Vargjakt i verkligheten

Jag tycker det mest fascinerande är att jägarnas främsta argument är att rovdjuren inkräktar på deras fritidssysselsättning.

Vad ska vi t.ex. säga till alla motocrossåkare som tycker att terrängkörningslagen inkräktar på deras fritidssysselsättning?

Och jakten inkräkftar ju på andra människors tillgänglighet till naturen under jakttiden (när man knappt vågar ge sig ut i skogen).

Svar: stycke för stycke:
Låt oss tänka oss att allemansrätten försvinner: Skulle det då vara "fascinerande" att friluftsfolk
skulle bli förgrymmade?
Det är ju en realitet i nästan alla länder.

Det finns ingen allmän rätt att köra cross i skogen, vilket ju är en sabla tur.
Bullermattan lägger sig över landskapet i flera kvadratkilometer. Stigarna blir även sönderfrästa.

Möter vi nån civil person under småviltsjakten brukar vi gärna påpeka att dom lungt kan
fortsätta som dom tänkt. ( dom frågar ibland) Älgjaktveckan V42 (här) kan det kanske vara olämpligt att gå i väglös terräng. Risk finns att dom hamnar i hårkorset.
Som jag upplever det så förekommer det inga civila personer djupare in i skogen.
 
Att veta hur många som vill utrota vargen och hur många som vill ha den kvar.

Om resultatet är att man vill ha vargen kvar (rent hypotetiskt alltså) så vore det intressant att veta hur man skulle vilja att utbredningen skulle få vara. t.ex. bara glesbyggd, där vargen är idag, eller hela sverige.

Ja vad säger ni?

Tråden handlar ju inte så mycket om genomförandet av Varg-jakten längre... så jag vågar mig på dessa frågor.

ps. har inte sett några inlägg eller reflektioner ang informationen jag gav om fårstängslen... men det var kanske inget jag skulle förvänta mig heller ds.

BZ /

ps.ps. Mina svar är
1. Ja vargen skall vara kvar
2. hela sverige, där vargen väljer att etablera sig även renbetslandet och de stockholmsförorter som teoretiskt skulle kunna hålla varg ds.

Som idag (210) fast jämt fördelade, vilket betyder att det minskar här till 1 /3
Renar och varg går inte -glöm det.
Ang Stockholmsförorterna så kanske det blir roliga rubriker i tidningarna,
tja ...lite skadeglädje måste man väl unna sig.
 
För att se detta bör du läsa mötesprotokollen för ett antal år sedan.
Agendan kan även vara inlindat i ordföljder i partiprogrammet som är svårt att förstå
för oinvigda.
Det står inte i ditt citat vem som ska få jaga...( stadsanställda eller?) även djurparker och reservat måste ha en viss avskjutning ibland.
Att bensin ska kosta 30 kr litern står heller inte i programmet men är en konsekvens
av en annan ord-formulering.
Extraordinary claims require extraordinary evidence. Fast i det här fallet skulle det räcka med en länk till protokollet ifråga. Har du en sådan, eller sitter du bara och fabulerar?
 
Nej -ingen länk,
detta är taget fritt ur minnet från en tidningsartikel för ett antal år sedan.
Det var en intervju efter en partistämma.
databasn det var ju också

Jaså, men jag finner ingen sådan artikel i Artikelsök, Mediearkivet eller Presstext. Och de brukar täcka ALLA tidskrifter tillbaka till 1990. Men det var ju också "fritt ur minnet".
 
Som idag (210) fast jämt fördelade, vilket betyder att det minskar här till 1 /3
Renar och varg går inte -glöm det.
Ang Stockholmsförorterna så kanske det blir roliga rubriker i tidningarna,
tja ...lite skadeglädje måste man väl unna sig.

Om du tycker att 210 vargar e ok i sverige... ja då vore det bättre om du kunde vara ärlig och säga att de
1. skall vara på zoo
2. vargarna skall utrotas helt.
Det är antalet par som förökar sig som är viktigast och med 210 vargar får vi ihop runt 20 par vilket är för lite för att behålla god gen-pool (artikel i svd med gen-forskare... datum bortglömt, men de senaste 2 veckorna)

och varför kan det inte finnas varg i renbetesland? är renarna för dumma? vargarna agerar inte som Lo och slår djur efter djur. Eller är det för att man inte kan fatta ett sådant beslut utan att begå politisk harakiri?

Värmdö och Åkersberga skulle behöva varg för att slippa lite skadedjur (rådjur och vildsvin framförallt). I Nacka har det rapporterats varg... men det var med största sannolikhet en varghund som rymt ett flertal gånger (nacka värmdöposten i tisdags).

Skadeglädje... vassego.


BZ/
 
Värmdö och Åkersberga skulle behöva varg för att slippa lite skadedjur (rådjur och vildsvin framförallt). I Nacka har det rapporterats varg... men det var med största sannolikhet en varghund som rymt ett flertal gånger (nacka värmdöposten i tisdags).
I Åkersberga finns det ju nästan varg, paret som har setts runt Riala brukar vara precis norr om gränsen till Österåkers kommun. Förhoppningsvis blir det en föryngring där i vår.
 
Det är nog inte lätt att hitta meningar i artiklar.
Men jag ska prova att mejla några som borde minnas.

En persons uttalanden i en intervju säger knappast något om ett partis inställning till [infoga valfritt ämne här], Dessutom går det, om jag inte missminner mig helt, alldeles utmärkt att söka på formuleringar i artikeldatabaserna.

Fast det är klart, för att få träff bör formuleringen finnas i sinnevärlden.
 
En sak som alltid förvånar mig, är att så många jägare på fullaste allvar anser sig besitta överlägsna kunskaper om naturen, djur i synnerhet. Jag har läst materialet som ingår i jägarexamenskursen, det är på Nalle Puh-nivå. Möjligen är jägare generellt bättra än andra på att känna igen spårstämplar, men det har ju väldigt lite med biologi, etologi och ekologi att göra.

För övrigt:

"Låt oss tänka oss att allemansrätten försvinner: Skulle det då vara "fascinerande" att friluftsfolk
skulle bli förgrymmade?
Det är ju en realitet i nästan alla länder."

Det där var förbanne mig den dummaste jämförelsen jag hört den här veckan. Och då jobbar jag ändå på reklambyrå och hör rätt mycket dumheter på dagarna.

Det är ingen här (mig veterligen) som förespråkarjaktförbud. Att vargen kan göra jakten svårare är inte samma sak. Vargen är ett naturligt inslag i den svenska faunan. Det hela är alltså snarare att jämföra (om man nu nödvändigtvis måste göra jämförelser) med att INTE tillgängliggöra naturen genom att ta bort naturliga hinder. Det är ju ett elände att klafsa omkring på myrar till exempel. Det är inget argument för att dika ur dem.
 
Om du tycker att 210 vargar e ok i sverige... ja då vore det bättre om du kunde vara ärlig och säga att de
1. skall vara på zoo
2. vargarna skall utrotas helt.
Det är antalet par som förökar sig som är viktigast och med 210 vargar får vi ihop runt 20 par vilket är för lite för att behålla god gen-pool (artikel i svd med gen-forskare... datum bortglömt, men de senaste 2 veckorna)

och varför kan det inte finnas varg i renbetesland? är renarna för dumma? vargarna agerar inte som Lo och slår djur efter djur. Eller är det för att man inte kan fatta ett sådant beslut utan att begå politisk harakiri?

Värmdö och Åkersberga skulle behöva varg för att slippa lite skadedjur (rådjur och vildsvin framförallt). I Nacka har det rapporterats varg... men det var med största sannolikhet en varghund som rymt ett flertal gånger (nacka värmdöposten i tisdags).




BZ/

Om nu testen på dom skjutna vargarna visar att dom har hyfsad gen-uppsättning, är det
ok med 210 st då?. Anta att det finns 210 st fullt friska.

Ang renar så fråga renägare vad dom tycker, jag har inga renar.

Jag hoppas det går bra för vargarna i Åkersberga - jag skall följa utvecklingen.
Vildsvin tycks klara av vargarna själva
 
Om nu testen på dom skjutna vargarna visar att dom har hyfsad gen-uppsättning, är det
ok med 210 st då?. Anta att det finns 210 st fullt friska.

Vad menar du med hyfsad genuppsättning och fullt friska? Du är väl medveten om att den skandinaviska vargstammen härstammar från tre individer (förutom den enda (eller var det två) nyligen invandrade) och att den genomsnittliga inavelsgraden är högre än vid ren helsyskonparning?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Så blir vinterns Vargjakt. Jakt 15
SLUGGA Nej till vargjakt 2011! Jakt 578
Tamaska Upprop mot vargjakt Jakt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.