Vattenflöden i Sarek

Hej!
Imorgon åker jag och tjejen upp till Sarek för att gå följande rutt under 10 dagar:
Akkajaure --> Ruohtesvagge —> Rapadalen —> Skierffe —> Aktse —> Kungsleden —> Saltloukta
Är det någon som varit där nyligen och vet hur det står till med vattenflöden i jokkarna?

Mvh

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
aktse-akka början av juli

Jag och min sambo gick samma rutt fast omvänt 31/6 - 10/7. Lulep Vassjajågåsj var svår när vi passerade 2/7. I efterhand kunde vi ha väntat till morgonen. Pratade med ett annat par som vadade på förmiddagen och de hade inga problem. I övrigt inga svårigheter vad-mässigt. Tjågnårisjågåsj tog vi oss över på snöbrygga. De främsta svårigheterna under turen berodde på de stora snömängderna som låg kvar, framförallt i Routesvagge, men även ovanför Rapadalen. Mestadels var snön fast och fin, så vi i vissa fall kunde utnyttja det till vår fördel, men vi var konstant blöta om fötterna. Mycket sankmark också sekundärt. Du får gärna skriva till mig om du vill ha mer info!

Stort tack för svar!! Hur högt ligger snöbryggan över Tjågnårisjågåsj?

Du skall nog inte räkna med att den ligger kvar eller är säker att gå på så här sent.
Tjågnåris kan vara besvärligt pga djup och stora strömkrafter. Är ni tveksamma på vadet, gå ner i dalen till svämkäglan vid Rapaätno och vada där för att undvika onödiga risker.

Vi gick över snöbryggan i höjd med den utritade stigen på kartan ungefär. Bryggan var flera meter tjock då men jag instämmer med föregående, better safe than sorry. Vi träffade en kille som hade vada nere vid rapaädhno utan några större bekymmer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips