Vad tycker vi om vargen ?

en lille spörsmål

Är det någon som vet hur vindarna blåser i Canada och Alaska gällande rovdjur, dom har ju rätt mykke björn!

I Canada så rekomenderar dom frilufsarna att ha små bjällror på sig när dom är ute i skogen, till och med pepparsprej är rekomenderat..
 
Vill inleda med att säga att jag bara skumläst igenom debatten. Det jag nämner nedan kan alltså tidigare redan vara nämnt, och då ber jag om ursäkt.

Det här är en väldigt intressant fråga som definitivt inte är lätt att avgöra. Klart är att ersättningen för ett rivet djur måste höjas, men djurägarna kan faktiskt göra något åt problemet själva.

Nå, vad? Jo, HUNDAR.

Den Anatoliska Herdehunden är ett exempel på en ras som idag används nere i europa (ffa turkiet som är hemlandet) just för att skydda hjordar (får, get mm) mot vargflockar på upp emot 10-15 djur. Det är en storväxt ras, 70-80 cm hög. Dessa hundar ska växa upp med den hjord den senare ska vakta, för att kunna utveckla en god flockkänsla. Kontakten med människor ska vara minimal. Hundarna vallar inte hjorden, utan vaktar den enbart - med hjälp av sitt luktsinne och hörsel märker den om något som kan hota hjorden närmar sig och ger upp skall för att varna. Krävs det, går den i närkamp.

Dessa hundar fungerar bäst i flockar som går fritt - och borde alltså passa rennäringen ganska bra. Och det fungerar ju - eftersom den används dagligen i andra länder just för att skydda hjordar mot varg. Det var ett program om dessa hundar för ett tag sen på SVT, och försök med herdehundar har alltså inletts. Vi får hålla tummarna att de faller väl ut även hos oss..!
 
Jägare som värnar om Vargen och Hunden

Jag kan inte förstå varför jägare går ut och säger att dom hatar Vargen? Hur kan man hata ett så fint djur som tillhör vår natur? Men man kan samla in pengar för att bevara Tigern i Indien tex, som ligger långt bort från Sverige. Jag är jägare och jagat i många år sedan jag var liten. När jag fick min hund, Bamse (Drever) som jaktkamrat så lärde jag honom att jaga i sele sk, Ledhundsjakt han fick aldrig jaga fritt, på drev, för jag älskade honom och, jag ville inte att tåget eller någon bil, eller någon skulle skjuta honom, jag skulle aldrig kunna smälta det om han inte hade kommit tillbaka efter ett drev. Var gång jag tog fram jakt-selen så skrek han av lycka, jag sköt över 40älgar för honom, och mina jaktkompisar sköt 20Älgar för honom, vi (Bamse o jag) jagade ihop i 16år,(16år av lycka i mitt liv). Nu har jag lärt upp min nya hund att jaga i sele, och hon gör det lika bra.

Det jag vill säga är att man behöver inte ha hunden lösspringande i markerna, men det är ju mycket bekvämare, att ha hunden lös för då slipper man gå med sin jaktkamrat hela tiden.

Det är dax att tänka om, för vi skall ha varg i markerna. Det har vi råd med.

Jag tycker Ledhundsjakt är mycket fin jaktform med hund, man får spänning, motion, man behöver aldrig stå och frysa o räkna timmar, och det är underbart att se och lära av hur hunden jobbar. Med lite träning går det att lära upp nästan vilken hund som helst till detta, men börja tidigt och försiktigt med valpen så går det bra. Jaktformen har allt, man skall vara rätt klädd (tysta kläder) och kunna smyga och få hunden att gå tyst o lungt, kan man inte skjuta själv så trycker man försiktigt ut Älgen till någon passkytt. Är man riktigt försiktig så kan man valla Älgen framför sig och få nya skott möjligheter.

Jag ser fram emot den dagen när vi har så många tusen Vargar i detta land att man kan börja med en försiktig avskjutning under reglerade former.

Men det skall ske försiktigt,för vi har ju utrotat vargen en gång redan och Vildsvinet, då hade man bara Mynningsladdare, Flintlåsvapen och spjut, inga bilar, snöskotrar, Helikoptrar mm...

Var rädd om Hunden och Vargen.

Anders
 
Re: Jägare som värnar om Vargen och Hunden

Nalla; sa:
Jag kan inte förstå varför jägare går ut och säger att dom hatar Vargen? Hur kan man hata ett så fint djur som tillhör vår natur? Men man kan samla in pengar för att bevara Tigern i Indien tex, som ligger långt bort från Sverige. Jag är jägare och jagat i många år sedan jag var liten. När jag fick min hund, Bamse (Drever) som jaktkamrat så lärde jag honom att jaga i sele sk, Ledhundsjakt han fick aldrig jaga fritt, på drev, för jag älskade honom och, jag ville inte att tåget eller någon bil, eller någon skulle skjuta honom, jag skulle aldrig kunna smälta det om han inte hade kommit tillbaka efter ett drev. Var gång jag tog fram jakt-selen så skrek han av lycka, jag sköt över 40älgar för honom, och mina jaktkompisar sköt 20Älgar för honom, vi (Bamse o jag) jagade ihop i 16år,(16år av lycka i mitt liv). Nu har jag lärt upp min nya hund att jaga i sele, och hon gör det lika bra.

Det jag vill säga är att man behöver inte ha hunden lösspringande i markerna, men det är ju mycket bekvämare, att ha hunden lös för då slipper man gå med sin jaktkamrat hela tiden.

Det är dax att tänka om, för vi skall ha varg i markerna. Det har vi råd med.

Jag tycker Ledhundsjakt är mycket fin jaktform med hund, man får spänning, motion, man behöver aldrig stå och frysa o räkna timmar, och det är underbart att se och lära av hur hunden jobbar. Med lite träning går det att lära upp nästan vilken hund som helst till detta, men börja tidigt och försiktigt med valpen så går det bra. Jaktformen har allt, man skall vara rätt klädd (tysta kläder) och kunna smyga och få hunden att gå tyst o lungt, kan man inte skjuta själv så trycker man försiktigt ut Älgen till någon passkytt. Är man riktigt försiktig så kan man valla Älgen framför sig och få nya skott möjligheter.

Jag ser fram emot den dagen när vi har så många tusen Vargar i detta land att man kan börja med en försiktig avskjutning under reglerade former.

Men det skall ske försiktigt,för vi har ju utrotat vargen en gång redan och Vildsvinet, då hade man bara Mynningsladdare, Flintlåsvapen och spjut, inga bilar, snöskotrar, Helikoptrar mm...

Var rädd om Hunden och Vargen.

Anders
Hej

Äntligen någon som gjort något konkret. Ditt inlägg visar att det går att förena olika intressen, om bara viljan finns. Det finns kanske hopp trots allt. Frågan är bara hur det stora flertalet jägare skall fås att ta efter dig?

/Hans
 
länktips

Om man vill läsa mer om våra rovdjur, samt se en hel del fantasktiska bilder så gå in på http://www.de5stora.com/ram_start.shtml och kolla runt lite. Jag tyckte själv att artikeln om hur ryska jägare skyddar sina hundar mot varg var väldigt intressant.

Givetvis tar hela sidan ställning för rovdjurens existens och retar väl därför upp en hel del människor, men den tar däremot inte ställning mot jakt. Artikeln om ryska jägare kommer ursprungligen från Jaktmarker och Fiskevatten.

/Kristian
 
Instämmer, det var en mycket intressant artikel. Tänk att det finns erfarna människor som hittar enkla lösningar på problemen. Inte som dem som är livrädda för rovdjur och bara ser en lösning på det hela. Vilket merparten av motståndarna till rovdjur i Sverige verkar göra. Patetiskt men sant!

mvh
/mattias
 
Rädd för varg, björn, hund och ditt&datt

Ja, jag vet att vissa är rädda för både det ena och det andra. Ta´t lugnt för sjutton.

Det finns väl bara två djur, kanske 2 och ett halvt, som faktiskt är så värst elaka mot folk.

Isbjörn; Bara farlig när den är hungrig. Haken är att det är den jämnt.... Förlåt, kunde inte låta bli att skämta lite grand, men det är rätt sant.

Krokodil (den rejäla sorten alltså - inte kajamaner)

Tiger (företrädesvis i Sundurban om man går böjd fram mot marken), dvs bara i vissa speciella fall.

Inga av dessa är sådär värst vanligt förekommande hemma i Svedala.

Sedan kan många djur bli tjuriga om man hanterar dem fel eller hotar deras ungar. Björnar har tex en välkänd tendens att bli sura om man skjuter på dem (konstigt, inte sant?).

För de flesta gäller helt enkelt: Ta det lugnt - då är du vare sig ett hot eller liknar ett villebråd som flyr.

Därmed inte sagt att det är så enkelt när något plötsligt dyker upp på nära håll. Personligen gillar jag inte ormar som jag upptäcker på ett stegs avstånd (då kan jag faktiskt flyga :)).

Helt klart elakast och farligast av alla djur, utan konkurrens, är naturligtvis vi människor. Stockholm är helvetes mycket farligare än det varg och björntätaste området i Sverige.
 
Re: Rädd för varg, björn, hund och ditt&datt

Duracellkaninen; sa:
Helt klart elakast och farligast av alla djur, utan konkurrens, är naturligtvis vi människor. Stockholm är helvetes mycket farligare än det varg och björntätaste området i Sverige.

Måste bara säga att jag håller helt med. I Stockholm (där jag bott hela mitt liv) så kör jag sen i höstas med låsta bildörrar (efter att den nya sporten bilkapning blivit populär) , det skulle jag knappast behöva göra om det så fanns 1000 vargar utanför bilen...

mvh Christian
 
Ryggrad!

Tyvärr är det så i rovdjursdebatten att de fanatiska elementen hörs mest, b.l.a Svenska jägarförbundet.
Denna organisation har tentakler överallt i samhällsfunktionen t.o.m riksdagen, således en mycket stark lobbygrupp.
Förbundet är en liten minoritet med maktfaktor som inte är proportionell sitt antal i samhället.

Något som är väldigt tråkigt i sammanhanget är det svenska folkets ointresse, här saknas ryggrad!
Vill vi ha en storslagen natur med mångfald, måste vissa element hållas på stången. Varför låta en marganaliserad grupp fördärva den natur våra barn skall få uppleva?
 
Re: Ryggrad!

1300; sa:
Tyvärr är det så i rovdjursdebatten att de fanatiska elementen hörs mest, b.l.a Svenska jägarförbundet.
Denna organisation har tentakler överallt i samhällsfunktionen t.o.m riksdagen, således en mycket stark lobbygrupp.
Förbundet är en liten minoritet med maktfaktor som inte är proportionell sitt antal i samhället.

Något som är väldigt tråkigt i sammanhanget är det svenska folkets ointresse, här saknas ryggrad!
Vill vi ha en storslagen natur med mångfald, måste vissa element hållas på stången. Varför låta en marganaliserad grupp fördärva den natur våra barn skall få uppleva?

Jag kan bara skriva under på vad du säger! Varför låta gamla myter och vissa gruppers egenintressen styra en sådan viktig fråga! Vissa av dessa gruppers argument är ju närmast löjeväckande, tex föreställningen att vargar "planteras ut" från djurparker med naturvårdsverkets goda minne. Nej, fram för objektiv kunskap och upplysning och låt inte ett medeltida mörker prägla denna viktiga fråga!

MVH
David
 
Var rädd om hunden o Vargen

Jag är trött på alla bilder som visar varg-dödade hundar söndertrasade, blod o inälvor sida upp och sida ned i Jakttidningarna det är synd om dom stackars hundarna som råkar ha sådana ansvarslösa hussar som släpper dom lösa i Vargmarker.
Men de sk, jägarna tror väl att dom kan vända opinionen mot Vargen med dessa tragiska blodiga bilder, men jag tror att det är tvärt om, och att det slår bara mot dom själva, det visar bara hur dåligt omdöme de har som jägare samt att de måste vara fullständigt hjärtlösa som kan släppa sin fyrbenta vän, lös i marker där det finns Varg.

Det heter ju att en jägare som skall få inneha vapen, skall vara mentalt frisk och ha gott Omdöme, och inte förekomma i polisens våldsregister, mm…

Man kan ju undra?

Det går att jaga med hund, utan att ha hunden lös, ”Ledhundsjakt”, för den som är rädd om hunden.

Anders.
 
Re: Var rädd om hunden o Vargen

Nalla; sa:
Jag är trött på alla bilder som visar varg-dödade hundar söndertrasade, blod o inälvor sida upp och sida ned i Jakttidningarna det är synd om dom stackars hundarna som råkar ha sådana ansvarslösa hussar som släpper dom lösa i Vargmarker.
Men de sk, jägarna tror väl att dom kan vända opinionen mot Vargen med dessa tragiska blodiga bilder, men jag tror att det är tvärt om, och att det slår bara mot dom själva, det visar bara hur dåligt omdöme de har som jägare samt att de måste vara fullständigt hjärtlösa som kan släppa sin fyrbenta vän, lös i marker där det finns Varg.

Det heter ju att en jägare som skall få inneha vapen, skall vara mentalt frisk och ha gott Omdöme, och inte förekomma i polisens våldsregister, mm…

Man kan ju undra?

Det går att jaga med hund, utan att ha hunden lös, ”Ledhundsjakt”, för den som är rädd om hunden.

Anders.

Hej Anders
Kan man jaga annat vilt också med ledhund eller gäller det "bara" älg?

/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Jägare vill ha vargen inhägnad Jakt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.