Varför är det så sanslöst dyrt att åka tåg?

Tåg fungera bara för den som planera långt i förväg eller kan chansa på en billig biljett på tradera (eller var det är dom auktionera ut dom)
90dagar i förväg har jag aldrig haft möjlighet att att boka någon resa, så man får betala hutlösa priser en månad i förväg. Ofta vill jag ha med mig en cykel och då går det inte alls att åka tåg i sverige så man blir hänvisad till att ta buss eller flyg, känns inte så jätte skoj att vara tvingad till att spy ut co2 när man ska resa.
Både buss och flyg är billigare än tåget och man måste inte boka 3månader i förväg, undra när tåg ska bli ett billigt färdmedel för hela folket igen?
 
Sannolikt inte förren kombinationen av det råder ett underskott av spår på de mest trafikerade sträckorna (dvs vi får politikerna att bygga ut järnvägen) till att SJ får lite konkurrens.
 
Ni som tycker det är jobbigt att planera i förväg, gå in till flygplatsen och beställ en flygbiljett direkt över disk så tror jag inte det blir så himla billigt heller... och antagligen mycket dyrare än tåg.

Själv åker jag tåg betydligt oftare än buss och flyg eftersom det är så oförskämt billigt.
 
Ni som tycker det är jobbigt att planera i förväg, gå in till flygplatsen och beställ en flygbiljett direkt över disk så tror jag inte det blir så himla billigt heller... och antagligen mycket dyrare än tåg.

Själv åker jag tåg betydligt oftare än buss och flyg eftersom det är så oförskämt billigt.

Billigt? När jag kollat så har en tågresa kostat lika mycket som att köra bil samma sträcka (bensin, skatt, försäkring, service och värdeminskning med räknat) fast i bilen kan man åka fem personer och på tåget får jag en biljett. Sen tillkommer buss/taxi för att ta sig till och från tåget också.
Klart billigast är det att ta bussen hela vägen, då kan man resa två eller tre personer för samma pris som det kostar att ta bilen. Flyget kostar lite mer än bussen så man kan ialla fall flyga två personer för priset av en tåg billjett.

Sen ska man ju inte glömma bort dom "små" pris skilnader som finns när det gäller tåg resor. Att pendla 100km till jobbet kostar 3-4gånger mer i mälardalen än det gör i skåne.
 
Ni som tycker det är jobbigt att planera i förväg, gå in till flygplatsen och beställ en flygbiljett direkt över disk så tror jag inte det blir så himla billigt heller... och antagligen mycket dyrare än tåg.

Själv åker jag tåg betydligt oftare än buss och flyg eftersom det är så oförskämt billigt.

Den relevant jämförelsen torde nog trots allt vara priser där man bokar online, inte över disk. Är man priskänslig brukar man också ha koll på hur man bokar billigt.
 
Dock så har deras prismodell slagit lite fel. Jag reser tex alltid för 95 kr mellan GBG och Sthlm, men det är för att jag bokar 90 dagar i förväg. Inte alla som kan göra det och skillnaden kan vara upp till 10 ggr då X2000-priset kan vara 990 kr också..

// Jocke


Nån som vet VARFÖR det är billigare när man bokar 90 dagar i förväg?
 
Det jag kan tänka mig är att SJ vill ge sina kunder ett incitament att boka tidigt så de kan planera trafiken. Jag antar tex att antalet vagnar i viss mån är flexibelt.
 
Det jag kan tänka mig är att SJ vill ge sina kunder ett incitament att boka tidigt så de kan planera trafiken. Jag antar tex att antalet vagnar i viss mån är flexibelt.

Problemet är kanske att SJ har så många prisdifferentieringar hit och dit att man inte får någon överblick eller förstår vad det är man borde göra (avgång kl 17: 695 kronor, avgång kl 19: 279 kronor). Och otydliga incitament är inga incitament alls.
 
Där är väl incitamentet väldigt tydligt? Är priset viktigt tar du den billigare avången, är det viktigt att du åker en viss tid (som då råkar vara dyr) får du betala för det.

Däremot är förutsägbarheten urusel.
 
Däremot är förutsägbarheten urusel.

Ja, det är så jag menar. Om vi inte i förväg kan avgöra hur vi ska agera för att få ett bra pris så blir det ju rätt svårt för SJ att styra vårt resbeteende med hjälp av priset. Är det tiden på dygnet jag ska välja rätt, eller är det tiden för beställningen, eller vilket ställe jag köper min biljett ifrån eller är det rabattkortsvalet som är det viktiga eller är det hur jupiter står i förhållandet till zodiacen?

Att det sen skiljer flera hundra procent i pris mellan två kvällsavgångar, utan att det framgår varför, är ju närmast barockt.

Vi kan ta Bodafors–Stockholm som exempel. Kollar jag på kvällstågen kring 17-20 (det går två per dag) en vecka i mitten av april får jag följande variationer i priser:

135
281
289
310
312
361
374
376
423
513
517
525
537
802

Och vet ni vad det jävligaste är? 802 kronor är onsdag kl 1732 och det 135 kronor är samma dag kl 1923!
Vad vill SJ ha sagt med det?

Är det överhuvudtaget möjligt att få samma pris på samma resa två gånger?
 
Senast ändrad:
Och vet ni vad det jävligaste är? 802 kronor är onsdag kl 1732 och det 135 kronor är samma dag kl 1923!
Vad vill SJ ha sagt med det?

Är det överhuvudtaget möjligt att få samma pris på samma resa två gånger?
HAHAHAHAHA du är fanimej ett geni, Martin!

Jag har faktiskt själv funderat många gånger på om man kan "boka samma biljett två gånger", dvs få samma pris på samma resa bokad vid samma tillfälle.

Problemet är lite Dr Strangelove: Om man inte tydligt klargör vad som gör den ena biljetten dyrare än den andra, så ersätts de eventuella "incitamenten" med en allmän känsla av kaos och frustration. (dvs en Domedagsmaskin är rätt poänglös om man inte varnar för den). Och sen tar man bilen.
 
SJ är alltid logiska ;) Man kan fortfarnade boka biljett till Ronnebyhamn hos SJ, men dom la ner persontrafiken 1937 och bröt upp spåret i mitten på 80talet. Hur kommer man dit då? Med länstrafikens buss :) Staionshuset är privatbostad sen lång tid tillbaka naturligtvis.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.