Prognoser??
Gick från Nammatj upp till Vassjajåkotj i Rapadalen i slutet av augusti 2001, utan problem med vad. Gick ner dagen därpå och det var på håret att jag överhuvudtaget kunde komma fram pga vattnet. Rapaälven steg ungefär 1.5 meter (jag mätte senare med hjälp av fotografier) på 18 timmar, jokkarna ovanför Litnok var ett par meter djupa, jag stog i knädjupt vatten redan på stranden vid ett tillfälle. Kom fram tack vare att jag träffade några andra vandrare med livlina och fällda träd.I kröken ungefär en km ovanför Litnokstugan vräkte ca 40 cm vatten ut på myren öster om älven. Kanalen mittemot Litnok var omöjlig att komma över (fick gå tillbaka till myren (se ovan) och gå runt. På myrens nedre del var det ca 1 m djupt. De sista 3 km var stigen helt översvämmad, man såg inte var stigen slutade och älven började, ganska otäckt faktiskt. När jag stog framför skylten vid Sarek-gränsen var det i nästan knädjupt vatten...
Läntha berättade att han ett par gånger om året får hämta folk som fått all nerblött när man tältat nära älven på vad man trott vara helt säkra ställen.
Långtidsprognoser är nog inte möjliga att göra. En natts hårt regn kan förändra läget totalt.
Har fö gått genom hela Rapadalen vid andra tillfällen utan problem.