Vattentät digitalkamera

Jag är i köp tankarna på en ny digitalkamera. Den jag har nu känns för ömtålig(läs tål inte regn och stora forsar).
Jag vet att det e lite trådar om det här men igen ren sådan.
Vad finns det för olika modeller? Pentax har ju en och den har jag koll och erfarenheter av, den är riktigt bra. Men det finns kanske fler och bättre?

Vill inte ha någon med ett vattentätt hus då den bara blir klumpig, den skall ju alltid vara med!

Vad finns?

Svenskt normalväder kräver som bekannt sydväst och gummistövlar. Få kameror är byggda för det. När jag inventerade marknaden fann jag i klassen medförbara (volym+vikt)att blott Pentax Op höll måttet.
Huruvida 5 M pixlar är nog för dig får du själv avgöra, men en närgräns på 0,6m gör att macromöjligheterna inte riktigt är i fas med en 3kilos systemkamera.
Den är bekväm att fotografera med. Köp till ett kort på 512 annars ångrar du dig. Neoprenväskan är OK. Skall du ut och resa länge köp till ett par extrabatterier.

Go tur

Johan K.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Bra billigt ställe att handla på?

Hur är batteri tiden på den, jag har fått för mig at den sjunker rätt snabbt när den blir lite kall?

En Aquapac kanske kan vara ett alternativ? Själv tycker jag att det är tillräckligt svårt att hitta rätt i kameradjungeln, ska den dessutom vara vattentät begränsas urvalet ännu mer.

Jag har en Canon G5 och använt aquapac för lite plojfotografering vid snorkling odyl. Lyckas man undvika imma blir korten riktigt bra!

Kolla på:
http://www.aqua-life.se/kamera.htm

jag såg ett vattentätt skal till Nikon Coolpix 7900 i japan och det var då inte stort eller klumpigt. Dessutom får du marknadens bästa kompakta digitalkamera.

Jag har kört med en Pentax Optio WP hela sommaren och är kalasnöjd. Perfekt till semesterbilderna och man behöver inte oroa sig för sand och väta. Jag tycker att en klar svaghet är blixten, som inte riktigt håller måttet, och man kan inte koppla på någon extern.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips