Vargjakt i verkligheten

Var lite otydlig kanske, men det jaktlag jag refererade till jagar mitt i vargreviret. Så du får nog hitta en annan förklaring.
Calle

Ojämn fördelning av vargmatsuttag på reviret. Reviret kan ju vara 20-50 ggr större
än jaktlagets. Jag kan tänka mig att älgar flyttar om sig inom området.
Det kan ju fortfarande gynna vissa.
Frågan är hur det är hos dom andra lagen.

Släppte dom lös älghundarna i detta lag?

Ord som "monster" och liknande gjorde att tråden startades.

-nu drar jag ut på jakt........
 
Ojämn fördelning av vargmatsuttag på reviret. Reviret kan ju vara 20-50 ggr större
än jaktlagets. Jag kan tänka mig att älgar flyttar om sig inom området.
Det kan ju fortfarande gynna vissa.
Frågan är hur det är hos dom andra lagen.

Släppte dom lös älghundarna i detta lag?

Ord som "monster" och liknande gjorde att tråden startades.

-nu drar jag ut på jakt........

Reviret är större än jaktlagets område, det stämmer, och det observerades varg under hösten i just detta område liksom i angränsande jaktlags marker. Det har gått olika bra för jaktlagen under alla år sedan 70-talet (då det inte kunde gå dåligt eftersom det var så mycket älg), och det har spekulerats i olika orsaker år från år. De senaste åren har dock alla enats om en orsak och det är vargen. Bra att ha någon att skylla på, ungefär som de första invandrarna som flyttade in på orten - alla hade lösningen på vilka som utfört småstölder och liknande...
Och de släppte hundarna på jakten, dock tror jag att de höll dem inne eller bytte jaktzon om de visste att det var varg i området de skulle jaga i. 2008 var det några incidenter med hundar, åtminstone en dödades av varg, men den här hösten var det lugnt på den fronten.
Calle
 
Ekonomiska intressen verkar styra naturvården väldigt hårt. Skogsägare vill inte ha älg för de ger betesskador på skogen. Älgarnas existens kan dock försvaras genom älgjakt som drar in pengar.

Varg genererar inga pengar!?

Vad för typ av mark ligger dagens vargreviren i? Naturreservat eller skogsbruksfastighet etc?
 
Varg genererar inga pengar!?

Men det gör älgen och det är väl huvudproblematiken - alltså återigen girighet.

Vad för typ av mark ligger dagens vargreviren i? Naturreservat eller skogsbruksfastighet etc?

Jag känner till markerna för tre vargrevir i Hälsingland och det är uteslutande skogsbruksfastigheter och stor dominans av s.k. storskogsbruk. Det finns reservat och andra skyddade områden men det är sån liten del del av arealen. Likaså observeras varg ibland nära bebyggelse, men det är förmodligen varg som är på vandring. Eller kanske varg som tänker låna mormors nattlinne och ligga och vänta på Rödluvan... ;)
Calle
 
Som vi kanske är överens om är att vargen orsakar problem i olika omfattning.
Den kostar även staten och enskilda x antal kronor.

Varför ska den finnas? jag förstår att den har ett symbolvärde, ett facineranden utseende.
Nästan som en avgudabild. Har den varit ful har inte den här debatten existerat.
Ändå kommer inte många av oss att få se den.
Rent teoretiskt måste det gå kanske 100 älgar per 1 st varg. Efter att ha sett 100 älgar får vi se
1 varg och inte ens det stämmer eftersom den döljer sig i terrängen.

Varför inte byta symboldjur och lägga krut på nånting vettigare?
Visenten (Europeisk bison) går inte av för hackor, ett ståtligt djur på upp till 900 kg!
Dog ut i Sverige på 1100 talet, men den kanske tillhör faunan ?
Dessutom är den utrotningshotad (på riktikt)

Den har mestadels bara fördelar, klarar varg och äter inte tallplant.
Är relativt godmodig och flyttar sig när det kommer folk.
Sen har har den en annan fördel: Den äter sly och kvistar som hotar att växa igen
alla hyggen. Detta är ett jätteproblem för framtidens skogsbruk. Ett för mej närliggande ämne.
Andra här kanske vet mer om Visenten.

Men det är klart -den gynnar jakten för monster.
 
Men symboldjur skall man väl inte se hela tiden, då fungerar de ju inte längre symboldjur. Och det är ju uteslutande rovdjur som kan fungera som riktiga symboldjur. Amurleopard eller sibirisk tiger, skulle möjligen kunna ersätta varg som symboldjur.
 
Som vi kanske är överens om är att vargen orsakar problem i olika omfattning.
Den kostar även staten och enskilda x antal kronor.

Varför ska den finnas? jag förstår att den har ett symbolvärde, ett facineranden utseende.
Nästan som en avgudabild. Har den varit ful har inte den här debatten existerat.
Ändå kommer inte många av oss att få se den.
Rent teoretiskt måste det gå kanske 100 älgar per 1 st varg. Efter att ha sett 100 älgar får vi se
1 varg och inte ens det stämmer eftersom den döljer sig i terrängen.

Varför inte byta symboldjur och lägga krut på nånting vettigare?
Visenten (Europeisk bison) går inte av för hackor, ett ståtligt djur på upp till 900 kg!
Dog ut i Sverige på 1100 talet, men den kanske tillhör faunan ?
Dessutom är den utrotningshotad (på riktikt)

Den har mestadels bara fördelar, klarar varg och äter inte tallplant.
Är relativt godmodig och flyttar sig när det kommer folk.
Sen har har den en annan fördel: Den äter sly och kvistar som hotar att växa igen
alla hyggen. Detta är ett jätteproblem för framtidens skogsbruk. Ett för mej närliggande ämne.
Andra här kanske vet mer om Visenten.

Men det är klart -den gynnar jakten för monster.

De skador som åsamkas jägarkårens trovärdighet pga dylika uttalanden från aktivjägare och hans likar är skador som jaktmotståndarna aldrig kan komma i närheten av åstadkomma. Tycker riktigt synd om alla kunniga och ansvarstagande jägare som när de försöker föra en saklig debatt hela tiden riskerar att förknippas med tragiska figurer som aktivjägare. Det måste kännas hopplöst för jägare som tex Patric att ständigt hamna i försvarsställning och tvingas förklara att de inte delar de unkna värderingar som aktivjägare och varghatarlobbyn spyr ut.

För att inte ytterliggare underminera jägarkårens trovärdighet hoppas jag att tråden nu kan tystna.
 
Som vi kanske är överens om är att vargen orsakar problem i olika omfattning.
Den kostar även staten och enskilda x antal kronor.

Varför ska den finnas? jag förstår att den har ett symbolvärde, ett facineranden utseende.
Nästan som en avgudabild. Har den varit ful har inte den här debatten existerat.
Ändå kommer inte många av oss att få se den.
Rent teoretiskt måste det gå kanske 100 älgar per 1 st varg. Efter att ha sett 100 älgar får vi se
1 varg och inte ens det stämmer eftersom den döljer sig i terrängen.

Men skall vi räkna allt i pengar?

Får fiskare ersättning för den fisk sälar äter? Fiskare vill givetvis utrota sälen. Den stora allmänheten som vistas på sjön tycker dock att sälarnas närvaro höjer trivseln på sjön.

Det har diskuterats mycket kring avskjutning av skarv som äter fisk. Ett helt otippad rovdjur har fixat balans. Havsörnen äter skarv. Vi kan åter se havsörn längsmed stora delar av Sveriges kust.

Att jägarna får mindre vilt att jaga pga av rovdjur tycker jag är ett lyxproblem i Sverige. Vi kan lika gärna handla vår mat hos ICA eller liknande.

Läste hos SCB att staten betalar ut 50 miljoner kronor till samer som ersättning för djur som rivits av rovdjur.

Hittade en artikel från 2004 om varg och viltkostnader http://www.nordulv.se/faktablad0411.pdf
Trafikskador med klövvilt kostade samhället 750 miljoner, medan ersättning för viltskador uppgick till 5.4 milj.

Kanske skulle vi få en lägre total kostnad ifall vi hade fler rovdjur?

Hur mycket betalar jägaren till markägaren för jakträtt och en älg?
 
Sluta bara skriva, det framstår som barnsligt med annonserade avhopp och jag tror inte att många bryr sig. Ingen behöver heller tycka synd om andra jägare pga vad en enskild jägare skriver. Vi är inte ett så tight kollektiv så alla delar samma uppfattning (ca 270 000 pers). Jag tycker i alla fall att det var intressant med de få frågor som relaterade till trådens tanke.
 
Den andra meningen är nog högst personlig. Jag håller inte med angående smak eller vetskap om att det är ett djur som levt i det fria.

Att jägarna får mindre vilt att jaga pga av rovdjur tycker jag är ett lyxproblem i Sverige. Vi kan lika gärna handla vår mat hos ICA eller liknande.
 
Det är till stor del jägarna själva som sett till att älgstammen är i obalans. Till exempel 2006 valde Svenska jägareförbundet att rekommendera att älgjakten ställdes in i Skåne på grund av att det fanns så få älgar. Det finns inga rovdjur i skåne som ger sig på älgar utan orsaken är förståss att jakttrycket varit för stort.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Så blir vinterns Vargjakt. Jakt 15
SLUGGA Nej till vargjakt 2011! Jakt 578
Tamaska Upprop mot vargjakt Jakt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.