Varm jacka!

Hej!
Jag letar efter en varm(!) vinterjacka. Något i stil med Canada goose. Alltså det ska seriöst vara det varmaste som går att få tag på, då jag är en person som har min nuvarande (någon jacka från intersport) jacka på från september - maj.

Så nu frågar jag er, frilufts-entusiaster och hoppas ni kan komma med nå bra förslag!

För riktigt kalla dagar kör jag med ullunderställ, tunn syntetisk skjorta, fleece, Haglöfs Barrier och en för stor skaljacka med isoleringsjacka. Jackor som är långa i ryggen värmer skönt. Glöm inte resten av kroppen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Varma jackor bör vara fodrade med dun och dubbla, d v s med förskjutna sömmar. Tvättar man muddar och kragen så håller de länge, min är 40 år gammal.
De bör vara långa, gå ner på låren, ha fodrad huva och vara så rymliga att de vid rast kan gå över dina gångplagg.
Fjällrävens Expedition är en start men väl tung i mina ögon. Den brukar bäras mest så vikten är viktig, din föreslagna CG är mera en Dunparka, stadsmodellen som säljs mest här har vida mindre dun i sig än den modell som brukas mest i Canada.
Billigaste vinterjackan heter varm täckande mössa.

Jag är en väldigt frusen person och jag har hittat jackan som räddat mig - Den är av märket Tenson. Köpte den för strax under 1000-lappen för något år sedan. Som jag förstått det i efterhand så gör de väldigt bra jackor. Hållbara och varma.

Kommer på att tänka på en sak angående (för) varm jacka. I Sth, Stureplan så brukar man ju använda ("förebild") dessa jackor.

Det har ju varit Canada goose ?, Fjällräven expedition? och Marmot 8000. Vilken märke o modell gäller i år tror ni? Cg har väl varit ute ett tag nu.

Vad gällde förr?

Är du påklädd försvinner ca 70% av värmen från huvudet, så att ha med sig tre eller fler mössor, som kan bäras samtidigt vid behov, kan vara ganska klokt.

Kommer på att tänka på en sak angående (för) varm jacka. I Sth, Stureplan så brukar man ju använda ("förebild") dessa jackor.

Det har ju varit Canada goose ?, Fjällräven expedition? och Marmot 8000. Vilken märke o modell gäller i år tror ni? Cg har väl varit ute ett tag nu.

Vad gällde förr?

Tycker synd om de när jag ser dem gåendes på vintern med en polarjacka uppknäppt och ute på axlarna för det blir för varmt. Jag fick inte tag på en Haglöfs barrier zone för de flesta hade sålts i storstadsområdena och den tillverkades bara det året. :(

Är du påklädd försvinner ca 70% av värmen från huvudet, så att ha med sig tre eller fler mössor, som kan bäras samtidigt vid behov, kan vara ganska klokt.

Det finns någon som skrivit en bok om myter där hon säger att det där inte är sant. Man gör sig av med värme jämnt över hela kroppen. Så var de det där med att man sällan går omkring naken...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips