Varför så svårt att cykla sakta?

Ont i knäna oftast beror på fel inställd sadel fram/back eller fel ramstorlek eller sadelhöjd.
Lodrätt linje från knäskålen ska gå in i första leden av stort tå i pedalens framläget.
Knäleden ska vara MYCKET lätt böjd i nedre position, kommer inte ihåg vinkeln.
Det råder väl ganska delade meningar om det här med att dra linjer från knäskålen till antingen pedal eller tåleder. Det kan absolut fungera som ett bra riktvärde, men att kategoriskt säga att "det ska vara så" bör man nog akta sig för. Dessutom förutsätter det nog att man sitter fast i pedalen, annars finns det ju en ganska stor vingelmån i var foten hamnar på pedalen.
 
Det råder väl ganska delade meningar om det här med att dra linjer från knäskålen till antingen pedal eller tåleder. Det kan absolut fungera som ett bra riktvärde, men att kategoriskt säga att "det ska vara så" bör man nog akta sig för. Dessutom förutsätter det nog att man sitter fast i pedalen, annars finns det ju en ganska stor vingelmån i var foten hamnar på pedalen.
Verkar att du inte tränade som långfärdscyklist.
 
Blir hjulhatigheten låg upphör gyroeffekten och cykeln blir instabil men vid hastighet över 14 kmh är det ingent problem- Gäller för 622 hjul.
Vill du cykla längsammare skaffa en cykel med mindre hjul.

go tur
 
Senast ändrad:
Har man en "snabb" cykel så uppmuntras man att cykla snabbt också, precis som om har en sportbil eller vandrar i gympaskor. Utrustningen påverkar ens fart rätt mycket. Om det är lättare att ösa på, så gör man gärna det, och finns det många växlar så vill man ju utnyttja dem också.
 
Verkar att du inte tränade som långfärdscyklist.
Jag cyklar tillräckligt långt för att ha lärt mig något om att sitta på en cykel. Men jag är emot att föra fram generella rekommendationer som regler (att det SKA gå en linje mellan här och där, att det SKA vara en viss vinkel på benet). Bra som utgångspunkt, absolut. Men den individuella optimala positionen är sannolikt något annorlunda än tumregeln, därför tycker jag att man ska vara försiktig hur man uttrycker sig.
 
Skulle gissa att mycket beror på geometrin/tyngdpunkten på cykeln.

Antar att det optimeras för fart och effektivitet istället för sköna cykelturer...

/ATW
 
Jag tror att sittställningen har en stor betydelse. Själv har jag betydligt lättare att hålla en hög kadens med en mer racerlik sittställning än med en mer upprätt (standarcykel-lik) sittställning.

Men det är också en träningsfråga, har jag märkt Övning ger färdighet!
/Niklas
 
Kan du i två timmar hålla 90 i kadens och det på stösta fram och minsta bak glöm inte att anmäla dig till Cykelförbundet för du kan bli tävlingsryttare. Men nu var det ju svårigheten att cykla långsamt och det handlar om hjul rpm och inget annat, jo ditt styrlager kan ha för låg ansättning. Om du inte gjort din cykel till ditt undehållsprojekt så lämna det till fackmannen.

go tur
 
Kan du i två timmar hålla 90 i kadens och det på stösta fram och minsta bak glöm inte att anmäla dig till Cykelförbundet för du kan bli tävlingsryttare. Men nu var det ju svårigheten att cykla långsamt och det handlar om hjul rpm och inget annat, jo ditt styrlager kan ha för låg ansättning. Om du inte gjort din cykel till ditt undehållsprojekt så lämna det till fackmannen.

go tur
Att hålla 90 i kadens på högsta växeln är sällan några problem. Bara att leta upp en lämplig nedförsbacke anpassad för din högsta utväxling. Å cykelns högsta växel kan ju lätt trimmas ned med hjälp av ett nytt MTB-anpassat vevparti och en juniorkassett. 😎

Å med tillräckligt lätta växlar går det ju också att (med övning) spinna på i en hög kadens.
/Niklas
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...