Varför är det så sanslöst dyrt att åka tåg?

Jag tycker inte att det är så fasligt dyrt att åka tåg. Jag åker ofta Malmö-Sthlm, eller Malmö-Gbg. Och ett antal gånger/år Norrlandståget. Till Sthlm eller Gbg brukar jag nästan alltid boka 1.a klass-just-nu på X2000 och en biljett till Sthlm brukar variera mellan ca 600-880 kr (och då får man kaffe/frukt + internetuppkoppling hela sträckan). Till Gbg kan jag åka för ca 250 kr med Öresundståget. En sovplats i 3-bäddskupé på Norrlandståget (till Boden) kostar väl runt 900 beroende på om man kliver på i Gbg eller Sthlm. Rätt överkomliga priser tycker jag faktiskt.

Det ska dock bli intressant att se om det blir någon priskonkurrens nu när veolia kommer köra Lapplandståget Malmö - Narvik. Om inte annat så vore det för mig väldigt bekvämt att slippa byta tåg. Nästa gång blir det dock bil upp eftersom jag ska jobba fem månader i Norrbotten.
 
fakta

Beträffande flyget så är det på det viset att Luftfartsverket som dels driver flygplatser och dels bedriver Air Traffic Control inte får ett öre i statliga bidrag! Vissa flygplatser är privata och andra ägs av kommunala bolag. Samtliga bedrivs affärsmässigt och det innebär att det kostar pengar för ett flygbolag att landa där. Passagerarhandling och securityavgifter mm tillkommer.

Summa summarum så måste all flygverksamhet bära sina egna kostnader utan skattesubventioner. Undantaget är regionalpolitisk upphandling inom rikstrafiken då staten skjuter till pengar och upphandlar flygtrafik.

jämföreslen beträffande biljettpriset haltar sålunda.¨För att komma i närheten av en jäförelse måste vi ju i så fall först reda ut om banverket som bygger järnväg är ett vinstdrivande bolag precis som SJ och i så fall reda ut hur mycker SJ få betala per passagerare/år. OM (jag skriver OM därför att jag inte vet hur det är med banverket) banverker driver och underhåller järnvägsnätet till en viss kostnad så skal det i så fall adderas till biljettpriset som vi alla hjälper till att betala via skatten.

För flyget del så faller den sista bastiuonen av jämförelse då handeln med utsläppsrätter införs på ett Europeeiskt likvärdigt sätt, vilket gynnar miljön ¨på bästa sätt och inte på det sätt som våra tidigare syynnerligen outbildade och insatta politiker tidigare försökt med en fullständigt verkningslös svensk punktskatt.

Värna om miljön!
 
Ett statligt bolag ska väl gynna ägarna precis som alla andra bolag, men frågan är varför man inriktar sig på vinst (som jag antar går rakt in i stadskassan) istället för att göra biljetterna så billiga som möjligt för dom som faktiskt reser med tåg?

För knappt 700 spänn kan jag åka tåg från Arvidsjaur till Uppsala. Då har jag en liggplats på ett nattåg, detta tar 10 timmar men funkar helt acceptabelt enligt min mening då jag oftast sover på nätterna ändå. Men om jag kan flyga för samma pris på 2 timmar (plus bussen till Uppsala), vad väljer jag? Det blir ju minst sagt en hård kamp mellan mitt samvete och den lilla fula röda figuren på min axel som vill ha det så bekvämt och enkelt som möjligt...

Om SJ verkligen har en vision som syftar till att få mig att åka tåg (http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=120&a=2741&l=sv) så får dom lägga sin vinst på billigare biljetter. Till dess får dom nog räkna med att jag flyger en del...
 
Rälsen kostar en hel del att lägga och underhålla också. Jag menar inte att det förklarar hela priset, men det är en utgift som inte bussar och flygplan har.
 
Några saker som borde göras:

1. Ta bort vinstkravet från SJ. Prioritera tillväxt.
2. Öppna för konkurrenter på de mest lönsamma sträckorna. Tex Stockholm-Göteborg.
3. Lägg mer räls. Finns ett antal befolkningstäta områden i Sveriges där det inte ens finns räls.
4. Beskatta flyget hårdare. Framför allt då bränslet.
5. Tillsvidare bör dock vi resenärer fortsätta resa med tåg trots att det är dyrare än tex. flyget.

PS Söder om Sundsvall behövs inte inrikesflyget. DS
 
Med min bil som drar under 0.5 är det oftast billigare att köra den ensam oavsett sträcka än att åka SJ.

Åtminstone om jag räknar bort andra kostnader än bensin, vilket är ganska rimligt eftersom jag har bilen i alla fall för jobbresor och helgaktiviteter i Stockholmsområdet.

Det är rätt konstigt tycker jag. Samtidigt som det talas om höga bensinpriser etc.

Motsvarande komfort på ett tåg, d.v.s egen kupé, bra stereoanläggning, ingen förbokning, avresa när jag vill, stopp där jag vill, lokal transport vid destination, sköna stolar.. Vad skulle det kosta?..

Även om man hittar en billig biljett mot förmodan så ska man sedan stå ut med att sitta i usla stolar, i kupéer som nästan alltid är aldelse för varma, med ungar som skriker och bredvid folk som hostar å snorar å bjuder på förkylning..

För att tåg skulle kännas attraktiv på resor kortare än 60 mil skulle priset behöva vara avsevärt lägre än min bensinkostnad, plus att jag då ändå vill slippa boka långt i förväg. Och /eller att det går snabbtåg, frekvent, till samma kostnad som bensinen, hela vägen till Östersund.

Flyg är tyvärr mycket attraktivare än tåg idag. Synd tycker jag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.