Vattenflöden genom Sarek?

Hejsan!
Undrar om någon vet hur vattenflöden är nu längs rutten Gisurus-Ruohtesvagge-Rapadalen-Skierffe?
mvh Helen

Kan bara uttrycka mig från tidigare erfarenhet den här tiden på året. På det sträcka du nämner är väl det väl egentligen bara Tjågnårisjåhkå mellan Skarja och Biellevallda som kan vara utmanande. Det är en glaciärjokk så temperaturen och tid på dagen har betydelse. Jag brukar vada den ett stycke nedströms det vanligaste vadstället där jokken delar sig i två fåror med en litet stenö/stenrev i mitten, då jag testat det rösade vadstället och upplevt det var väl djupt med kraften i strömmen att beakta. Sedan har ju nederbörden betydelse, så vattenmängden i olika vattendrag kan snabbt ändras varför några reservdagar och en plan B alltid är att rekommendera.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Hejsan!
Undrar om någon vet hur vattenflöden är nu längs rutten Gisurus-Ruohtesvagge-Rapadalen-Skierffe?
mvh Helen
Avslutade igår vandring från Akka via Gisuris-Ruohtesvagge-Algavagge-Niederhipvagge-Sarvesvagge-Darreluoppal. Vaden var helt helt okej där vi gick. Första gången i Sarek så kan inte jämföra med hur det brukar vara men vi uppfattade det som enkelt att hitta bra vadställen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips