Vattenpelare-test för tält ofullständigt?

Hur vet man om ett tält är vattentätt? Jag letar billigt och enkelt familjecampingtält med ståhöjd och ser massor med olika formler för "vattentäthet". Någon beskrivning säger att vattenpelare på 1500 mm är vattentätt medan nästa tält kallar 3000 mm vattentätt. Nu senast tittade jag på Decathlon som testar tälten "genom att utsättas för 200 l vatten/h/m²" och de hävdar att vattenpelartestet är ofullständigt (se text nedan). Någon som kan tipsa vad som gäller? Vilken försäljare man kan lita på? Någon som har tips på familjecampingtält?
-----
"Produkttest Quechua-tältens vattentätheten har testats genom att utsättas för 200 l vatten/h/m². Vattenpelartestet ( i enheten schmerber-millimeter) är en ofullständig indikator för att mäta ett tälts vattentäthet. Det krävs självklart ett vattentätt tyg (våra är täta från 1000 mm!) men även ett tält som är konstruerat så att inget vatten kan komma in genom sömmar, slag, blixtlås ... Detta kan endast fastställas genom ett duschtest."
http://www.decathlon.se/talt-t62-xl-air-id_8171137.html
-----
 
Intressant.
Vattenpelare avgör väl egentligen bara hur högt tryck väven står emot innan det sipprar igenom. Väven alltså. Inget om konstruktionen.
Men hur långt vill man dra testerna?
Regn ihop med 30 sekundmeter är väl i så fall ett ännu bättre test än enbart ett duschtest på ett uppslaget tält?

Kanske borde man för campingtält prova hur många fulla grannar som kan snubbla över tältet innan det går sönder...istället för att uppge rivstyrka i duken?

Jag har också hört att 1500mm räknas som vattentätt. Men har även hört de som påstått att det krävs 2500 för vattentätt.

Ett tillägg:
Vattenpelare får man väl ändå säga är normen för att redovisa hur vattentät en duk är.
Om en tillverkare inte uppger detta värde eller uppger ett anmärkningsvärt lågt värde (1000mm i det här fallet) och samtidigt hävdar att deras icke vedertagna duschtest visar att tältet är riktigt vattentätt oavsett vattenpelarsiffrorna så skulle jag dra öronen åt mig.
Jag litar inte ett skvatt på den där texten med duschtestet.
 
En PU-belaggd väv med en vattenpelare över 1500 mm är nog vattentät. Jag skulle nog ändå välja något högre värde. Dock är det inte detta som i slutänden är avgörande för ett tälts vattentäthet. Viktigare frågor är:

Hur är tältet konstruerat? Finns det detaljer som blir extra utsatta och där det kan läcka in?
Sömmar och deras tätning?
Hur kommer väven må efter att ha blivit uppackad och nedpackad något år? Kommer beläggningen släppa där man viker?
Kan man slå upp innertält och yttertält samtidigt? Kan man sätta upp innertältet inuti så man slipper få det blött?
Golvduken? Känns den som billig prasslande presenning eller är den mjuk och hållfast? Vattenpelare på den? 10000 mm.
Ventilation och kondens. Kul med ett vattentätt tält där det regnar inomhus.
Går ytterduken ner till marken (eller nästan om det ökar ventilationen) så det inte driver in vatten där?

I tält får man verkligen vad man betalar för. Billiga tält är det pga dåliga vävar, dåliga detaljer och dålig sömnad. Ett recept på miserabel campingsemester i regniga Norden. Jag skulle personligen inte köpa ett tält under 3000 kr. Om ni tänker campa där tältet är ert enda skydd utan nödalternativ är det än viktigare att det fungerar.
 
I princip inget material är helt vattentätt, frågan är hur högt tryck det står emot. Och hur högt tryck fallande regn har!

Vad jag förstått så kan regn i samband med blåst orsaka vattentryck som går en bit över 2000 mm vp, för kläder är det ännu värre. Även om regnet som faller ner bara orsakar ett tryck på kanske 1000 mm vp så kommer du så fort du sätter dig ner på en blöt yta att utsätta tyget för långt över 2000 mm vp.

Även att gå genom högt blött gräs utsätter kläderna för ett mycket högre vattentryck än fallande regn.
 
regnkläder

Jag som just har varit i tagen att skaffa regnkläder till mina barn fick lära mig att 3000 mm vp är ungefär regntätt på en regnjacka.
men ska man eventuellt sitta i vattenpölar och dyl så är 8000 mm vp ett minimum.
8000 mm vp motsvarar galonbyxor ungefär. så en golv i tältet som tål 8000 el högre skulle ju vara att föredra?
och som tidigare har nämt så beror väl mycket på konstruktionen av tältet och vinklarna på duken.
Lycka till med tältköpet!
 
Helt rätt, till viss del.

Ett billigt tält med en väv som klarar 3000mm kan mycket väl läcka som ett såll genom sömmar och andra detaljer, vilket avslöjas av ett duschtest.
Men....

Om de säger att deras väv klarar 1000mm, dumförklarar vattenpelartest och sen säger att de duschtestar sina tält, då vågar jag påstå att deras dusch inte ens spolar bort en enbent spindel från teflon.

Ett riktigt slagregn trycker på ganska hårt om man översätter det till VP.

Sen åldras väven. 2000mm kan vara 1000mm efter x antal timmar i solen/år av normalt användande. Tänk då vad man har kvar om det bara var 1000mm från början.


Rent allmänt:

Man får anta att tillverkaren inte ljuger om vävens specifikation, men för att gardera sig mot de andra detaljernas täthet bör man välja ett tält från en känd tillverkare.
Känd tillverkare = genomtänkta detaljer.

Har man möjlighet att se tältet uppsatt kan man snabbt se om det är några svagheter i konstruktionen.
Mitt budget-fjällräventält har tex en helt oskyddad dörr-dragkedja, vilken det naturligtvis droppar friskt om under skyfall. Det är dock ett tunneltält med extra stor absid, så det är bara att låta bli att förvara utrustning där under.

Läckande sömmar kan man täta i fält med sömtätning.
 
Tack för alla intressanta svar. Jag tror inte jag köper det tältet. Jag har börjat titta efter campingtält med högre vattenpelare.

Men jag börjar undra väldigt mycket om det här med vattenpelare. Jag förstår att det inte säger allt om hur mycket regn ett tält tål men det verkar ändå vara den enda vedertagna siffran som tillverkarna presenterar för att kunna jämföra vattenresistensen mellan olika tält. Om det är som endel av er säger att tex ett tält måste ha 3000 mm vattenpelare för att vara vattentätt i lite vind kan man inte köpa massor av tält från många stora tillverkare. Här är några stycken som har ca 1500 mm vattenpelare och som säljs hos addnature:


THE NORTH FACE PHOENIX 2 (vattenpelare 1200 mm)
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=TNFPHOENIX2

MARMOT TRAILLIGHT FC 2P (vattenpelare 1800 mm)
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTTRAILLIGHTFC2P

MOUNTAIN HARDWEAR OPTIC 2.5 (vattenpelare 1500 mm)
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MHWOPTICVUE25

De här stora tillverkarna kränger massor med tält i världen och om de inte tål ett vanligt regnrusk borde väl många konsumenter vara väldigt besvikna på de här tältet?
 
Lars Monsen hade väl ett TNF phoenix2 i senaste avsnittet av villspor. Det var rejäla pölar i det på morgonen så om inget annat var fel kan det ju tolkas som att 1200mm vp inte räcker.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Lars Monsen hade väl ett TNF phoenix2 i senaste avsnittet av villspor. Det var rejäla pölar i det på morgonen så om inget annat var fel kan det ju tolkas som att 1200mm vp inte räcker.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Ja nu har jag sett programmet och håller med dig. 1200 mm lär inte räcka. Jag har läst lite på amerikanska siter. Amerikanarna tycker vi Européer är konservativa när vi köper tält. De hävdar att om man bara tar hand om sitt tält räcker 1500 mm gott och väl. Men de kanske bara tältar i öknen eller någon annan mildare plats!?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Knugge Räknas hängmattor som tält? Allmänt om friluftsliv 210
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.