vart spendera 4 dagar

Jag och två vänner har tänkt ge oss ut i fjällen på tisdag (27e juni) och vi måste vara hemma till jobbet på måndag (3e).

Vi har inte planerat något men vi har tittat runt lite och är beredda på att vi med så kort tid får vara anpassningsbara.

Det bästa alternativet hitills är att flyga till kiruna och sedan ta buss till Nikkaloukta för att sedan vandra till Kaitumjaure eller Vakkotavare. Vi har inte kollat upp hur det är med buss därifrån dock och flygen verkar fullbokade. Tåg tar lång tid men är ändå ett alternativ.

Ett annat alternativ är att ta sig längre söderut (härjedalen/dalarna) och få vandra lite mer i fred där. Då blir dessutom resan kortare om vi inte kommer på ett (sista minuten) flyg till Kiruna på så kort varsel.

Så tidsrummet är:
Avresa tisdag tidigast 11:00, gärna lite senare
Hemresa senast hemma söndag kväll

Har ni tips är de mer än välkomna. Vi är öppna men hoppas på en vandring att bita i samtidigt som naturen gärna får vara fin och ensammen. Med såhär kort tid på sig känns det som att det viktigaste nästan är att resvägarna ska funka. Väl ute på fjället kan vi nog hitta på något för att krydda till/klara av det.

Vi är verkligen inga vandringsveteraner men har en del erfarenhet, en massa envishet och bra kondis.
 
Varför inte Jämtland? Står själv i en liknande sits och tror därför att jag väljer bort Lapplandsfjällen i år till förmån för Jämtland, kanske en lite utökad Jämtlands-triangel?

/Jesper
 
Jämtland är också ett alternativ. Vi har börjat titta lite på hur vi kan ta oss från Östersund C och ut till lite fina berg. Inte helt lätt och okänt område, men vi letar på :)

Tack för tipset!
 
Sälenfjällen!

Klart att ett par dagar i Sälenfjällen gör susen.
Start från Högfjällshotellet norrut med övernattning vid Korset och transport tillbaka till Högfjällshotellet från Stöten. Därefter en-två dagar runt Hemfjället-Storfjället.
Sista kvällen avslutningsmiddag på Gammelgården eller Olarsgården....

http://www.visf.com om du vill veta mer...
 
FSkog; sa:
Jämtland är också ett alternativ. Vi har börjat titta lite på hur vi kan ta oss från Östersund C och ut till lite fina berg. Inte helt lätt och okänt område, men vi letar på :)
Från Östersund kan man bara ta tåget västerut (eller sitta kvar på samma tåg om man har tur) och gå av i Enafors, och antingen gå direkt upp i Snasarna eller ta en taxi till Storulvån och börja därifrån. Man kan säkert gå av längre västerut också (t.ex. Storlien). Enafors - Ljungdalen eller Enafors - Ramundberget via t.ex. Sylarna och Helags går säkert att göra på 4 dagar (fast sen ska man ju hem också).
 
Har kollat lite på jämtlandstriangeln men inte hittat bra info om resväg. Är det tåg till Åre och sen buss som gäller?
 
FSkog; sa:
Har kollat lite på jämtlandstriangeln men inte hittat bra info om resväg. Är det tåg till Åre och sen buss som gäller?

Se inlägget ovan. Tåg till Enarefors (det ligger några stationer efter Åre) därefter taxi till Storulvån eller apostlahästarna till Snasahögarna.

/Jesper
 
larsl; sa:
Kan rekommendera apostlahästarna, det är en rolig backe med häftig utsikt uppför Snasarna.

Själv så har jag bara tagit den backen vintertid någon gång under tidigt nittiotal. Debn gången blev jag omkörd av ett fyrspann grönlandshundar, det var då jag bestämde mig för att det var dags att skaffa draghund(ar). Hur är backen sommarttid, terrängen alltså. Är det lättvandrad led eller får man kryssa upp i stenskravel/stenbumlingar?

/Jesper
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
Ad.Finem Vart finns Old Tjikko Fjällvandring 13
daniel82 Vart står den här skylten? Fjällvandring 3
skogsmuller Weekend vandring i Norge 21-22 apr. Vart? Fjällvandring 1
emil. Norges Sarek...vart då? Fjällvandring 12
samppa89 Parkera bilen, vart ? Fjällvandring 5
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
tbergman Vart tog Repivagge vägen? Fjällvandring 23
Daro83 Vandring på sommaren, tips på vart man kan åka Fjällvandring 13
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
ErikThorsell Sarek 7 dagar- vart? Fjällvandring 10
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
matze_87 Jämtland med tåg, vart? Fjällvandring 41
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
Tranan Vart går färden i år? (sommar) Fjällvandring 57
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
Avslutatmedlemskapx Lättvikt vart tog den vägen? Fjällvandring 37
Klaus Vart tar man vägen fem dagar i Norge??? Fjällvandring 1
karin_h Vart köper man gore-tex sockar? Fjällvandring 6
Jullan Till fjälls med småbarn, men vart? Fjällvandring 2
pjurka Sista veckan i maj - vart? Fjällvandring 7
Svartkjelen Sommaren 2002 - Vart? När? Drömmar? Konkreta planer? Fjällvandring 11
Jätte Micke Vart ligger Kärrkevagge? Fjällvandring 7
i96matgu Vart i Norge skall man vandra? Fjällvandring 12
Vart vandra med mamma? Fjällvandring 6
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.