Vattentät digitalkamera

Jag är i köp tankarna på en ny digitalkamera. Den jag har nu känns för ömtålig(läs tål inte regn och stora forsar).
Jag vet att det e lite trådar om det här men igen ren sådan.
Vad finns det för olika modeller? Pentax har ju en och den har jag koll och erfarenheter av, den är riktigt bra. Men det finns kanske fler och bättre?

Vill inte ha någon med ett vattentätt hus då den bara blir klumpig, den skall ju alltid vara med!

Vad finns?

Svenskt normalväder kräver som bekannt sydväst och gummistövlar. Få kameror är byggda för det. När jag inventerade marknaden fann jag i klassen medförbara (volym+vikt)att blott Pentax Op höll måttet.
Huruvida 5 M pixlar är nog för dig får du själv avgöra, men en närgräns på 0,6m gör att macromöjligheterna inte riktigt är i fas med en 3kilos systemkamera.
Den är bekväm att fotografera med. Köp till ett kort på 512 annars ångrar du dig. Neoprenväskan är OK. Skall du ut och resa länge köp till ett par extrabatterier.

Go tur

Johan K.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bra billigt ställe att handla på?

Hur är batteri tiden på den, jag har fått för mig at den sjunker rätt snabbt när den blir lite kall?

En Aquapac kanske kan vara ett alternativ? Själv tycker jag att det är tillräckligt svårt att hitta rätt i kameradjungeln, ska den dessutom vara vattentät begränsas urvalet ännu mer.

Jag har en Canon G5 och använt aquapac för lite plojfotografering vid snorkling odyl. Lyckas man undvika imma blir korten riktigt bra!

Kolla på:
http://www.aqua-life.se/kamera.htm

jag såg ett vattentätt skal till Nikon Coolpix 7900 i japan och det var då inte stort eller klumpigt. Dessutom får du marknadens bästa kompakta digitalkamera.

Jag har kört med en Pentax Optio WP hela sommaren och är kalasnöjd. Perfekt till semesterbilderna och man behöver inte oroa sig för sand och väta. Jag tycker att en klar svaghet är blixten, som inte riktigt håller måttet, och man kan inte koppla på någon extern.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips