Vatten/vindtät toppluva?

Någon som sett en vanlig toppluva eller typ sotarmössa som är vind och vatten tät? typ Gore-tex. Kan inte begripa varför jag inte hittar någon? När fryser man om huvudet om inte när det är kallt och regnar? Någon mer som tänkt på detta eller bara jag som missat dem?

Mvh/ Mathias
 

Bilagor

  • 211068.jpg
    211068.jpg
    12.1 KB · Visningar: 1,534
Det finns toppluvor med windbreakermembran i (t ex Seger eller Lundhags). Men skall det skydda mot fukt så skall ju membranet sitta på utsidan:

images%5Citems%5Cmaxi%5CKL2062LU.jpg
 
huva plus mössa kanske? Huvan brukar ju också följa med jackan..

Vill man vara lite mer stilig kan man ha hatt, de brukar tåla en hel del regn innan de börjar sloka. Observera att en riktig hatt är blockad, inte sydd!
 
Instämmer i att de däringa vattentäta kepsarna med öronlappar inte är så snygga, även om de är sjukt funkis.

Själv styckade jag ett gammalt windstopperpannband, och sydde in kadavret innanför fodret i en mössa. Mössan är oförändrat sobert snygg, men helt vindtät. Svinbra, och busenkelt även för oss som egentligen inte kan sy.
 
Instämmer i att de däringa vattentäta kepsarna med öronlappar inte är så snygga, även om de är sjukt funkis.

Själv styckade jag ett gammalt windstopperpannband, och sydde in kadavret innanför fodret i en mössa. Mössan är oförändrat sobert snygg, men helt vindtät. Svinbra, och busenkelt även för oss som egentligen inte kan sy.

Det finns som sagt flera tillverkare som gör toppluvur med windstoppermembran i.
 
Vill man vara lite mer stilig kan man ha hatt, de brukar tåla en hel del regn innan de börjar sloka. Observera att en riktig hatt är blockad, inte sydd!

Jag har en schysst gammal skinnhatt som jag fyndade på ÖB en gång i tiden (den låg i en korg tillsammans med en massa canvas-hattar för 169 spänn, har inte sett liknande hatt för mindre än 500, idag kostar de nog en tusenlapp). Tyvärr har den ingen svettrem så skinnet har blirvit förstört framme i pannan. Men jag har funderat på att sy en schysst lättviktshatt av "mextex" och silnylon.

Brättet fungerar ju bra att ha av silnylon, med en fjädrande ring som spänner ut det (likt sån här man har för att tvätta håret på barn utan att de får shampoo i ögonen).

Och så själva kullen av "mextex" med en svettrem av fleece eller mesh, och kanske nån form av ventilation av kullen. Har en ide om att man kanske kan göra kullen lite för stor så man får en glipa mellan huvudet och kullen, som "fylls ut" av svettremmen och därmed ger en hyffsad ventilation.


Men jag har bara kommit till ritningsstadiet. Och det är ju som sagt var ingen toppluva (vilket var det som efterfrågades:).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Nyburgaren Tvätta kläderna utan vatten? Går det? Kläder 34
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
bovver Hanwag Alaska släpper in vatten Kläder 7
Karpaterna.se Lätta vandringsskor som inte suger vatten Kläder 29
Helena_H ställ för löpning;vatten- och vindtätt? Kläder 4
Blander Sandaler som tål vatten? Kläder 12
tango Tunn vindtät långärmad tröja Kläder 19
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
Wibrån Vindtät men ventilerande jacka finns den? Kläder 12
Razzle-Dazzle Vindtät/varm underställs kallsong? Kläder 10
lleberg Vindtät jacka/tröja, som andas bra? Kläder 17
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
zzeezz Vindtät flecee? Kläder 11
realout Proffsig, vindtät balaclava? Kläder 7
tjolanta Vindtät fleecejacka Kläder 8
Vindtät skjorta? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.