Vattenproblemet

Söker hjälp med problemet att få med tillräckligt med vatten för flera dagars paddling i ytterskärgård. Nu klarar vi oss med ca 12 liter, i fyra saftdunkar, tre till fyra dagar och måste sedan söka påfyllning, vilket inte är helt enkelt, även om de båtar vi frågat hittills alltid ställt upp.

Hur gör ni andra? Finns det bra dunkar/säckar som jag inte hittat? Finns det källar man kan utnyttja?

M.
 
Biltema...

Hej!

Biltema har billiga "ihopfällbara" dunkar på 5 och 10 liter.

Dunken på 5 liter är försedd med ett "dragspel" som möjligör att dunken sjunker ihop när du konsumerar upp vattnet. Helt tom tar den inte mer plats än en liten bok.

Dunken på 10 liter är inte lika flexibel då den viks/knölas (se till att få ut luften) ihop. Det vatten jag behöver för dagen har jag i 5-litaren, med förrådet i 10-litaren.

Funkar hur bra som helst/ Jonas
 
malundin; sa:
Hur gör ni andra? Finns det bra dunkar/säckar som jag inte hittat? Finns det källar man kan utnyttja?
Ortlieb och MSR m.fl. har bra vattensäckar (läglar) i olika storlekar (2-10l) som funkar utmärkt. De är iallafall mer flexibla än dunkar. Vikbara dunkar är dock billigare...
Om man vill hålla temperaturen så kan Sources olika Isotainermodeller vara något. De finns bl.a. hos Addnature.

/Fredrik, som använder Ortliebsäck, Isotainer och Platypusflaskor.
 
Hej!
Jag brukar använda 1,5 liters petflaskor som jag tycker funkar bra. De passar bl a bra att trycka upp i fören och aktern där det annars kan vara svårt att få plats med saker. Använde själv förut saftdunkar men tyckte att de var för "svårpackade"....
Mvh
Jocke
 
Dunkar

JwG; sa:
Hej!
Jag brukar använda 1,5 liters petflaskor som jag tycker funkar bra. De passar bl a bra att trycka upp i fören och aktern där det annars kan vara svårt att få plats med saker. Använde själv förut saftdunkar men tyckte att de var för "svårpackade"....
Mvh
Jocke

Detta är mycket beroende på vad man har för kajak. Att packa tungt i för respektive akter är inte idealiskt då kajaken då vakar sämre i sjön.

Bäst i en enmans är att ha vattnet i anslutning till sittbrunnen. Med t ex en Yoo-A-Kim så kan det om den paddlas av en vuxen med några lätta barn vara lämpligt att ha en eller flera 10 liters vattendunk/ar relativt långt fram för att få jämvikt.

Jag har ett par platta femliters dunkar som passar bra i sittbrunnen framför sitsen. De köpte jag på Svima i Solna 1984 så de kanske inte finns längre. 15-20 liter färskvatten i en enmanskajak klarar man sig närmare en vecka med.

Vattensäckar verkar vettigt att stuva under och strax bakom/strax framför sitsen. Kanske skall man ha flera små hellre än en stor för att undvika dels att behöva släpa på en stor vid varje måltid dels för att minska skvimpet inne i behållaren från sida till sida och framåt bakåt vilket kan vara negativt ur stabilitetssynpunkt och kosta onödig paddelkraft.

I kajak utan roder är ofta trimmet av vikt framåt bakåt viktigt för att få en lättstyrd farkost. Bra att ha en vattenbehållare framför sitsen att fintrimma med.

Thure
 
Mycket vatten

Hej
Köpte på överskotsbolaget för några år sedan en ful grön vattensäck på hela 20liter (under 100kr)
Den fungerar utmärkt har den i akterskottet närmast ryggen. Eftersom det är en säck så formar sig den bra utmed skrovformen. Detta tillsammans med 2-3 1,5l PET flaskor i sittbrunnen och på fördäck så får man med sig mycket vatten.

/Christer
 
Köp inte någon billig dunk....

Då kan du råka ut vad min polare fick erfara.
13 liters plastdunk ifrån Jysk för 25 kroner som sprack i hans Klättermusen Mjölner och dränkte allt.
Eftersom det var en provhike där han skulle bära mycket hade kan packat 37 st Slitz tidningar och några Café samt hans vanliga kit och annat för att uppnå runt 45 kg i ryggan.
Han fick ha tvättlinor i hela lägenheten och tidningarna var ju tyvär förstörda...

Så satsa på nått med kvalite i...

Kanske inte är samma problem ifall den skulle brista i kajaken, men ändå...vattnet går ju förlorat..

//Linus
 
Var billig men bra

Har andvänt säcken i 6 säsonger (blir 7 i år) har inte varit några som helst problem.
Det är ju ändå en säck som var avsed för Svenska försvarets behov så den borde nog hålla ett tag till.
Men annars så är det ju ett problem med billiga och undermåliga saker som inte håller vad dom lovar.

/Christer
 
Vatten under paddlingen

Arla distribuerar mjölk till skolor och andra storkök i 20l plastsäckar inne i kartonger, med en kort gummipip i änden. Säckarna är tillverkade av 2 separat svetsade påsar och är relativt hållbara. För att öka hållbarheten ytterligare har jag sytt ett fodral med bärremmar. Material Bävernylon. Billigt och lättstuvat.
 
Återanvändning

Smart, Kenneth, det där med mjölkförpackningarna! Vi har ju sådana här på jobbet, och jag ska genast gå in i köket och flirta med personalen där...

Eftersom jag själv dricker mer vin än mjölk, har jag sedan några år använt innerpåsarna till de nu så populära "Bag-in-box"-vinerna som vattenbehållare. De är också mycket kraftiga och dubbla. Jag har ännu inte lyckats ha sönder en enda, trots oöm behandling. Och skulle de gå sönder, spelar det liten roll - bara att paddla in till närmaste Systembolag och köpa en ny...

Begrunda Thures ord om hur vattnet ska stuvas. Jag såg häromåret ett par riktiga skräckexempel, folk som kom med stora 10-litersdunkar surrade långt fram på fördäck. Inte särskilt lyckat om de skulle möta en våg större än en mjölkförpackning...

Glad midsommar! Drick mer vatten än vin!

Jens
 
Re: Återanvändning

kajaken@yahoo.com; sa:
Eftersom jag själv dricker mer vin än mjölk, har jag sedan några år använt innerpåsarna till de nu så populära "Bag-in-box"-vinerna som vattenbehållare. De är också mycket kraftiga och dubbla. Jag har ännu inte lyckats ha sönder en enda, trots oöm behandling. Och skulle de gå sönder, spelar det liten roll - bara att paddla in till närmaste Systembolag och köpa en ny...

Enda nackdelen är att vissa av sorterna har en kran som det är lögn i h-e att få bort utan att förstöra påsen... (jag har löst det genom att ta kranen från en påse och sen slakta kranen på en annan). De jag gillar bäst är de som har en brun gummigrej bara som kran, den är lätt att få bort och de har lite större öppning än de andra sorterna jag provat.

Jag jobbar fortfarande på en bra lösning för att torka dem när de diskats och ska läggas undan, men det lutar åt att istället skölja dem med svag klorlösning och strunta i att de inte blir helt torra (men jag är lite otrolig att plasten inte tål kloret).
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.