Varma kängor i praktiken

I de allra flesta fall är det precis tvärtom. Dyrare att köpa inom sverige.

Dels är sverige en liten marknad, tror alla svenska butiker har mindre inköpsvolymer än många utländska. Dels är det dyrt att frakta inom sverige. Oftar får du samma fraktkostnad eller marginellt högre från eu. Dels är svenska kronan högt värderad just nu.

Så summa summarum, du lär spara ganska många hundralappar på att köpa från tex england eller tyskland.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag köpte faktiskt ett par Kamik Cody inför den här vintern och är väldigt nöjd.

Jag tittade först i Sverige men de fanns inte någonstans i närheten så jag beställde för första gången från Amazon.com. Det fungerade så att de debiterade för tull/moms redan vid köptillfället och detta hanterades sedan av speditören (DHL i mitt fall).

Kängorna kostade ca 2500kr i Sverige + frakt och från Amazon betalade jag för in storlek (köpte 46) ca 840kr inkl frakt, tull och moms. De kom levererade till dörren efter 4 dagar (sa jag att jag var nöjd?)

Patrik

En faktor för höga svenska priser är att företag och institutioner har stora ytor som måste värmas upp. Det är alltid kunderna som betalar allt.

Jag köpte faktiskt ett par Kamik Cody inför den här vintern och är väldigt nöjd.

Jag tittade först i Sverige men de fanns inte någonstans i närheten så jag beställde för första gången från Amazon.com. Det fungerade så att de debiterade för tull/moms redan vid köptillfället och detta hanterades sedan av speditören (DHL i mitt fall).

Kängorna kostade ca 2500kr i Sverige + frakt och från Amazon betalade jag för in storlek (köpte 46) ca 840kr inkl frakt, tull och moms. De kom levererade till dörren efter 4 dagar (sa jag att jag var nöjd?)

Patrik

Intressant! Har själv spanat på dessa. Hur är storlekarna? Kör själv på en 46a i Lundhags breda läst sommartid. Är dojorna hyfsat breda? Små i storlekarna?

Jag har breda fötter och har normalt 45 i vandringkängor men valde att gå upp en storlek och det känns bra. Dock har bekanta med storlek 41 provat dem och de tycker inte heller att de känns stora - det är mycket foder :)

Ibland undrar jag var dessa grundläggande kunskaper har tagit vägen.

Om ni undrar hur man ska klä sig vintertid, kolla upp hur man klädde sig för ungefär 60 år sen. Använd din fantasi och kolla igenom marknaden vad det finns för liknande utrustning och kläder.

Ullsockar eller fotlapp i ull.
Filtladda i ull.
Slutligen ett skal, antingen en stövel eller läderkänga.

Punkt.

Ni som köper dessa "Superskor" som klarar -60 och sedan fryser. Anledningen är oftast att skons foder är av syntet samt att ni inte har vett att ta på er bra material närmast huden.

Skickat från mobilen.

Det brukar ta några generationer att lära sig och en att förlora den förvärvade kunskapen. Fast med digitala medier påstås det gå på ca 7 år. Sen går inte informationen att läsa längre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips