Vattendrag och vad vid Börgefjell?

Kikar på nån veckotur kring Börgefjell. På kartan ser det ut att vara några riktigt rejäla vattendrag från glaciärerna och sjöarna? Mjölkelva, Simskardelva, Storskavlbekken, Kjukkelelva bland annat. Vilka erfarenheter har ni av de olika större vattendragen i området, vad är vadbart och var, vad är det inte?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hejsan,

Vandrat i Börgefjells Nasjonalpark vid två tillfällen och passerat vissa av vattendragen som du frågar om. På vår första tur kom vi fram till Kjukkelelva med förhoppningen att kunna vada den. Men det var på tok för mycket vatten så vi fick istället runda Stora Kjukkelvatnet. Men när vi tre dagar senare passerade Storskavlbekken var det inte några problem att vada den vad jag kan minnas.

Generellt sett är Börgfjell ett mycket nederbördsrikt område, kollar man in läget just nu på https://www.senorge.no/ får man fram snödjup mellan 2.5 - 5.5 meter. Så personligen hade jag kallt räknat med att få passera alla vattendrag med "efternamnet" elva långt upp på fjället. Det är dock ett väldigt fint område som är väl värt ett besök!

/ Stefan

Kikar på nån veckotur kring Börgefjell. På kartan ser det ut att vara några riktigt rejäla vattendrag från glaciärerna och sjöarna? Mjölkelva, Simskardelva, Storskavlbekken, Kjukkelelva bland annat. Vilka erfarenheter har ni av de olika större vattendragen i området, vad är vadbart och var, vad är det inte?
Hej!
Jag planerar för en vandring igenom Börgefjell nationalpark i augusti. Hur blev din vandring? Kan jag se någonstans hur du gick? Kan du rekommendera några platser? Avråder du från några platser?
Jag planerar starta i Ankarvattnet i norra Jämtland och gå enligt bifogad karta igenom nationalparken och avsluta vid E6an.
Jag planerar korsa vattendrag så högt upp som möjligt.
Per

Bilagor

• Börgefjäll.jpeg
    Börgefjäll.jpeg
    458.8 KB · Visningar: 26
Hejsan,

Vandrat i Börgefjells Nasjonalpark vid två tillfällen och passerat vissa av vattendragen som du frågar om. På vår första tur kom vi fram till Kjukkelelva med förhoppningen att kunna vada den. Men det var på tok för mycket vatten så vi fick istället runda Stora Kjukkelvatnet. Men när vi tre dagar senare passerade Storskavlbekken var det inte några problem att vada den vad jag kan minnas.

Generellt sett är Börgfjell ett mycket nederbördsrikt område, kollar man in läget just nu på https://www.senorge.no/ får man fram snödjup mellan 2.5 - 5.5 meter. Så personligen hade jag kallt räknat med att få passera alla vattendrag med "efternamnet" elva långt upp på fjället. Det är dock ett väldigt fint område som är väl värt ett besök!

/ Stefan
Hej Stefan!
Jag planerar för en tur i Börgefjell np i augusti. Jag ser här att du varit där två gånger.
Vad tror du om min planerade rutt, enligt bilagan? Jag tror att jag med den undviker stora elvar att vada.
Per

Bilagor

• Börgefjäll.jpeg
    Börgefjäll.jpeg
    458.8 KB · Visningar: 23
Hej Per,

Tycker att det generellt sett ser ut att vara en bra plan. Har gått stora delar av din tur de två gånger jag varit där och hade inga problem att komma över de vattendrag som du planerar att korsa.

Det sagt är det för tillfället fortfarande massor av snö kvar i Börgefjell. Var en snörik vinter i den västra delen av fjällkedjan och en mycket kall vår. Är till exempel fortfarande vinter enligt SMHI's årstidskarta i delar av Sarek och Kebnekaisefjällen. Och inte ser det ut att vara någon större värme på väg heller, pendlar runt 0-an i Börgefjell de närmaste 10 dagarna.

Enligt https://senorge.no/ - snobyde kart är det just nu 3 meters snödjup uppe i Store Börgefjellet där du tänkt passera och mäktiga 5.5 meter uppe på Kvigtinden. Nu är naturligtvis detta bara en uppskattning, baserat på nederbörd, men risken är stor att det kommer vara mer vatten i jokkar och älvar än normalt.

/ Stefan

Hej!
Jag planerar för en vandring igenom Börgefjell nationalpark i augusti. Hur blev din vandring? Kan jag se någonstans hur du gick? Kan du rekommendera några platser? Avråder du från några platser?
Jag planerar starta i Ankarvattnet i norra Jämtland och gå enligt bifogad karta igenom nationalparken och avsluta vid E6an.
Jag planerar korsa vattendrag så högt upp som möjligt.
Per
Jag har inte genomfört den än. Spännande, berätta gärna om din, hur du gick och hur det var. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips