våtdräktsråd

Jag tänkte införskaffa en våtdräkt för att paddla i vår/höst och undrar vilka erfarenheter folk har av sådana.

Jag funderar på hur täckande den bör vara, om det är bäst med en som har korta ben och armar och inte blir så varm när solen lyser men ändå skyddar bålen utifall man trillar i medans vattnet fortfarande är riktigt kallt. Gärna tips på märken som är bra.
 
Jag har tidigare använt en 3 mm tjock våtdräkt i modell long-john (långa ben, inga ärmar) i kombination med en paddeljacka. Detta funkade bra vid lek i vågor med rollar mm även om det var kallt i vattnet. Märket var O´neill och jag köpte den billigt (typ 700 kr) på Bromma Skidsport.

Tjockare våtdräkt än 3 mm blir nog väl stelt och en med ärmar funkar nog inte så bra för paddling. Korta ben eller inte spelar inte så stor roll tycker jag, det är ju inte där man svettas mest.

Skim säljer longjohns för drygt 1000 kr.

/Andreas
 
chillcheater

http://www.chillcheater.com
Där kan du hitta det du behöver. Bra saker till rimliga priser, utmärkt service och bra komfort.
Med de kläderna tar du på dig det du behöver när du behöver det.
Paddelpremiären har jag förut begått i en 7mm semidry-dräkt. Varmt och säkert, javisst! men risk för överhettning efter tio paddeltag, ganska taskig komfort, stelt och lite klumpigt. Mycket otrevlig miljö inuti efter paddlingen.
Med chillcheater-stället så har paddelpremiären blivit en otroligt mycket skönare upplevelse.
 
3mm + torrjacka

Är vägen att gå. Alt köp torrbyxor direkt om du har en välfylld spargris. Undvik ärmar på våtdräkten och köp istället en sk long john, långa ben såklart!
 
Hanna,
Long John är att föredra. Långa ärmar ger förmodligen skavsår och minskar din rörlighet. 3 mm räcker. Prova gärna tjejmodeller, för min del gjorde det stor skillnad. Den ska ju sitta tajt och smita åt på rätt ställen. Lycka till i din våtdräktsjakt!
 
Long Johns var?

Tack för alla svar!
Har ni förslag på var jag kan hitta prisvärda Long Johns, gärna tjejmodell? Jag bor i Linköping så internet vore bra.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.