Vad tycker vi om vargen ?

Skall vi ha vargen i de svenska markerna ? Forskare, politiker och naturvårdare vill ha två hundra vargar i Sverige. Før att vargstammen skall vara sæker från inavel skall den innehålla fem hundra djur.

Om stammen skall slæppas upp till fem hundra djur skall den sedan regleras med jakt. I Norge fick profesionella jægare i uppgift att skjuta sju djur. De klarade tillslut av att skjuta två. Det blev ett miljonprosjekt der man tillslut anvænde helikopter utan att lyckas. Vi har ingen erfarenhet av att jaga varg !!

Snakkade med en kanadensisk kompis som ær insatt i vad vargen kan gøra med viltbestånd och konstaterade att vi kan sæga hej då till ælg- og rådjursjakt om vargstammen blir så stor som politikerna vill.

I Baltstaterna ær man van att jaga varg men kan ændå inte hålla vargstammen på en læmplig nivå. Dær jagas varg med alla medel året runt och betraktas som ohyra.

Har alla som vil ha ett så stort bestånd av varg i Sverige verkligen klart før sig vad vargen gør med hundar, katter, tamboskap ælgarna och lilla søta Bambi ?

Vad tror ni ??
 
Varg javisst

Vi måste ha många vargar i sverige, 200 st räcker definitivt inte, minst 500 st gärna 1500 st. Som det är nu får vi alla betala för den orimligt stora älg och rådjurs stammen. Vi tvingas hägna in oss människor med miltals av viltstängsel längs våra vägar (för många miljontals kronor) och ändå dör att 10-tal personer varje år i viltolyckor. Vitolyckorna utgör mer än 50% av det totala antalet trafikolyckor (cirka 95 viltolyckor varje dag!)
http://www.jagareforbundet.se/kalmar/kampanj.html
Det vore mycket bättre med rovdjursstängsel runt tamboskapen än viltstängsel runt människorna.

Älgar och rådjur äter också upp all nyplanterad skog, vilket kostar betydligt mer än alla olyckskostnader.

Det är ju bättre att vargen får ta bambi än dagens alternativ:

1. Bambi svälter ihjäl under vintern

2. Bambi körs ihjäl av en bil (95 viltolyckor varje dag)

3. Bambi skjuts av jägare, förmodligen skadskjuts bambi så det blir ju ganska utdraget.
 
Självklart skall vi ha varg i markerna! Att rådjur- och älgbestånden är så absurt stora som de är och att jakten kan hållas på en så hög nivå som vi har idag är ju bara för att de stora rovdjuren har tryckts tillbaka eller nästan utrotats. Precis som de norska fårbönderna som släpper sina får lösa på fjällen och blir förbannade när vargen tar för sig av smörgåsbordet så är debatten låst här i sverige också. Om det går omkring varg i skogen så kan man inte släppa hunden hur som helst. Men samtidigt så finns det inte någon säker observation av att människor dödats av varg i sverige. Vi är inget bytesdjur för vargen när det finns saftiga bambi och hälge i skogen.

Och att diskutera om vargen skall ta jägarens roll i framtiden tycker jag hör hemma på ett jaktforum...

/Martin
 
vafalls

Vargen, Järven och Björnen skall naturligtvis finnas i våra skogar och på samma sätt som övrigt vilt så skall beståndet vara rimligt och beskattning skall ske om det behövs. En stam på ca:500 vargar har jag inga problem med, som jägare så har jag inga problem med ett mindre bestånd av både älg och rådjur.. Behöver jag mer kött så säljer dom massvis i affärerna runt omkring.
 
Dags att genomskåda mytbildningen!!!

""jonken (Johan Oscarsson) skrev:
Skall vi ha vargen i de svenska markerna ? Forskare, politiker och naturvårdare vill ha två hundra vargar i Sverige. Før att
vargstammen skall vara sæker från inavel skall den innehålla fem hundra djur.""

Helt rätt! Nivån på 200 djur är en fantasisiffra som politiker kokat ihop för att hålla sig väl med alla. Som vanligt får
naturen vara den som betala priset för detta, mao vargen!

""Om stammen skall slæppas upp till fem hundra djur skall den sedan regleras med jakt. I Norge fick profesionella jægare i
uppgift att skjuta sju djur. De klarade tillslut av att skjuta två. Det blev ett miljonprosjekt der man tillslut anvænde helikopter
utan att lyckas. Vi har ingen erfarenhet av att jaga varg !!""

Ja det visar väll bara hur få vargar de faktiskt har...! Troligen ingen stam som närmar sig 500 individer i alla fall.
Har dock för mig att de sköt fler än två.
Dom passade i alla fall på att skuta av järvbeståndet kraftigt när dom ändå var igång...
I Sverige har vi i över två decennier hållit på med ett kostsamt och ganska tröstlöst viltprojekt att försöka få järven att
föröka sig så att de åtminstone blir det antal som krävs för att trygga beståndet mot innavel! Avskjutningen i Norge är mao
ett sabotage mot de svenska viltvårdsprojekten som kan få kostsamma konsekvenser,...för naturen!


""Snakkade med en kanadensisk kompis som ær insatt i vad vargen kan gøra med viltbestånd och konstaterade att vi kan
sæga hej då till ælg- og rådjursjakt om vargstammen blir så stor som politikerna vill.""

Det är alltså här skon klämmer...
Den heliga rätten att som herre i naturen få gå ut och jaga, utan att känna sig annat än småpirrig i magen, över möjligheten
att träffa på den där riktiga 18-taggaren. Den rätten skall ingen varg jäkel få ta ifrån oss. Inte skall man heller behöva gå
och va rädd för att hunden skall stryka med. Den gick ju på flera tusentals kronor...eller? Åter igen försöker man vädja till
att människor skall värna sina intressen före naturens!
Tror du verkligen själv på vad denna sk. "expert" säger?


""I Baltstaterna ær man van att jaga varg men kan ændå inte hålla vargstammen på en læmplig nivå. Dær jagas varg med
alla medel året runt och betraktas som ohyra.""

Nivån på vargbeståndet i baltikum är det ingen som vet med säkerhet. Möjligheten att utrota den är dock sämre där då det
finns större sammanhållna naturområden in mot ryssland. I övrigt så befinner sig viltvården efter sovjetstatens fall på en
bedrövlig nivå. Är det dit du vill?

""Har alla som vil ha ett så stort bestånd av varg i Sverige verkligen klart før sig vad vargen gør med hundar, katter,
tamboskap ælgarna och lilla søta Bambi ?""

Har du sett de söta vargungarna som blev utan föräldrar när norrmännen försökte utrota en hel vargflock och deras vidare
öde...?

Tycker du att det är med argument på den här nivån som man skall faställa hur den biologiska mångfalden skall se ut i
naturen?
Nej, just det!
Debatten har, som alltid när argument saknas, tagit sig groteska former.
När vi nu har möjlighet att ställa saker och ting till rätta skall vi då låta argument som dessa låter förstöra framstegen?

Allt vi gör mot naturen slår förr eller senare tillbaka på oss själva!
I en eller en annan form!

Tänk på detta när ni går till vallokalen nästa helg!!!

MVH!
Peter T

Ps: Kan inte denna inskränkta form av vargdebatt även vara ett tecken på något som är på väg att hända med samhället i stort?
 
Re: vafalls

FJS90/91; sa:
Vargen, Järven och Björnen skall naturligtvis finnas i våra skogar och på samma sätt som övrigt vilt så skall beståndet vara rimligt och beskattning skall ske om det behövs. En stam på ca:500 vargar har jag inga problem med, som jägare så har jag inga problem med ett mindre bestånd av både älg och rådjur.. Behöver jag mer kött så säljer dom massvis i affärerna runt omkring.


Synnerligen klokt och välformulerat inlägg! Denna inställning kunde man hoppas att fler hade, särsklt då bland jägare. Kikar man runt lite på t.ex. forumet på jägarförbundets hemsida så blir man ju nästan mörkrädd.

Respekt Patric!

Mvh, Markus
 
Tamboskapen

Visst ska vi ha varg. Att jakt aspekterna för stå tillbaka det har jag inte några problem med.

Men vad gör vi åt problemet varg - tamboskap??

* Upplandsvargen beräknas ha slagit c:a 100 får innan den blev skjuten.

* Väse vargen som har en skyddsjakts dom över sig har vid upprepade tillfällen slagit tamboskap.

* Likaså vargarna runt Ed i Dalsland, vilka man nu försöker skrämma med knallskott.

Varje angrepp mot tamboskap väcker ett mycket starkt hat ute i bygderna, ett hat som vänds mot vargen och om inte det görs något åt detta hat så kommer vi aldrig att få någon livskraftig vargstam.

Vargstängsel är ett alternativ. Men är det realistiskt med kraftiga elstängsel runt alla djurhagar i vargområdena?

Ersättning är också en variant, men hjälper det mot hatet att se sina djur lemlästade?

Aktivt valla djuren. Funkar det med vår lönebild?

mm

Dessa problem måste lösas.
Någon som sitter på svaret? Jag vet inte.
 
Mörkrädd

Jag tycker att Marcus ska låta bli att titta så mycket i olika jaktforum och låta jägarna tycka vad dom vill.
sen kan du hålla till i ett forum som inte gör dig rädd.
Vargproblemet växer oss snart över huvudet och sen har vi som gillar jakt inte mycket att hämta.
Dom såkallade vargforskarna skulle skrämma bort en varg och upptäckte tre eller fyra nya som dom inte visste om... hur många sådana vargar finns det,,
eller räknas inte dom..

man häpnar.
 
Jakt på varg !

Vargfrågan ær i høgsta grad något att diskutera i jaktforumet. Vad vet du om just vargjakt ? Hur många jægare i Sverige kan något om varjjakt ? Vad tror du att ett så stort vargbestånd gør med øvriga viltbestånd och hur tror du att det påverkar oss jægare och våran jakt.

Tænk efter och skapa en debatt blad jægare och "vanliga" mænniskor så att så många slipper gå och tro att ett stort vargbestånd inte skulle vara något problem.

Hælsar en hængiven ælgjægare, harjægare och toppfågelsjægare (æn så længe)
 
Re: Mörkrädd

45-70; sa:
Jag tycker att Marcus ska låta bli att titta så mycket i olika jaktforum och låta jägarna tycka vad dom vill.
sen kan du hålla till i ett forum som inte gör dig rädd.
Vargproblemet växer oss snart över huvudet och sen har vi som gillar jakt inte mycket att hämta.
Dom såkallade vargforskarna skulle skrämma bort en varg och upptäckte tre eller fyra nya som dom inte visste om... hur många sådana vargar finns det,,
eller räknas inte dom..

man häpnar.

Personligen så klarar jag precis som Marcus inte av forumet på Jägarförbundet som befolkas av en allt för stor del i mitt tycke rovdjurshatande trofféjägare. Jag tycker för den sakens skull att det är viktigt att man framför sina åsikter oavsett var dom står.

Jag hoppas att den nya generationen jägare kommer att inse att dom inte ÄGER djuren på markerna, jakten är ingen rättighet det är en förmån och den skall behandlas därefter... Tyvärr så är vi bortskämda med en massa rättigheter som jakt"rätt" och allemans"rätt", är det så få av oss som inser att vi då har en jakt"skyldighet" och allemans"skyldighet"..

Jag hoppas verkligen att dina åsikter snart faller i glömska av en ny generation jägare..
 
Stängsel och skälig ersättning är naturligtvis viktiga ingredienser. Tyvärr är ju varghatet så ingrott sedan den tiden då ett förlorat djur var ett allvarligt avbräck, att det inte räcker. Det som behövs är att ändra attityd.

Det handlar alltså snarare om att vi människor inte längre ser oss som en del av naturen, utan som den som skall styra och ställa i naturen.

Det går knappast att räkna med att hålla försvarslösa djur typ får - utan några förluster - i ett område där stora rovdjur finns. Vad som går att göra är att minimera förlusterna och att anpassa sig.

På ön Kodiak har man tröttnat på att försöka hålla nötkreatur vid liv, då björnar på upp till 700 kg plockar dem som höns (de gånger de vill vill säga, ty de gillar lax mycket bättre). Lösning? Bufflar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Jägare vill ha vargen inhägnad Jakt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.