Vattentät solcellsladdare eller annan lösning?

Jag har helt gått ifrån min vattentäta solscellspanel på 14W. Den i sig själv är vattentät ja, men kopplingen till mobilen är inte det. Då behövs det någon form av permantent modifiering.

Min kajak har tyvärr lite för många former för att kunna installera en permanent solcell på den och dra kablage och täta igen det.

Nu använder jag en powerbank på 20000mAh
http://www.teknikmagasinet.se/produkter/el-o-batteri/batterier/nodladdare/mobile-power-20000mah

Den brukar ligga i vattentätfodral på däck med den lilla inbygga solcellen uppåt. Den klarar jag mig på under 14 dagar med mobillladdning.
 
Jag behöver ha en solcellsladdare på mina längre paddelturer (3-10 dagar). Googlade först och gick in på solcellsladdaren.se där de rekommenderade 3 st. 2 i min prisklass (max en tusenlapp) och en svindyr (2500 kr).
Den svindyra är vattentät, men det stod inget om det här på de andra två så jag antar att dessa inte är det. Jag vill ju kunna ladda upp solcellen medan jag paddlar.
De två modellerna i min prisklass hter xstorm lava charger, 749 kr och geographic 4-i-1, 509 kr.

Jag har ju naturligtvis tänkt på om man kan sätta solcellsladdaren i en genomskinlig vattentät ficka eller påse men undrar om laddaren kan ladda upp då eller hur mycket av effekten som man går miste om. Har sökt här på forumet men hittar inga svar på det.

Så till mina frågor:
Någon som vet om dessa två modeller är vattentäta eller inte?
Någon som vet en bra solcellsladdare i min prisklass som är vattentät?
Någon som har provat att använda solcellsladdare i vattentät ficka eller påse och vet om/hur det funkar?
Om så, vad för ficka eller påse har använts?

Skulle bli väldigt glad om ni andra kan hjälpa mig! :)

Kan ha fel, men spontant tror jag du överbetonar vikten av att kunna ladda under paddling och därmed kravet på vattentäthet. Såvida du inte har extremt annorlunda längder på paddeldagarna än de flesta - eller väääldigt många strömförbrukare - så räcker det gott och väl att ställa upp solcellen på en klippa under lunchpausen samt när du går iland mot kvällen till.

Jag har denna och har aldrig varit utan laddning till mina grejor:

http://solarjoos.com/

Mats
 
Men å andra sidan så är tiden mellan kl 10 -15 som ger 80% av dyngsdosen i ström med solpaneler om man måste fylla ganska tomma batterier.

så jag förstår varför man vill ha panelerna utvecklade på kanoten om det är i kanoten man sitter i under den tiden.

Det som samlas in morron och kväll är högst marginellt och i nivå med mulet väder.

Är det mulet så behöver man ha ut panelerna i ljuset så många timmar man kan då strömgenereringen ligger på typ 10%, kanske 20% av vad det ger när det är full sol vid lunchtid..
 
Följdfråga:
Hur laddar ni LiIon kameraackar i fält? Jag har bara nätladdare till mina digitalkameror. Speciellt filmning laddar ut snabbt.

Brukar alltid ha med minst ett batteri i reserv men speciellt på vinterveckoturer blir det mindre fotat och filmat sista dagarna.

Thure
 
Men å andra sidan så är tiden mellan kl 10 -15 som ger 80% av dyngsdosen i ström med solpaneler om man måste fylla ganska tomma batterier.

så jag förstår varför man vill ha panelerna utvecklade på kanoten om det är i kanoten man sitter i under den tiden.

Det som samlas in morron och kväll är högst marginellt och i nivå med mulet väder.

Är det mulet så behöver man ha ut panelerna i ljuset så många timmar man kan då strömgenereringen ligger på typ 10%, kanske 20% av vad det ger när det är full sol vid lunchtid..

Ja exakt och är det mulet på kvällen när man skall ha kräm så är det klippt.En molnfri sommarkväll kickar dock i rätt mycket.
Jag har med 5W och 12W paneler redan i mars-april tankat upp en surfplatta på em-kväll.En molnig dag då tändes inte ens laddningsindicatorn

Liion/lipo kameraaccar och R6 batterier finns det laddare för som tar 12VDC/220VAC så har solpanelen 12V utgång så är det fixat.Dessa laddare finns på Kjell och Claes t.ex.
Dom tar 2 st R6 eller kamerabatteri.

Perfa , sen kan ni köra dom på 220 också
 
Följdfråga:
Hur laddar ni LiIon kameraackar i fält? Jag har bara nätladdare till mina digitalkameror. Speciellt filmning laddar ut snabbt.

Brukar alltid ha med minst ett batteri i reserv men speciellt på vinterveckoturer blir det mindre fotat och filmat sista dagarna.

Thure

Jag använder en usb-laddare från kina som väger 30g. Funkar rätt bra.
 
Följdfråga:
Hur laddar ni LiIon kameraackar i fält? Jag har bara nätladdare till mina digitalkameror. Speciellt filmning laddar ut snabbt.

Brukar alltid ha med minst ett batteri i reserv men speciellt på vinterveckoturer blir det mindre fotat och filmat sista dagarna.

Thure

Jag laddar ej dessa i fält. Till min lilla handhållna (Canon g12) har jag 4 st extra batterier. Till min canon 5DMk2 så har jag 2 extra batterier.
 
Teknikmagasinet har Nr 040235 - provköpte den och den har bra prestanda.
Har 12V och Usb (5V) , väger 537gr och maxar 10W

Inte vattentät dock.I sötvatten vågar man nog iaf paddla med den , dock är det mycket big nono i saltvatten.

Nr 040234 är en likadan fast en 5W men då har du inte marginal att få ut pulver vid molnigt väder
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schnorvel Vattentät infästning i oåtkomligt utrymme Paddling allmänt 10
1dogmeat_gmail.com Vattentät kabelgenomföring av packlucka av gummi. Paddling allmänt 21
Sittin Vattentät Paddling allmänt 9
thureb Köpråd vattentät kamera Paddling allmänt 14
manlan Relativt vattentät Paddling allmänt 20
hs Vattentät FM-radio? Paddling allmänt 16
manlan Vattentät kamerapåse Paddling allmänt 9
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
srpp Vattentät "mapp" Paddling allmänt 25
Marzocchi Vattentät (liten) packsäck Paddling allmänt 12
salgo60 Vattentät radio Paddling allmänt 1
Lasse Be Solcellsladdare Paddling allmänt 17
manlan Solcellsladdare Paddling allmänt 9
gustafr har någon erfarenhet från silvas solcellsladdare? Paddling allmänt 4
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.