista dagarna.

Thure

Men å andra sidan så är tiden mellan kl 10 -15 som ger 80% av dyngsdosen i ström med solpaneler om man måste fylla ganska tomma batterier.

så jag förstår varför man vill ha panelerna utvecklade på kanoten om det är i kanoten man sitter i under den tiden.

Det som samlas in morron och kväll är högst marginellt och i nivå med mulet väder.

Är det mulet så behöver man ha ut panelerna i ljuset så många timmar man kan då strömgenereringen ligger på typ 10%, kanske 20% av vad det ger när det är full sol vid lunchtid..

Ja exakt och är det mulet på kvällen när man skall ha kräm så är det klippt.En molnfri sommarkväll kickar dock i rätt mycket.
Jag har med 5W och 12W paneler redan i mars-april tankat upp en surfplatta på em-kväll.En molnig dag då tändes inte ens laddningsindicatorn

Liion/lipo kameraaccar och R6 batterier finns det laddare för som tar 12VDC/220VAC så har solpanelen 12V utgång så är det fixat.Dessa laddare finns på Kjell och Claes t.ex.
Dom tar 2 st R6 eller kamerabatteri.

Perfa , sen kan ni köra dom på 220 också

Följdfråga:
Hur laddar ni LiIon kameraackar i fält? Jag har bara nätladdare till mina digitalkameror. Speciellt filmning laddar ut snabbt.

Brukar alltid ha med minst ett batteri i reserv men speciellt på vinterveckoturer blir det mindre fotat och filmat sista dagarna.

Thure

Jag använder en usb-laddare från kina som väger 30g. Funkar rätt bra.

Följdfråga:

Thure

Jag laddar ej dessa i fält. Till min lilla handhållna (Canon g12) har jag 4 st extra batterier. Till min canon 5DMk2 så har jag 2 extra batterier.

Teknikmagasinet har Nr 040235 - provköpte den och den har bra prestanda.
Har 12V och Usb (5V) , väger 537gr och maxar 10W

Inte vattentät dock.I sötvatten vågar man nog iaf paddla med den , dock är det mycket big nono i saltvatten.

Nr 040234 är en likadan fast en 5W men då har du inte marginal att få ut pulver vid molnigt väder

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips