Varför är det så sanslöst dyrt att åka tåg?

När jag åkte tåg från Fair Enough kostade det mig ungefär 900 kr att åka ca 30 mil (Nässjö till Stockholm). Om några veckor flyger jag till Visby. Det kostar ungefär 300 kronor.

Det är faktiskt helt sjukt. Hur kan det vara så dyrt att åka tåg med ett statligt bolag? Eller... jag är inte så intresserad av varför det är så (förmodligen handlar det om deras galna biljettmeny), bara av att nånting måste göras när ett statligt bolags produkter så flagrant strider mot affärsidén: SJ ska erbjuda prisvärda resor med tåget som bas.

Exakt var finns det prisvärda? Eller är "prisvärd" samma slags ord som "ultralätt". Om man definierar sitt segment tillräckligt snävt är det sant "from a certain point of view", som mäster Kenobi skulle säga.

SJ är ju faktiskt klart mest prisvärda av alla när det handlar om tåg mellan Nässjö och Stockholm.
 
Pga att flyget är extremt subventionerat och skulle behöva förlora alla sina subventioner plus beläggas med avgifter/skatt för den skit de åstakommer. Det är ett delsvar varför du tycker att det är så dyrt med SJ ;)

Dock så har deras prismodell slagit lite fel. Jag reser tex alltid för 95 kr mellan GBG och Sthlm, men det är för att jag bokar 90 dagar i förväg. Inte alla som kan göra det och skillnaden kan vara upp till 10 ggr då X2000-priset kan vara 990 kr också..

SJ går med rekordvinster... SAS/flygbolagen blöder... en till förklaring. Det är bara bra dock, bränslepriserna lär knappast minska heller.

// Jocke
 
Pga att flyget är extremt subventionerat och skulle behöva förlora alla sina subventioner plus beläggas med avgifter/skatt för den skit de åstakommer. Det är ett delsvar varför du tycker att det är så dyrt med SJ ;)

D(klipp)

// Jocke

Drt kanske är sant, men SJ är i så fall ännu mer subventionerat. Förra året fick man en miljard i ägartillskott eftersom finanserna i SJ hade misskötts flagrant ;).

Jag tror att förklaringen ligger i att SJ är ett *affärsdrivande* statligt företag...dvs man vill vinstmaximera. Persontrafiken är inte en prioriterad uppgift längre (det var längesedan den var det). Istället är det Green Cargo som man satsar mest på. Det är där man kan göra mest pengar...

Eftersom SJ: s prispolitik för persontransport är så dålig för oss som ska resa, så är nog det enda man kan göra att välja alternativa färdsätt.

För den som tycker att det är ovarsamt med miljön blir det naturligtvis inte kul...betala hutlösa priser eller ta flyget...till en högre miljökostnad...

//J
 
Därför att priserna sätts av marknaden.

Det märks att du inte flyger reguljärt ofta. En normal resa till köpenhamn kostar 2000 spänn.
 
Hmm, ska ned till Göteborg (från stockholm) nästa vecka. 95 kr med X2000 (men då bokade jag ju tre veckor i förväg också:cool:)
 
Drt kanske är sant, men SJ är i så fall ännu mer subventionerat. Förra året fick man en miljard i ägartillskott eftersom finanserna i SJ hade misskötts flagrant ;).

Jag tror att förklaringen ligger i att SJ är ett *affärsdrivande* statligt företag...dvs man vill vinstmaximera. Persontrafiken är inte en prioriterad uppgift längre (det var längesedan den var det). Istället är det Green Cargo som man satsar mest på. Det är där man kan göra mest pengar...

Eftersom SJ: s prispolitik för persontransport är så dålig för oss som ska resa, så är nog det enda man kan göra att välja alternativa färdsätt.

För den som tycker att det är ovarsamt med miljön blir det naturligtvis inte kul...betala hutlösa priser eller ta flyget...till en högre miljökostnad...

//J

Du verkar ha fått det mesta om bakfoten. SJ AB fick inget ägartillskott förra året. SJ AB fick ett kaptialtillskott år 2003 p.g.a. att staten grovt hade underskattat SJ AB:s kapitalbehov vid aktiebolagsbildningen några år tidigare. SJ AB får inga drifttillskott utan har varje år sedan 2003 lämnat överskott enligt följande:

2004 192 MSEK
2005 1203 MSEK
2006 368 MSEK
2007 507 MSEK

Persontrafiken är SJ AB:s enda uppgift så att den inte skulle vara prioriterad för SJ AB faller på sin egen orimlighet. Man kan ha många synpunkter på SJ:s prispolitik men faktum är att den har lett till antalet resor har ökat från 35 miljoner 2003 till 38 miljoner 2007. Samtidgt har resultatet förbättrats fråm -101 miljoner till +507 miljoner.

Green Cargo som du nämner är ett annat bolag som inte har något med SJ AB att göra mer än att de kör på samma spår. Persontrafik och godstrafik bedrivs alltså av två skilda bolag, så allt snack om att man skulle prioritera det ena är nonsens.
 
Senast ändrad:
Ibland är det dyrt - ibland är det billigt. Jag har hört att om man beställer när månen är i nedan och har olika strumpor på sig så blir det billigare.
 
Man kan ha många synpunkter på SJ:s prispolitik men faktum är att den har lett till antalet resor har ökat från 35 miljoner 2003 till 38 miljoner 2007.

Jag protesterar å det grövsta!

SJ:s prispolitik har INTE lett till fler resenärer. Snarare har resandet ökat TROTS ATT de normala priserna ökat kraftigt. Det är rejält provocerande att SJ med kompisar hävdar att det inte blivit dyrare att resa. Jag åker ofta tåg och borde verkligen utgöra något slags normalresenär. För mig är tåg numera det som hindrar mig från att resa, inte det som låter mig resa.

När jag pluggade åkte jag för 247 kr Göteborg-Sundsvall. Idag kostar samma resa bokat lika långt i förväg typiskt över 1000 kronor (för ungdom/student). Jag kan acceptera att 247 kronor är ett väldigt lågt pris, och betalar gärna det dubbla, men när det går på 2-3000 att åka till Sundsvall över en helg så är det inte ens ett alternativ.

De 95-kronorsbiljetter som hänvisas till finns i princip bara på tåg som går udda tider (mitt på dagen eller under en kort tid 90 dagar före resan). Precis som en affär som säljer "allt från tio kronor" där tuggummit kostar 10 kronor, resten 1000 kronor och uppåt.

Vi pratade nyss över middagen om att vi just nu måste leva i en sjuk period där tåget blivit snordyrt pga brist på konkurrens, men att om tio år måste det vara billigare igen, för med de priser som är nu tror jag inte att tåget nånsin kommer att bli första valet för stora majoriteten.

Det faktum att det oftast är billigare att hyra bil eller flyga rimmar sanslöst illa med alla pretentiösa miljöambitioner SJ låtsas gå efter.
 
Priser

Kommer ihåg att nån gång på tidigt 90-tal kostade en flybiljett Arlanda-Sturup tor 3245 kr
Jun
 
Vi pratade nyss över middagen om att vi just nu måste leva i en sjuk period där tåget blivit snordyrt pga brist på konkurrens, men att om tio år måste det vara billigare igen, för med de priser som är nu tror jag inte att tåget nånsin kommer att bli första valet för stora majoriteten.

Det faktum att det oftast är billigare att hyra bil eller flyga rimmar sanslöst illa med alla pretentiösa miljöambitioner SJ låtsas gå efter.
Tyvärr är jag rädd att vi går mot ännu mörkare tider (östergök är dystergök, eller hur heter det?)

När (om) flyget (och bilbensin) börjar beskattas mer rättvist ur ett klimatperspektiv, vilket jag tror vi kommer att se mer av framöver, så kommer flygpriserna att stiga. Tror ni tågföretagen kommer att låta sina priser ligga kvar, eller t o m sänka dem? Nix, de höjer förstås också, men kanske inte lika mycket som flyget. Summan blir att det blir asdyrt att resa.
 
fullbokat

Uppenbarligen finns det många som inte tycker att priserna är för höga eftersom tågen allt oftare går utsålda och att det aldrig sålts så många tågresor förut.
 
Ibland är det dyrt - ibland är det billigt. Jag har hört att om man beställer när månen är i nedan och har olika strumpor på sig så blir det billigare.

Hmm...säjer du det... i linje med det hoppas jag att liggplatsbiljetterna blir billigare om jag har nattlinnet på mej när jag bokar...

BM
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.