Vatten/vindtät toppluva?

Någon som sett en vanlig toppluva eller typ sotarmössa som är vind och vatten tät? typ Gore-tex. Kan inte begripa varför jag inte hittar någon? När fryser man om huvudet om inte när det är kallt och regnar? Någon mer som tänkt på detta eller bara jag som missat dem?

Mvh/ Mathias

Bilagor

• 211068.jpg
    211068.jpg
    12.1 KB · Visningar: 1,594
Det finns toppluvor med windbreakermembran i (t ex Seger eller Lundhags). Men skall det skydda mot fukt så skall ju membranet sitta på utsidan:

images%5Citems%5Cmaxi%5CKL2062LU.jpg

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
huva plus mössa kanske? Huvan brukar ju också följa med jackan..

Vill man vara lite mer stilig kan man ha hatt, de brukar tåla en hel del regn innan de börjar sloka. Observera att en riktig hatt är blockad, inte sydd!

Instämmer i att de däringa vattentäta kepsarna med öronlappar inte är så snygga, även om de är sjukt funkis.

Själv styckade jag ett gammalt windstopperpannband, och sydde in kadavret innanför fodret i en mössa. Mössan är oförändrat sobert snygg, men helt vindtät. Svinbra, och busenkelt även för oss som egentligen inte kan sy.

Instämmer i att de däringa vattentäta kepsarna med öronlappar inte är så snygga, även om de är sjukt funkis.

Själv styckade jag ett gammalt windstopperpannband, och sydde in kadavret innanför fodret i en mössa. Mössan är oförändrat sobert snygg, men helt vindtät. Svinbra, och busenkelt även för oss som egentligen inte kan sy.

Det finns som sagt flera tillverkare som gör toppluvur med windstoppermembran i.

Vill man vara lite mer stilig kan man ha hatt, de brukar tåla en hel del regn innan de börjar sloka. Observera att en riktig hatt är blockad, inte sydd!

Jag har en schysst gammal skinnhatt som jag fyndade på ÖB en gång i tiden (den låg i en korg tillsammans med en massa canvas-hattar för 169 spänn, har inte sett liknande hatt för mindre än 500, idag kostar de nog en tusenlapp). Tyvärr har den ingen svettrem så skinnet har blirvit förstört framme i pannan. Men jag har funderat på att sy en schysst lättviktshatt av "mextex" och silnylon.

Brättet fungerar ju bra att ha av silnylon, med en fjädrande ring som spänner ut det (likt sån här man har för att tvätta håret på barn utan att de får shampoo i ögonen).

Och så själva kullen av "mextex" med en svettrem av fleece eller mesh, och kanske nån form av ventilation av kullen. Har en ide om att man kanske kan göra kullen lite för stor så man får en glipa mellan huvudet och kullen, som "fylls ut" av svettremmen och därmed ger en hyffsad ventilation.

Men jag har bara kommit till ritningsstadiet. Och det är ju som sagt var ingen toppluva (vilket var det som efterfrågades:).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips