Varför har inte Hilleberg blivit billigare?

Kan ju som ett litet exempel på det här med "märkesvärde" ta en anekdot som min kollega berättade nu på eftermiddagen. Han hade på lunchen varit inne på PC City och tittade på nån LCD-skärm. Han tittade på två modeller och frågade säljaren vilken som var bäst. Svaret blev "Sony har mer status"...

Till saken hör att det är LG som tillverkar Sonys skärmar. Det enda som skiljer är alltså skalet.
 
När det gäller olika investerares hantering av sina innehav utifrån aspekterna spekulation / risktagande och kortsiktighet respektive långsiktighet vill jag med bestämdhet hävda att vi har att göra med en artskillnad och INTE en gradskillnad mellan dem.

Ta Microsoft, Kinnevik eller H&M som exempel, eller varför inte Investor för den delen. Som redan omnämnts i tråden, vad skulle hända med företaget och börskursen om huvudägarna av dessa företag plötsligt skulle vilja realisera sina innehav? Dessa LÅNGSIKTIGA ägare är själva grunden för att marknadsekonomin fungerar så bra som den gör. De vill nämligen bygga upp stabila portföljer som de med glädje kan lämna över till sina barn / eftertädare. Inte helt olikt herr och fru Hilleberg kanhända.

Det härliga med marknadsekonomin är att den låter långsiktiga entreprenörer och kortsikiga spekulanter gå hand i hand, för allas bästa vill jag hävda! ;)

Hrrmmfffff!

/ G
 
Nja, jag har aktier i mitt eget företag (i övrigt inga jämförelser med H&M och MS!). Jag betraktar kursen på dessa som oerhört teoretisk - det förekommer ingen handel med aktierna, de är självklart onoterade eftersom det är ett litet företag.

Fast jag tycker bara att det är en glidning mellan min spekulation och Gordon Gekkos i "Wall Street".

Visst, han är fiktiv och det är en påhittad saga där man kan tycka att verklighetsförankringen är subjektiv. (Han begick för all del även glatt insiderbrott...)

Men ändå - mitt innehav är inte på nåt vis kriminellt eller med ett medvetet mål att bli onödigt rik - fast jag gör ju faktiskt mitt bästa för att företaget ska tjäna pengar hela tiden.

Om jag undviker att göra illvilliga affärer med mina kunder så KAN det ju vara för att jag är trevlig, men det sammanfaller definitivt med att jag tror att det i slutänden är en dålig affär för mig själv på den lilla marknad vi finns. (De flesta marknader är så små, menar jag, att "svinhugg går igen".)

Jag måste dessutom säga att jag ännu inte tänkt i banorna att min son ska ärva företaget. Han har ju sitt liv, och sina mål, och sin tid osv. Om han passar till att ha mitt jobb - om 20 år - har jag ju verkligen ingen aning om och egentligen är det ju rätt långsökt.
 
Nja, jag har 33% och ingen annan har mer. Fast jag inser ju knappast skillnaden ifall jag hade haft 51% eller 25% eftersom företaget är helt privat.
 
Låt mig då försöka summera vad du säger: Du har ett aktieinnehav i ditt företag som står för 1/3 av ägandet, men det tänker du i stort sett aldrig på. Det sker ingen handel i aktierna och företaget är inte noterat på någon börs. Att din son skulle ha någon framtid som ägare i företaget tänker du heller inte på.

Du försöker sköta dina affärer / ditt jobb på ett reko sätt för att det är en bra affär (eftersom svinhugg går igen) och dessutom är du en riktig myskille.

Jag skulle utifrån detta bestämt karaktärisera ditt innehav (som vi här talar om) som långsiktigt. Vari menar du att spekulationen ligger?

/ G
 
Nja (igen), jag är inte alls säker på att jag är en bra motpart i affärer för att jag är så jäkla trevlig. Jag är snarare pålitlig och trevlig för att det lönar sig krasst ekonomiskt.

Min spekulation består i att jag satsar tid och pengar på nåt som dels ger mig kontinuerlig avkastning, och på sikt kommer att ge mig en reavinst - om jag har tur.
Jag är självklart hela tiden medveten om att jag har ett ägarintresse i företaget, även om jag inte kan sätta ett pris på aktien.

Min spekulation är spekulation, fast långsiktig. Spekulation betyder för mig att jag satsar nåt för att min bedömning är att jag får mer tillbaka. Det gäller oavsett tidsperspektivet.

Jag kan dessutom mycket väl tänka mig att jag realiserar min andel innan jag pensionerar mig, om jag tycker att det är en bra affär, bättre än den jag kan göra i framtiden om jag behåller min andel.

Jag skulle mycket väl kunna tänkt mig att skiljas från min andel tidigare om jag tyckt att det hade varit i samband med att jag fått ett "överpris" för min andel. Det har inte hänt - och kanske aldrig händer - det tillhör ju också spekulationens realiteter.

Ibland hör man att alla långsiktiga investeringar är misslyckade kortsiktiga (där man fortsätter att hoppas). Det ligger mycket i denna generalisering.




[Ändrat av Mezzner 2004-11-17 kl 15:24]
 
Jag pallar inte.

Jag ber bara den som så önskar ta sig en titt på Thorstein Veblens bidrag till det ekonomiska tänkandets historia. Varför inte börja med http://en.wikipedia.org/wiki/Thorstein_Veblen

http://en.wikipedia.org/wiki/Veblen_good

200px-Veblen3a.jpg


Om ni inte tror att det har någon relevans för den här tråden. Tänk om.

;)

/ G

(Som kuriosa kan jag nämna att Veblen uppenbarligen var en verklig kvinnokarl, varigenom han icke så sällan hade den ogudaktiga vanan att göra sig kärvänlig med sina kollegors fruar. En egenskap som gjorde honom inte allt för önskad på de institutioner han arbetade på eller sökte sig till.)
[Ändrat av tigertamjaren 2004-11-17 kl 16:03]
 
Hm, här lägger jag ned tid på att vara övertydlig - och så blir du trött...

En felsatsning från min sida tydligen.

Shit happens...
 
Shit certainly does happen, men varför misströsta?

Här har jag erbjudit herrn ett storartat stycke vetenskapsgärning (som dessutom är av yttersta intresse för diskussionen här) och så går han och misströstar! ;)

Läs lite om "the absent owner", Veblenvaror och den välkända "snobbeffekten" och återkom!

(Jag hinner ej mer just nu!)

/ G
 
Tack Gunnar för länkarna

"iögonenfallande konsumtion" Har länge misstänkt att det inte "bara" räcker med en bra produkt.

Hans Friedel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AnteÅ XXL har tappat en kund... Butiker och leverantörer 26
Farbrorvattenmelon Vad har hänt med "Vad har hänt med Addnature"-tråden? Butiker och leverantörer 9
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
UteMats Outnorth har läckt epostadress? Butiker och leverantörer 66
GustavOh Har outnorth slutat med klätterprylar? Butiker och leverantörer 4
Glännman Friluftsland - någon som har erfarenhet? Butiker och leverantörer 6
kjpil Aldrig mer handla Arcteryx, de har sämre kundservice än försäkringskassan! Butiker och leverantörer 24
smux Team Sportia har ansökt om rekonstruktion Butiker och leverantörer 0
Daniel_75 Någon som har erfarenheter av www.outdoortrekking2010.de Butiker och leverantörer 8
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
pelka Vad har hänt Fritidskompaniet.se Butiker och leverantörer 1
peter1959 Uteliv har öppnat i Norrköping Butiker och leverantörer 3
thureb Globetrotter har ingen butik i Munchen Butiker och leverantörer 25
osli73 Har någon provat Cabela's (www.cabelas.com)? Butiker och leverantörer 1
carpe.diem Myggmedlet MK 19 - har det börjat säljas än? Butiker och leverantörer 0
granbom Vad har hänt med A-one? Butiker och leverantörer 1
madir Vad har hänt med Tierra? Butiker och leverantörer 15
avslutat_medlemskap_20-11-23 Hilleberg ökar omsättningen Butiker och leverantörer 53
Joakim Ambrosson Hilleberg/Moontrail Butiker och leverantörer 2
johanv Artikel om Hilleberg Butiker och leverantörer 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.