Woolpower Full Zip Jacket

Jag behöver ett nytt mellanlager och lutar åt att köpa Woolpower Fullzip Jacket. Är ut i olika väder och ibland rör jag mig och ibland står stilla så jag måste kunna alternera värmen. Personligen gillar jag att ha underställ i merinoull, mellanlager i fleece eller merino och ytterst ett skalplagg. Blir det riktigt kallt kompletterar jag med en tunnare huvlös dunjacka under skalplagget.

Nu till frågan. Jag står och väljer mellan 600 g och 400 g. Jag förstår såklart att det är olika tjocklek men jag är rädd för att en 600 g är för tjock och otymtlig och ger mer vikt än värme? Kanske bättre med ytterligare ett mellanlager?

Jag har både en 400 och en 600 och visst är det skillnad på dom men jag skulle inte säga att 600 känns otymplig. Har man en skaljacka som är aningen åt det tajtare hållet (vilket jag har) kan det kanske upplevas som lite otympligt, men det låter det ju inte som att du har om du får plats med både fleece och dunjacka under.

Det är inte försent, skadar inte att ha en av varje 😉 köpte också min 400 på andrahandssorteringen, har dock inte förstått vad det är som blivit fel på den…

Hur tycker ni att den här Fullzip Jacket är i storleken jämfört med t.ex Houdinis Powerhoudi eller nåt liknande? Ärmlängden? Om man nu ska våga sig på att beställa utan att ha provat den...

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 10 kommentarer
Jag har en Woolpower full zip. Hur vet jag om jag har en 400 eller en 600? Köpt för rätt längesen så jag minns inte :D
Kolla vad den väger. Min antika M90 "värmetröja", vilket ju är samma som Woolpower full zip 400, väger 540 g i storlek 5 (försvarets klassning för folk som väger 70-80 kg, gravt oversized på mig som är 170 lång).

EDIT: ursäkta redigeringarna, 400 ska det vara om vikten ska stämma. Woolpowers full zip 600 väger 830 g i storlek M.

Senast ändrad:
Jag har en Woolpower full zip. Hur vet jag om jag har en 400 eller en 600? Köpt för rätt längesen så jag minns inte :D

Etiketten kanske?

1769878722449.png

Hur tycker ni att den här Fullzip Jacket är i storleken jämfört med t.ex Houdinis Powerhoudi eller nåt liknande? Ärmlängden? Om man nu ska våga sig på att beställa utan att ha provat den...
Ganska likvärdig skulle jag säga, Powerhoudi är nog lite tightare i passformen, men det är ju olika material också så det gör ju viss skillnad i hur det känns. Skulle säga att armarna är ganska långa på båda, är hyfsat rejäla muddar med tumgrepp i slutet på full zip jacket. Hade det varit en ”vanlig tröja” så hade armarna enligt min mening varit för långa.

Angående Houdini Powerhoudi. Både jag och en kompis köpte nya för 2-3 år sedan och konstaterade att de var mindre i storleken än tidigare. Ungefär som att det skulle varit storlek M felmärkta till L. Eftersom båda upplevde det så känns det inte som att just dessa 2 exemplar skulle vara felmärkta. Jag gav bort min och har inte provat någon ny sen dess. Så ifall de gått ner i storlek så kanske inte storleksjämförelsen mot Woolpower stämmer.

Med det sagt så tycker jag min nyinköpta Woolpower 400 är lite tightare än mina gamla Powerhoudi i L.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips