Vattenläge-Sarek

kommer att åka till Sarek nästa vecka för att gå från Aktse-Rapadalen-Stora Sjöfallet.
Någon som varit där och kan berätta om vattennivåerna, vaden?
 
Var där i början på juli och då var det definitivt inga problm att ta sig fram, ovanligt lite snö tror jag. Fast tänk på att om det är gassigt väder så kan det vara bra fart i glaciärjåkkarna även om det mesta av snön är borta.

/Per
 
Vatten

Samma har, vi var uppe forsta veckan i juli och hade lagt vatten overlag, gick Routesvagge Pastavagge.

God tur!

Charlotte
 
Prognoser??

Gick från Nammatj upp till Vassjajåkotj i Rapadalen i slutet av augusti 2001, utan problem med vad. Gick ner dagen därpå och det var på håret att jag överhuvudtaget kunde komma fram pga vattnet. Rapaälven steg ungefär 1.5 meter (jag mätte senare med hjälp av fotografier) på 18 timmar, jokkarna ovanför Litnok var ett par meter djupa, jag stog i knädjupt vatten redan på stranden vid ett tillfälle. Kom fram tack vare att jag träffade några andra vandrare med livlina och fällda träd.I kröken ungefär en km ovanför Litnokstugan vräkte ca 40 cm vatten ut på myren öster om älven. Kanalen mittemot Litnok var omöjlig att komma över (fick gå tillbaka till myren (se ovan) och gå runt. På myrens nedre del var det ca 1 m djupt. De sista 3 km var stigen helt översvämmad, man såg inte var stigen slutade och älven började, ganska otäckt faktiskt. När jag stog framför skylten vid Sarek-gränsen var det i nästan knädjupt vatten...

Läntha berättade att han ett par gånger om året får hämta folk som fått all nerblött när man tältat nära älven på vad man trott vara helt säkra ställen.

Långtidsprognoser är nog inte möjliga att göra. En natts hårt regn kan förändra läget totalt.

Har fö gått genom hela Rapadalen vid andra tillfällen utan problem.
 
Jag kom åter från en Sarektur tidigare idag (var ute 17:e-25:e). Vi vandrade Rapadalen - Snávvávágge - Basstavágge. Vattennivåerna var mycket låga - det hade tydligen varit relativt kallt och inte regnat. Regnade inte heller under hela perioden som vi var ute. Vaden var mycket enkla - jag hade inhandlat ett par coverboots innan resan men behövde knappt använda dem alls - det mesta gick att hoppa över med kängorna.

Det gick utmärkt att vandra på sandbankar utmed stora delar av Rapaselet, vilket rekommenderas - fint och lättvandrat!
 
nilssv; sa:
kommer att åka till Sarek nästa vecka för att gå från Aktse-Rapadalen-Stora Sjöfallet.
Någon som varit där och kan berätta om vattennivåerna, vaden?

Vi ses där! heh, kommer till ritsem på tisdag och ska gå routesvagge
 
torrt

Gått Änonjalme-Aktse i veckan.Mycket torrt och lätt att ta sej fram.Flesta jokkar går man över i bara kängor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arlemo Snöläge/vattenläge i Sarek Fjällvandring 2
Mountain Magic Snö-vattenläge i Sarek? Fjällvandring 3
Matsan Mygg och vattenläge i Sarek Fjällvandring 2
Bengtson Snö/vattenläge i Stuor Reaiddavaggi? Fjällvandring 2
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
Annette A Snö- och vattenläge i Kebnekaisefjällen? Fjällvandring 9
Joakim Ambrosson Snö-/vattenläge i Kebnekaise Fjällvandring 2
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.