Vattentät FM-radio?

Du kanske hade tur och hittade en apparat med sällsynt välanpassad mot just hörlursantenner...

Jag själv i samband med en upphandling ha haft 2 samtidigt istoppade i öronen och hört 'spelet' när det går dålig mellan båda apparaterna och samtidigt med en med mättmottagare och omniantenn som mäter sändningsnivån just där jag är, konstaterat att det var väldigt små skillnader mellan dessa radio - vi pratar skillnad om mindre än 3 dB vilket i radiosammanhang är en skillnad som knappt räknas - är det 10 dB så är det annan sak (en dedikerad philips radio och en sonyericsson påknäppt på en sonyerikssontelefon - det var några år sedan). i samband med detta konstaterades att grundkänsligheten är ursel - fältstyrkan måste vara minst runt -60 dBm (kommer inte ihåg riktigt längre) för att hörlurradion skall fungera med acceptabel signal/brusförhållande (mono) och gränsen är väldigt tvär till att de lägger av helt. kör man motsvarande med antenn som en bil så kan man nästan gå ned till -80 dBm i omgivande fältstyrka för samma gräns. dvs. hörlursladden som antenn ger mellan 10-20 dB sämre signalstyrka till mottagaren än med GP-antenn motsvarande bil.

Nu har jag inte testat alla radioapparater men med dom chipseten som används så finns det ingen anledning att göra mottagaren onödigt dåligt då lågbrusiga ingångssteg nu är massproduktion och inget man måste jobba på som förr...

Om det går bra eller inte hänger alltså väldigt mycket på hur antennen verkar tillsammans med apparaten och just denna biten kan man göra bättre eller sämre i utförande i olika designkoncept.

Det är samma med nallar - själva mottagaren är ganska lika i känslighet men ändå så kan det vara stor skillnad mellan lurarna i praktiskt upplevd känslighet - dvs. dom gamla med synlig och tom utdragbar antenn är bra mycket bättre än dagens lurar med inbyggda antenner - trots att man har lagt väldigt mycket energi på att försöka få dessa så bra som möjligt.

Ett sätt att kringå detta är att försöka skippa hörlurarna som antenn då det är så osäker historia och är som sagt innan tex. en vattentät reseradio med extern antennuttag - då har man mycket större möjlighet att laborera med olika antennkonstruktioner som kan gömmas i kajaken/kanoten
 
Har viss erfarenhet av Ipod Nano med Radio.
Låter man hörlurssladden vara utrullad har man så bra antenn som erbjuds. Mottagningen är klart godkänd. Gillar att lyssna på sjöväderrapporten. Har inte kört min i högtalarläge, så om det kan jag inte uttala mig.
Vattentäta lådan för Ipod Classic blev plötsligt gigantisk. Får skaffa mig en smidigare för Nanon.
Tidigare hade jag en Philips med AM/FM. Utmärkt men inte vattentät. Bodde i en vikt fryspåse.
Samma antennkrav som ovan nämt. Har torkat den mer än en gång efter paddling och mc-åkning i regn.
 
Vill man lyssna i hörlurar finns det väl gott om alternativ?

Men i det här fallet var det ju en fickstor radio med bra högtalare som efterfrågades, vilket i mina öron låter klurigt.
 
Frågade en SF kamrat som brukar jobba med donerade radioapparater. Han kände inte till någon.
Men påpekade klokt att det borde vara en världsradio om det skall var någon vits med den ut i busken. Att lyssna på kv kräver ju lite längre och mer statisk antenn än 1,5m för vandring.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.