Varmaste på fötterna

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vilket skodon du än väljer så går det att förbättra.
Ett 'hett' tips: använd innersulor av kork. Jag gjorde det av 'misstag' en gång och märkte en markant skillnad. Numera tillverkar jag mina egna korksulor genom att klippa ur min 'fotprofil' från 2mm korkark. Med tre lager korksulor toppat med en vanlig innersula har jag aldrig frusit om fötterna. Detta kräver dock 1-2 nummer 'för stora' kängor så att de myckna sulorna inte gör kängan för liten. För små skor är det nästnäst värsta som finns i kallt väder.

Om det är kallt så är rejäla lappskor (bällingskor) bland det bästa som finns. De är dock inte lika optimala när kvicksilvret kryper uppåt. Ett alternativ som är litet mer allround är Jörnkängan Antifrys.

Ovanstående exempel täcker in två favoriter bland de som bor i de kallare delarna av vårt avlånga land. Det finns dock fler alternativ men ovanstående är de alternativ jag gillar bäst. Lappskorna är helt underbara att ha på sig. Det känns nästan som att sitta i TV-soffan med filttofflorna på... :)

Ett bra sätt att hålla fötterna lite varmare är att ta med sig en bit hyffsat tjock frigolit som man kan stå på. Det hjälper till bra att isolera mot markkylan.

Fast det är ju inte alla gånger man kan släpa med sig det, men har man möjlighet är det ett billigt och effektivt sätt.

/RedTop

Fodrade damasker

Ett par heltäckande och fodrade damasker gör garanterat susen. Berghaus har ett par som heter Yeti och OR har exempelvis Brooks Ranger. Om du köper ofodrade kan du enkelt sy ett par fleece-innerdamasker som håller fötterna varma. Komplettera med varma sulor om dessa inte räcker.

brooks_ranger_overboots_m.jpg

http://www.orgear.com/

http://www.berghaus.com

VARMT!

/ G

Fotposer er det desidert beste plagget til det norske forsvaret. Man trekker det utenpå feltstövlen, og nederste delen er vanntett og isolert.

Beskytter mot snö og vann, og kan brukes i forsvarets skibindinger.

De er tydeligvis vanskelig å få tak på utenom uniformsutsalget (som ikke har web-adresse), men jeg fant en lenke på en yalla-butik i Oslo:

http://www.topsecret.no/cgi-bin/topsecret/shop/sh.cgi?FOT1

De koster litt, men er fantastisk bra!

Bildet viser politiets utgave - forsvarets er grönne.

hsa_101.gif

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips