Vattentät FM-radio?

Jag skulle vilja köpa en liten, vattentät FM-radio som skall vara så liten att man kan ha den i ficka i flytvästen - sedan skall den helst inte kosta någon större förmögenhet.

Jag har letat på nätet men det enda jag hittat är en VHF-radio som även funkar som FM-mottagare - vilket blir lite overkill när jag bara är ute efter att kunna lyssna på givande program på P1 medan jag glider fram över fjärden, och därmed också onödigt dyrt.

Kan väl också tillägga att jag vill lyssna genom radions högtalare och inte ha något slags lösning med radio i vattentät påse med något slags lursladd ut ur den.

Har någon något tips på vad jag kan köpa?
 
Tack för förslagen, men ...

... ankan är för all del gullig - men själva radion är knappast tillräckligt bra med tanke på priset.

... mobiltelefon i vattentät fodral kommer ha alldeles för låg ljudvolym för att funka när man paddlar.

... Sangean-apparaten är säkert bra - men den är alldeles för stor för att få plats i/på en flytväst.


Ser fram mot fler förslag :)
 
Jag har provat flera olika duschradiosar men de har haft för dåliga radiomottagare - när man har radion inpå kroppen och dessutom rör sig i kajaken, emellanåt även svänger, så kommer och går ljudet, ofta med så kraftiga störningar att det inte går att höra något.

Det måste nog till något mer högkvalitativt.
 
Visserligen ingen högtalare, men skaplig mottagning är det i min lilla Sony radio. Vattentät kanske den inte heller kan kallas , men.................jag har haft den minst 10 år och cyklat hur långt som helst även i regn. Paddlat med den har jag gjort i tre år, den tålde tillochmed en längre simtur. Jag har den alltid i nätfickan på flytvästen.Har alldeles nyss kommit hem efter en 4 milstur på Rollerblades, där radion var med, då klämmer jag in den i ett av hålen på cykelhjälmen.
Är det någon som testat I-poden med radio? Heter Nano tror jag, jag har den gamla utan radio.
Vore trevligt med båda delarna, ibland är det bara skit på radion, blir så trött på småtjejernas pubertetsproblem på 3:an och sporten på de andra kanalerna
 
Du fixar inte bättre känslighet genom att köpa en dyrare radio, skall du ha bättre mottagning så måste du fixa bättre antenn till radion !!

Mottagarna har ungefär samma känslighet oavsett billig eller dyr radio, utan känslighetsnivån på hur bra eller dåligt det funkar på en viss plats med dålig mottagning beror på hur bra antennerna fungerar - och är det bara en trådstump eller hörlursladdarna så har du ingen bra fungerande antenn.

Bättre fungerande antenner är dessvärre stora - typisk 1.5 meter för en halvvågsdipol för 100 MHz. sedan kan de inte bara läggas ned utan måste monteras vettigt horsisontellt eller vertikalt och gärna en bit från vattenytan. Man kan också prova med 'bilantenn' om man kan nyttja vattenytan som jordplan (om inte kanoten är i plåt förstås) - kräver dock lite eftertanke i monteringen - och till slut - du måste ha en radio som kan anslutas till en extern antenn - där har du den verkliga problemet om du inte kör på bilradiomottagare.
 
Skaffar du en sådan här radio så kan du nog inte klaga på för låg volym i alla fall!

Annars funkar det utmärkt att ha en vanlig radio eller en mobiltelefon i någon sorts vattentätt fodral. Jag provade precis att köra radion i min mobiltelefon i stängt Aquapac-fodral och ljudet var nästan lika högt som utan fodral. Så du behöver nog inte en så avancerad lösning med vattentät radio.
 
Dålig mottagning i skärgården

Jag har försökt använda mobiltelefonens radio i skärgården med mindre framgång. Ofta får jag bara in P4 och där sänds inte så många väderrapporter.
Jag har köpt en liten radio med utdragbar antenn. Med den får man hyfsad mottagning på P1 i alla fall, på de flesta ställen.

Nu surfade jag runt och hittade en intressant radio på Kjell & Co.
http://www.kjell.com/?item=33520&path=470000000,521500000,523000000
En vev-radio som kan användas som lampa och kan ladda mobilen, nästan för bra för att vara sant. Nån som provat?
 
Hej!
Claes Ohlson har en liten radio som både har batteri och kan laddas mekaniskt med en vev.
Två AAA batterier räcker mycket länge . Jag har haft dem hela säsongen i år.
Radion har jag haft i två år och den funkar utmärkt!
Uttag för hörproppar finns

Artikelnummer 38-2948
Pris: 199 kronor!

Hälsningar
Lennart
 
Du fixar inte bättre känslighet genom att köpa en dyrare radio, skall du ha bättre mottagning så måste du fixa bättre antenn till radion !!

Mottagarna har ungefär samma känslighet oavsett billig eller dyr radio, utan känslighetsnivån på hur bra eller dåligt det funkar på en viss plats med dålig mottagning beror på hur bra antennerna fungerar - och är det bara en trådstump eller hörlursladdarna så har du ingen bra fungerande antenn.

Det stämmer inte med min erfarenhet. Sony har t ex ett par modeller av hörlursradio som har en överlägsen känslighet med hörlurssladd jämfört med det mesta andra liknande jag provat t ex radion i Nokia och Sony-Ericssonmobiler. En av dem heter/hette SRF-S54 fanns tester som bekräftar det jag skrivit ovan har jag för mig.

Men visst stämmer det att antennmodell och framför allt antennorientering och placering har stor betydelse.

Bästa valet är förmodligen en liten typ kortvågsradio med FM-band vattensäkrad och med extern antenn.

Thure
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...