Vargjakt i verkligheten

Men skall vi räkna allt i pengar?

Att jägarna får mindre vilt att jaga pga av rovdjur tycker jag är ett lyxproblem i Sverige. Vi kan lika gärna handla vår mat hos ICA eller liknande.

Ja jisses...... allt är ju pengar!
Vem tror ni har råd att jaga i framtiden?
Nu tror jag inte allt vilt försvinner, men kan minska en del.
Det är bara att se vilka arendepriser som gäller i närheten av större städer.
Jag vill inte betala en förmögenhet för att jaga och inte få med nått kött.
Men det är väl bara ett minne blott för generationerna efter oss.

Och jag tar ju hellre kött ifrån skogen än i affären............... Jag kan inte fatta att du gör en jämförelse mellan viltkött och framavlat nötkött som bara har en enda uppgift.

Nä, bort med allemansrätten så kan markägarna tjäna pengar på att släppa in oss frilufsare,
mot en liten ersättning förståss............ Och om vi nu betalar mer än jägarna gör så borde jakten minska och djurlivet vara på topp. Perfekt att vara ute och fota loch uppleva djuren i verkligheten i stället för dessa djurparker.
 
Den andra meningen är nog högst personlig. Jag håller inte med angående smak eller vetskap om att det är ett djur som levt i det fria.

Du menar att vilda djur troligtvis är lyckligare? Det kan jag hålla med om, men det är OT från denna tråd. Uppfödning av slaktdjur är något vi i många fall knappast kan vara stolta över.
Jag har dock fått för mig att sydamerikanskt kött kommer från frigående djur, typ som samernas renar.
Sydamerikanskt kött tycker jag är mycket godare än europeiskt.
 
Varför ska den finnas? jag förstår att den har ett symbolvärde, ett facineranden utseende..

Det tråkiga är du verkligen inte förstår på vilka grunder vargen, i detta fallet, får sitt värde. Du anar tyvärr inte heller hur stora fördomar du besannar för många som inte har möjlighet att veta bättre (folk som aldrig kommer i kontakt med jakt annat än i snevridna mediareportage, dvs bara i negativa sammanhang) med dom orden. Du har rätt till vilken åsikt du än har, men fyfasen vad besviken jag blev.

För mig och de flesta du talar till här betraktar alla arters värde till ett närmast oändligt värde! Skogsbruk har redan reglerat det mesta i ett och detsamma syfte: Pengar ch ekonomi! Att det finns andra värden, som exempelvis biologiska värden, friluftsvärden och jaktlig delförsörjning är alla delar som i höggrad räknats väldigt lätt på. Det sätt du betraktar skogen på i detta inlägg tycker inte jag är ett dugg mer vidsynt än den mest trångsynte skogsekonom. Symbolvärde? Jovisst, men så långt-långt mycket mer än så. Vargens status över världen eller europa är mycket riktigt inte akut hotad, men likförbaskat hotad. I sverige är den extremt illa ute, átt den finns och rent av ställer till en heldel bekymmer för vissa grupper av människor där den finns ändrar inte att situationen är illa. Vargen är talrikare i ett antal andra länder och bara för att de är vanare vid dom där ska vi nog inte inbilla oss att dom är allmänt älskade i de länderna heller. Många av länderna vi snackar om har dessutom akutare vardagsproblem än vi har. Hur ska vi med trovärdighet kunna vädja till dom att vårda varg eller andra stora rovdjur (som rent av kan vara direkt livsfarliga att ha i omgivningen) om vi inte själva tar vårt ansvar för artskyddet? I vargens fall blir ju isåfall budskapet att dessa länder ska stå ut med dom för att vi (som är rika och glesbefolkade) ska slippa??

Det enda litelite vettiga du tog upp i just det inlägget (du har sagt trevligare saker) var perspektivet med Visenten. Där finns en viss pytteliten poäng att tänka över för resten. Det vi diskuterar med rovdjur och bytesdjur är det gubevars INTE en av människan opåverkad miljö! När vi resonerar om detta är utmaningen att komma fram till vilka mål vi har med såväl främjande som begränsande åtgärder för återkommande arter. Att utan förbehåll ställa sig som total motståndare till jakt och begränsning av rovdjur är lika tragiskt och okunnigt baserat som att plädera utrotning av arter! Den ursprungliga miljön som vargen försvann ifrån finns inte kvar, den har ersatts med produktionsskogar och andra kulturmiljöer.

Det enda som är möjligt är dock att försöka diskutera frågan på ett värdigt och öppet sätt. Det är ENDA sättet att hitta fungerande lösningar! När representanter för båda sidor i debatten drabbas av mordhot är det läge att stanna upp och fundera! Det är som vanligt sällan en sida som har hundraprocent rätt när saker o ting når sådan bitterhet. Självkritik i bägge leden, Tack!
 
[QUOTE;468532]Att jägarna får mindre vilt att jaga pga av rovdjur tycker jag är ett lyxproblem i Sverige. Vi kan lika gärna handla vår mat hos ICA eller liknande.
[/QUOTE]

Ojoj, där gick du ut på tunn is över djupt vatten. För några av oss är det hopplöst att få tag i kött som håller de etiska och moraliska krav vi ställer på det kött vi stoppar i magen. För egen del har jag fått problem att hitta kött som jag vill köpa sedan mitt förråd av viltkött börjat sina (flyttat och därmed utan jakt tillfälligtvis).

Har man inte jägare i familjen eller omgivningen så har jakten liten betydelse för livsmedelsförsörningen, men för nog många är viltkött den animaliebas som gäller! För mig personligen känns alternativet att byta ut det mot konventionellt uppfött kött inte bra! Inte idag när jag inte kan kolla själv hur djuret jag äter har fötts upp! Det är ett personligt val, men fördelen med viltköttet är för mig tveklös. Jag prackar inte på någon annan mina val och värderingar, men jag värderar dom för min egen del.

Viltkött saknar betydelse för livsmedelsförsörjning? Sett för jorden? Sett för landet? Sett för byn? Sett för en familj som jagar? Där den finns att tillgå har den en viktig betydelse i egenskap av en bra födokälla. Man kan isåfall likagärna säga att kött i allmänhet saknar betydelse, eller föralldel baljväxter eller vad du vill.
 
Det tråkiga är du verkligen inte förstår på vilka grunder vargen, i detta fallet, får sitt värde. Du anar tyvärr inte heller hur stora fördomar du besannar för många som inte har möjlighet att veta bättre (folk som aldrig kommer i kontakt med jakt annat än i snevridna mediareportage, dvs bara i negativa sammanhang) med dom orden. Du har rätt till vilken åsikt du än har, men fyfasen vad besviken jag blev.

För mig och de flesta du talar till här betraktar alla arters värde till ett närmast oändligt värde! Skogsbruk har redan reglerat det mesta i ett och detsamma syfte: Pengar ch ekonomi! Att det finns andra värden, som exempelvis biologiska värden, friluftsvärden och jaktlig delförsörjning är alla delar som i höggrad räknats väldigt lätt på. Det sätt du betraktar skogen på i detta inlägg tycker inte jag är ett dugg mer vidsynt än den mest trångsynte skogsekonom. Symbolvärde? Jovisst, men så långt-långt mycket mer än så. Vargens status över världen eller europa är mycket riktigt inte akut hotad, men likförbaskat hotad. I sverige är den extremt illa ute, átt den finns och rent av ställer till en heldel bekymmer för vissa grupper av människor där den finns ändrar inte att situationen är illa. Vargen är talrikare i ett antal andra länder och bara för att de är vanare vid dom där ska vi nog inte inbilla oss att dom är allmänt älskade i de länderna heller. Många av länderna vi snackar om har dessutom akutare vardagsproblem än vi har. Hur ska vi med trovärdighet kunna vädja till dom att vårda varg eller andra stora rovdjur (som rent av kan vara direkt livsfarliga att ha i omgivningen) om vi inte själva tar vårt ansvar för artskyddet? I vargens fall blir ju isåfall budskapet att dessa länder ska stå ut med dom för att vi (som är rika och glesbefolkade) ska slippa??

Det enda litelite vettiga du tog upp i just det inlägget (du har sagt trevligare saker) var perspektivet med Visenten. Där finns en viss pytteliten poäng att tänka över för resten. Det vi diskuterar med rovdjur och bytesdjur är det gubevars INTE en av människan opåverkad miljö! När vi resonerar om detta är utmaningen att komma fram till vilka mål vi har med såväl främjande som begränsande åtgärder för återkommande arter. Att utan förbehåll ställa sig som total motståndare till jakt och begränsning av rovdjur är lika tragiskt och okunnigt baserat som att plädera utrotning av arter! Den ursprungliga miljön som vargen försvann ifrån finns inte kvar, den har ersatts med produktionsskogar och andra kulturmiljöer.

Det enda som är möjligt är dock att försöka diskutera frågan på ett värdigt och öppet sätt. Det är ENDA sättet att hitta fungerande lösningar! När representanter för båda sidor i debatten drabbas av mordhot är det läge att stanna upp och fundera! Det är som vanligt sällan en sida som har hundraprocent rätt när saker o ting når sådan bitterhet. Självkritik i bägge leden, Tack!

Citat med vargen är skrivet med en viss ironi. Jag ser att det stack till i hjärtat här hos många -det var väl en tanke med detta. Sedan tidigare har jag deklarerat min ståndpunkt
att jag kan tänka mig mer varg än dom flesta -jämt fördelade.
Uttern tyckern nog den har fått för lite uppmärksamhet i jämförelse.

Ang Visenten så är det nåt som kanske kommer i framtiden, en del vill lobba för den.
Den kan bli både en jaktlig och skoglig resurs. Patrik skulle säkert bli intresserad

Vildmark existerar inte längre -någon äger den och försöker få skogen att växa, någon har jakträtt, nån jobbar där, och andra tillbringar semestern där (jag t ex) -jag lyssnar gärna till ett vargyl från ett kalhygge en mörk natt. Men det skulle kännas bättre om jag visste att befolkningen på orten hade kontroll över denna situation
Allt är exploaterat ( även fast det ser ut som vildmark) och pengar finns alltid med i bilden.
Många försöker utnyttja den på sitt sätt. Om man bara ser det i perspektivet "semester" så
kommer man att avvika från mitt synsätt.


När det gäller viltvård så är det oftast jägare som sköter det praktiska arbetet .
Viltvård kan handla om viltåkrar foderplatser, holkar, blötmarker eller
t ex predatorjakt och i detta fall tyvärr varg -jag hade gärna avstått ifall det inte skulle behövas.
 
Senast ändrad:
Citat med vargen är skrivet med en viss ironi. Jag ser att det stack till i hjärtat här hos många -det var väl en tanke med detta. Sedan tidigare har jag deklarerat min ståndpunkt
att jag kan tänka mig mer varg än dom flesta -jämt fördelade.
Uttern tyckern nog den har fått för lite uppmärksamhet i jämförelse.

Ang Visenten så är det nåt som kanske kommer i framtiden, en del vill lobba för den.
Den kan bli både en jaktlig och skoglig resurs. Patrik skulle säkert bli intresserad

Vildmark existerar inte längre -någon äger den och försöker få skogen att växa, någon har jakträtt, nån jobbar där, och andra tillbringar semestern där (jag t ex) -jag lyssnar gärna till ett vargyl från ett kalhygge en mörk natt. Men det skulle kännas bättre om jag visste att befolkningen på orten hade kontroll över denna situation
Allt är exploaterat ( även fast det ser ut som vildmark) och pengar finns alltid med i bilden.
Många försöker utnyttja den på sitt sätt. Om man bara ser det i perspektivet "semester" så
kommer man att avvika från mitt synsätt.


När det gäller viltvård så är det oftast jägare som sköter det praktiska arbetet .
Viltvård kan handla om viltåkrar foderplatser, holkar, blötmarker eller
t ex predatorjakt och i detta fall tyvärr varg -jag hade gärna avstått ifall det inte skulle behövas.

Så du är skogsarbetare? Eller är det så att din fritid, den du ägnar åt jakt, inte räknas som semester?

För övrigt behövdes det ingen vargjakt i år. En högljudd lobbygrupp lyckades genomdriva den. Det är inte samma sak. Och du hade inte "gärna avstått".

Vad gäller övrig viltvård, så är det mig veterligen inte mycket av den som behövs, egentligen. Förutom själva avskjutandet av djur, som ju heller inte hade behövts så mycket av om vi hade fler rovdjur. Viltåkrarna och foderplatserna är ju mest för att få fler djur att skjuta. Det är knappast så att älg, rådjur och vildsvin hade försvunnit om de inte blivit matade.

Nu tänker även jag sluta mata trollet.
 
Inte idag när jag inte kan kolla själv hur djuret jag äter har fötts upp!

Så du menar att du har full koll på hur de vilda djuren äter och bor? Du måste ägna väldigt mycket tid åt att vara ute i skogen och observera dem då? Och jag antar att du har väldigt bra koll på att markägaren t.ex. inte besprutar mot olika skadeinsekter etc? (Frågan är ju hur man kan vara säker på vilka marker en älg man skjuter har betat på... spårsändare?)
 
Kopierat från "sladdis"

För mig och de flesta du talar till här betraktar alla arters värde till ett närmast oändligt värde! Skogsbruk har redan reglerat det mesta i ett och detsamma syfte: Pengar ch ekonomi! Att det finns andra värden, som exempelvis biologiska värden, friluftsvärden och jaktlig delförsörjning är alla delar som i höggrad räknats väldigt lätt på. Det sätt du betraktar skogen på i detta inlägg tycker inte jag är ett dugg mer vidsynt än den mest trångsynte skogsekonom

Det jag beskrev om skogen är tillväxten av sly. är det detta du menar?
 
Så du är skogsarbetare? Eller är det så att din fritid, den du ägnar åt jakt, inte räknas som semester?

För övrigt behövdes det ingen vargjakt i år. En högljudd lobbygrupp lyckades genomdriva den. Det är inte samma sak. Och du hade inte "gärna avstått".

Vad gäller övrig viltvård, så är det mig veterligen inte mycket av den som behövs, egentligen. Förutom själva avskjutandet av djur, som ju heller inte hade behövts så mycket av om vi hade fler rovdjur. Viltåkrarna och foderplatserna är ju mest för att få fler djur att skjuta. Det är knappast så att älg, rådjur och vildsvin hade försvunnit om de inte blivit matade.

Nu tänker även jag sluta mata trollet.

Jag hugger på lördagar och jagar på söndagar och är alltid i skogen under vinterhelger.Och på semestern. Det händer t om att jag även är där på kvällen (i mörker).
Vi kan väl bara konstatera att vi lever i skilda världar- Ska vi va överens om att vi inte är överens?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Så blir vinterns Vargjakt. Jakt 15
SLUGGA Nej till vargjakt 2011! Jakt 578
Tamaska Upprop mot vargjakt Jakt 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.