Varför är vindskydd till kök i värmeledande material?

Vet inte hur det är med strålningsvärmen, men värme överförs dåligt mellan gasfas och fast fas, d.v.s. mellan luften och vindskyddet, även om det råkar vara i värmeledande metall. Tror fördelarna överväger. Lätt, hållbart, billigt.

Jmf med kaffekoppar. Värmen från kaffet överförs lättare till godset i koppen än till luften ovanför den öppna ytan. Därför svalnar kaffet fort i en tjockväggig, rustik mugg men håller sig skållhett länge i en lövtunn mockakopp då det är väldigt lite gods att värma upp, även om mockakoppen har vidare "öppning".

Vet inte hur det är med strålningsvärmen, men värme överförs dåligt mellan gasfas och fast fas, d.v.s. mellan luften och vindskyddet, även om det råkar vara i värmeledande metall. Tror fördelarna överväger. Lätt, hållbart, billigt.

Jmf med kaffekoppar. Värmen från kaffet överförs lättare till godset i koppen än till luften ovanför den öppna ytan. Därför svalnar kaffet fort i en tjockväggig, rustik mugg men håller sig skållhett länge i en lövtunn mockakopp då det är väldigt lite gods att värma upp, även om mockakoppen har vidare "öppning".
Ja, värmeövergångsmotstånd på bägge sidor av skärmen står i fallet tunn plåt (sovsäcksnylon, etc...) för i praktiken hela värmemotståndet; jfr mitt inlägg #10.
Övergångsmotstånd är egentligen rätt komplicerat att räkna på, det påverkas av flera faktorer som strålning, luftrörelse mm, men för praktiska ändamål räknar t ex byggbranschen med ett schablonvärde på 0,13+0,04= 0,17 m²·K/W för inre + yttre övergångsmotstånd.
0,25 mm aluplåt står för ca 0,000001 m²·K/W...

För kaffet spelar det lite större roll, om koppen är av porslin eller plåt - vätskan har ju direkt kontakt med koppens ena sida. Vilket som du påpekar kan vara både bra och dåligt: det tjockare porslinsgodset leder värme sämre, men kräver mer, för att bli lika varmt som kafet :)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Okej, men om kaffekoppen har ett lock så borde väl den med tjockast gods och av sämst värmeledande material hålla värmen längst, eller?
T ex vattnet i en nalgene flaska (tjock plast) borde väl hålla värmen bättre en en motsvarande flaska i tunnväggig aluminium med lockena på ?

Okej, men om kaffekoppen har ett lock så borde väl den med tjockast gods och av sämst värmeledande material hålla värmen längst, eller?

Inte för lockets skull, det är ju inte där den mesta värmen försvinner. Men om allting annat är lika så gör säkert locket skillnad. D.v.s. en mugg med lock borde hålla värmen längre än samma mugg utan.

Vet inte vilken som skulle vinna, den tjocka plasten eller den tunna plåten.

Jag glömde säga att värme överförs ännu sämre från fast fas till gasfas. Så muggen stjäl värme för att värma upp sig själv, men avger värmen i mindre grad till luften ikring. Ställer man ner muggen, särkilt om det på något värmeledande som en rostfri diskbänk, svalnar den och innehållet fortare eftersom värmen då leds bort mer effektivt.

Men jag antar att det inte tillför någon förbättring,

Det är möjligt att det tillför lite förbättring, problemet är att hitta nåt vettigt material. Tunna eternitplattor är kanske inte så lämpliga, brandskyddsimpregnerad papp tål inte väta så bra, de plaster som tål temperaturerna som det är fråga om är inte så billiga och det är antagligen svårt att få det tillräckligt styvt. Tunn aluminiumplåt är antagligen den bästa kompromissen man kan hitta. Lätt, värmetåligt, tillräckligt styvt, tål fukt utan problem, går att få blankt så det reflekterar. Sen att det råkar leda lite värme är väl den enda nackdelen?

Det är möjligt att det tillför lite förbättring, problemet är att hitta nåt vettigt material. Tunna eternitplattor är kanske inte så lämpliga, brandskyddsimpregnerad papp tål inte väta så bra, de plaster som tål temperaturerna som det är fråga om är inte så billiga och det är antagligen svårt att få det tillräckligt styvt. Tunn aluminiumplåt är antagligen den bästa kompromissen man kan hitta. Lätt, värmetåligt, tillräckligt styvt, tål fukt utan problem, går att få blankt så det reflekterar. Sen att det råkar leda lite värme är väl den enda nackdelen?
Som sagt är den nackdelen helt försumbar, se min uträkning i post #14.
0,17 m²·K/W + 0,000001 m²·K/W blir fortfarande bara 0,170001 m²·K/W :)

Ärligt så det enda jag tror skulle funka både praktiskt & tillverkningsmässigt är ett vindskydd i carbon med isolering emellan en tunn, blank aluklädd insida. Då stannar värmen inuti skyddet.

Hade jag betalat 2495kr för det ultimata UL-köket? Svaret är Ja.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Asbest vil fuke helt utmerket, det finnes i utførelse som ligner på tekstiler, det gjelder bare å ikke puste inn evt støv (damm). Kledd med aluminiumsfolie burde det være trygt.

(...) Är det någon som provat vindskydd i något mera isolerande material?
Som sagt: ja, jag har haft vindskydd av Thermoreflekt, eftersom den dubblade som grytmysare. Märkte absolut ingen skillnad på gasförbrukningen, och jag förstår varför. Jfr mitt inlägg 14 och 18. Lägg krutet på annat om du vill effektivisera din snösmältning.

Som sagt: ja, jag har haft vindskydd av Thermoreflekt, eftersom den dubblade som grytmysare. Märkte absolut ingen skillnad på gasförbrukningen, och jag förstår varför. Jfr mitt inlägg 14 och 18. Lägg krutet på annat om du vill effektivisera din snösmältning.

Japp, jag förstår att det inte finns något att hämta där, men reflektor under köket skall provas.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips