• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Varför så svårt att cykla sakta?

rpm på vevpartiet (som jag röstar på)
Självklart vet jag vad det är

De absolut flesta cyklar på för låg kadens eller som jag förderar att säga för låg frekvens. Jag gör det men det är därför att mina benmuskler är eller åtminstone var väldigt/extremt starka men jag vet att jag borde skita i det och trampa på fortare och göra rätt.
 
Kan det ha med hur skön sadel man har. De riktigt flitiga sitter ju knappt på sadeln när de cyklar medan jag själv sitter mer upprätt och lägger mycket mer tyngd på sadeln. Bredare sadel = lägre hastighet?
 
Jag tror inte att många håller 90 kadens när de rekreationscyklar. Pulsen stiger vid 90 kadens även om belastningen är minimal. Jag tränar en del landsvägscykel och där är 90 kadens ett bra riktvärde för maximal fart.

Vid rekreations/transportcykling kör jag sällan mer än max 75.

Får man ont av cykling beror det troligtvis på snedbelastning eller dåligt tränad. Kondition och muskler är färskvara så det går inte att köra på gamla meriter.
 
Men ni som cyklar mycket - kan man jobba med fler muskelgrupper än bara benen? typ bål, höft eller nåt för att fördela energiåtgången bättre?

Jag jämför med kajakpaddling som jag utöver mycket och då med grönlandspaddel som ger en energisparande paddling. Man "cyklar" på sätt och vis i kajaken också med ben, bål och arm och där kan man ju köra på hur länge som helst nästan känns det som. Väldigt energisparande sätt, men man har ju inga uppförsbackar iof.
 
Om du upplever ditt cykeltempo som ett problem du inte klarar av själv, så får du väl söka nån sorts vård för det.
Om det inte är ett problem för dej, så är det väl bara att fortsätta att trampa på och vara glad???
 
Men ni som cyklar mycket - kan man jobba med fler muskelgrupper än bara benen? typ bål, höft eller nåt för att fördela energiåtgången bättre?
Inte vad jag känner till. Bra bålmuskler är förstås bra speciellt om lite extra kraft skall ner i pedalerna under kortare tid.

Vältränade cyklister (tränar >10h/vecka) brukar kunna köra på promenadpuls och ändå hålla 30-32 km/h under flera timmar.
 

Liknande trådar