Vargstammen

Revirförsvar

Hundar som angrips av vargar är till 99% jakthundar som inkräktar i vargrevir. Vargen reagerar helt naturligt och behandlar flockfrämmande vargar på samma sätt. Sällskapshundar hålls eller skall hållas i band eller under full kontroll och löper ingen risk.
Jakthundar är ett vapen och utsätts för många risker.
2000-3000 hundar dödas genom olyckor varje år (trafik, drunkn,vådaskjutning etc. 85% av dessa är jakthundar. Av alla olycker som drabbar hundar står "vargdöden" för bara ca 0,4%. En grad av olycksrisk brukar benämnas som försumbar.
 
Jag måste påpeka att jag som jägare (småvilt), inte har någon som helst lust att ge mig ut på vargjakt, men jag vill inte att någon av mina hundar skall bli dödade av varg. Även jakthundar är precis som sällskapshundar familjemedlemmar och kompisar om nu någon trodde något annat (vapen???).
Jag har på sista tiden läst att vargar har uppträtt hotfullt mot människor i både Sverige och Norge. Kan det möjligen vara så att vargen som i likhet med andra sociala rovdjur inte styrs så mycket av instinkter, utan mer genom inlärning av föräldrarna, har börjat lära sig att människan inte utgör något hot, eftersom de inte utsatts för jakt av människor. Vad kan detta leda till???

Bengt-Olof
 
Svar till Bengt-Olof !!

Hej igen !! Vill börja med att tacka för en seriös debatt med dig, dessa är alltid givande.

Att du inte har "lust" att ge dig ut på vargjakt, får man väl i det närmaste se som effekt av effektiv lagmoral, då detta inte ska styras av lust, utan av avhållsamhet från brott. Att skjuta varg som är ett hotat, sällsynt och värdefullt vilt, betraktas normalt som grovt jaktbrott, med fängelse 2 år, i straffskalan.

Hur jag själv skulle reagera om min hund blev attackerad ?? en hypotetisk fråga som bara envar kan svara på. Man behandlar fortfarande frågan om huruvida det ska bli någon form av kontrollerad skyddsjakt på vargen. Det skulle i såfall innebära att man skulle få ett lagstöd för att skjuta en varg, som attackerar en tamhund. Som det är idag så finns det inget lagstöd för en dylik åtgärd. Men, som det är idag så är vi och andra sidan skyldiga enligt lagen om tillsyn av hundar och katter, och jaktlagenens 6§ att hålla våra hundar under tillsyn.

Vargen var en gång i tiden det mest utbredda däggdjuret i världen, näst efter människan vill säga. I stora delar av världen är vargen fortfarande väl utbredd, och lever i symbios med människan, till och med i tätbebyggda områden, utan några negativa effekter.

Ett enda känt fall finns genom tiderna där en frisk varg attackerat en människa. Det var i Indien 1996, men omständigheterna var väldigt speciella. i Sverige finns inget kännt fall.

Som jag tidigare sagt så är vargen väldigt skygg. Att det går rykten om mindre skygg varg, eller till och med aggresiv, i Sverige, avfärdar jag direkt som illvilliga rykten av de som hatar vargen. Det skulle gå emot all forskning och vargens normala beteende.

Visst är det så som du skriver, att vargen präglas av människan, det ser vi ju inte minst i djurparkerna. Och JA, det kan vara så att en orädd varg tar sig till bebyggda områden för att söka föda, så gör nästan alla djur, och kanske rovdjuren mer än andra, då avfall och kreatur kan locka. Därför är det viktigt att OM vi får en större och mer säkrad vargstamm, att Jägar-förbundet, Riksjägarna och andra jägarorganisationer, tar hänsyn till detta faktum, så att avskjutning av älg och råddjur hålles till en nivå där det gott och väl räcker till både jägare och vilda djur, då dessa tillsamans med ren, hare, vildsvin osv, är vargens huvudföda.


MVH Göran
 
Vargattacker mot människor har skett!

Hej Göran!

Även om jag själv är positiv till vargens vara i vår natur så måste jag konstatera att det finns en del dokumenterade fall av vargangrepp på människor - vissa av dessa omnämns bl.a. i en diskussion på släktforskningssajten Anbytarforum. Många av dessa angrepp har förvisso gjorts av vargar som mist sin naturliga rädsla för människan p.g.a. tidigare fångenskap eller liknande (t.ex. den beryktade Gysingevargen, om vilken Evert Pousette har skrivit en bok), men även vilda vargar har dödat människor i Sverige. Så vitt känt dock inte i "modern tid", vilket
väl får tillskrivas såväl det fåtaliga antalet vargar som den (förhoppningsvis!) ökade naturmedvetenheten hos människor av idag.
 
Vargattack

Hej!! och tack för ditt svar.

Vet inte om du läst några av mina tidigare inlägg ? där har jag precis som du säger, vidimerat att det hänt, men att det då varit tal om sjuka djur. Såvitt jag vet, rovdjursföreningen eller någon annan initerad föreningen, så har det aldrig förekommit angrepp mot människor under andra former, däremot finns det hyllmeter med skrönor om sådana situationer.

Jag menar, vart ifrån kommer de bevingade orden, hungrig som en varg, kastas till vargarna, ropa på vargen, vargen tar dig, rödluvan osv osv...

Dock ska tilläggas att vargen är på intet sätt ett ofarligt djur, likväl som andra stora rovdjur. Ett skadat djur, ett trängt eller hotat djur, eller ett djur vars valpar/ungar hotas, kan bli direkt livsfarligt. Jag har själv schäfer, så jag är väl insatt i vargens förmåga att "säga ifrån"

Därför är det viktigt att vi respekterar djuren, lär oss att förstå dem, och först därefter kan vi leva i symbios, istället för i fiendeskap.

Detta är ju för övrigt ett faktum som gäller alla djur.
Älgar har attackerat människor, likväl vildsvin, björn, lo, djärv, tamhundar osv.

MVH Göran
 
Inte BARA skrönor!

Jag instämmer i dina åsikter, och tror knappast att någon idag behöver frukta vargen rent fysiskt. Men jag vill nog hävda att det finns mer än "skrönor" när det gäller vargdödade människor - i våra kyrkböcker finns en del vederhäftiga dokumentationer. Förutom anbytarforum här på nätet som jag nämnde i mitt föregående inlägg så kan jag hänvisa till Värmlands Museums Årsbok temabok om Vargen 1986 (kapitlet "Vargen i kyrkböckerna" av Håkan Eles) och Pousettes bok "De människoätande vargarna" (som inte är den nidbild av vargen som man kan tro när man hör titeln!) som källor.
Avsikten med att jag hävdar att människor fallit offer även för frilevande och icke människouppfödda vargar är inte för att skrämmas för vargen, utan för att i en öppen debatt även ge plats för historiska perspektiv.
Det vore skadligare om vi "vargpositiva" människor förtiger ovanstående fakta, för att istället få möta dem senare som "bevis" från vargmotståndare!
 
Svar till Göran

När jag skrev att jag inte har lust att jaga varg, menade jag rent känslomässigt. För mig är varg och hund varianter av samma ras, och eftersom jag alltid är omgiven av hundar, skulle det kännas helt fel att skjuta varg. Däremot är det en helt annan sak i en situation där det gäller att skydda min hund från ett angrepp. Därför anser jag att nödvärnsrätten att skjuta varg bör återinföras. En viss jakt på varg kan troligen också vara motiverad när vargstammen vuxit.
Detta har i alla fall fungerat när det gäller björn, som också var utrotningshotad i Sverige en gång i tiden.
Bengt-Olof
 
Kyrkboksutdrag m.m.

Eftersom det är lite oartigt av mig att hänvisa till andra sajter som kanske inte är så lätta att hitta i så tar jag mig friheten att kopiera ett eget inlägg som jag tidigare gjort i den vargdebatt som förekom på Anbytarforum. För den intresserade finns det ytterligare att hämta under Anbytarforum, Ordet är fritt, "dödade av varg". Sedan är det givetvis upp till var och en om man tror på prästens anteckningar eller ej...

Citat:
I "Värmland Förr och Nu 1986" med tema varg granskar Håkan Eles uppgifter om vargdödade människor. I Boda dödbok finner han följande för år 1727: "Den 17 December Jon Swen vid Rinefors ihiälrefwen af en ulf och mest opätin 4 1/2 gamel", samt direkt därefter första anteckningen 1728: "D. 6 Januarij Jon Ersson i Smedsrud ihjälrefwen af en glubisk ulf; 9 åhr är gl begrafn". Eles anger också en uppgift från Steneby i Dalsland 1731: "D. 7 Aug: begrofs flickan Börta Johansdotter i Spettholet, som d. 3 dito olyckligen invid torpet af en glupande varg blef tagen, till skogen buren, och ihiälrefwen, dess ålder warandes 12 åhr".
 
Vargstammens fortbestånd

Så vitt jag vet (och de flesta andra) uppgår Sveriges och Norges gemensamma vargstam till cirka 75 individer. Det är på tok för få djur för att vargen skall klara sig i det långa loppet, med tanke på den genetiska variationen. Skulle man då dessutom tillåta "skyddsjakt" på denna vackra varelse skulle stammen med all säkerhet dö ut inom kort.
Om vi vill att våra barnbarn skall få uppleva varg, annat än i böcker och gamla filmer, måste vi låta vargstammen växa fritt och även tillåta så kallade vandringar, så att "nytt blod" kan tillföras.

Hoppas att det inte vart allt för svårt att följa min tankegång...


Nick
 
Svar till Bengt-Olof

Jag kan till viss del hålla med dig i ditt resonemang. Även jag tycker att det kan finnas fog för att skydda sina tamdjur mot ex varg.

Det finns dock några rent lagtekniska problem med det hela. Som det är idag kan man inte nyttja Brottsbalken 24:1, dvs nödvärn. Däremot kan man, även mot varg, använda sig av Brottsbalken 24:4, problemet är att däri ligger en värderingsaspekt, dvs, värdet på det skyddade måste överstiga värdet på det förlorade.

Diskussioner förs idag om att man ska återinföra skyddsjakt på varg, vilket skulle förändra lagsituationen, eftersom då träder jaktförordningen in.

Ett problem som dylik lagändring skulle medföra (tror jag), är att en väldig massa varg skulle skjutas med stöd av just nöd enligt jaktförordningen. Bevisbördan ligger sedan hos åklagaren, vilket blir snudd på omöjligt att bevisa. Detta får till följd att lagföringen kommer att utebli för dessa grova jaktbrott, och helt plötsligt kommer folk att skjuta varg till höger och vänster.

MVH Göran
 
Svar till Darim och Pirol

Hej!!

Gällande vargattackerna: Jag tror att man bör titta lite närmare på dessa händelser, för att kunna utröna händelserna. Dessa incidenter verkar ligga väldigt nära i tid, kan det kanske vara en sjuk varg som härjat i området ?? Eller har det i detta område varit under sent 1700 tal, en abnormt stor vargstam, så att födotillgången varit extremt låg ?? Var det kanske så att en vargflock skaffat sig en lya i närheten av bebyggelse, så att barnen kom för nära under valptid ??

Det kan finnas många förklaringar, då detta annars skulle vara alldeles emot vargens beteende.

Jag vill däremot starkt poängtera att jag inte är någon vargfanatiker. Jag tycker absolut inte att vargen ska släppas helt fri, så att vi får en ohållbar situation med för stora och därmed okontrollerade stammar.

Vargen ska precis som våra andra tre stora rovdjur hållas under kontroll, i en framtid kanske genom viss skyddsjakt. Stammarna kan växa snabbt, de kräver stora revir på hundratals kvadratkilometer, födan ska räcka åt alla, sjuka djur ska kunna spåras och avlivas, förhindrandet av hybrider, osv.

Om vargstammen helt släpps vind för våg, då tror jag att vi skapar problem för både djuren och människan. När födan tar slut åker tamdjuren, sjuka djur kan attackera människor osv osv.

Vargen bör därför bli ett naturligt inslag i vår natur, under starkt kontrollerade former, dvs Länststyrelsen och viltvårdsföreningar, först därefter kan stammen tryggas. De antal som krävs för att trygga stammen och dess fortlevnad är enligt experter, uppskattningsvis 500 djur.

MVH Göran
 
I alla tider...

I alla tider har människan ansett sig skyldig att "ordna" och "ställa allt till rätta" i naturen. I 100 % av gångerna har det gått åt skogen. Naturen är ordnat på ett mycket effektivt och klokt vis och kommer aldrig behöva våran aktiva hjälp för att fungera. Däremot måste vi människor hjälpa passivt, d.v.s. inte klampa runt och vara i vägen.

Nick
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.