Varför är det så sanslöst dyrt att åka tåg?

Jag protesterar å det grövsta!

SJ:s prispolitik har INTE lett till fler resenärer. Snarare har resandet ökat TROTS ATT de normala priserna ökat kraftigt. Det är rejält provocerande att SJ med kompisar hävdar att det inte blivit dyrare att resa. Jag åker ofta tåg och borde verkligen utgöra något slags normalresenär. För mig är tåg numera det som hindrar mig från att resa, inte det som låter mig resa.

När jag pluggade åkte jag för 247 kr Göteborg-Sundsvall. Idag kostar samma resa bokat lika långt i förväg typiskt över 1000 kronor (för ungdom/student). Jag kan acceptera att 247 kronor är ett väldigt lågt pris, och betalar gärna det dubbla, men när det går på 2-3000 att åka till Sundsvall över en helg så är det inte ens ett alternativ.

De 95-kronorsbiljetter som hänvisas till finns i princip bara på tåg som går udda tider (mitt på dagen eller under en kort tid 90 dagar före resan). Precis som en affär som säljer "allt från tio kronor" där tuggummit kostar 10 kronor, resten 1000 kronor och uppåt.

Vi pratade nyss över middagen om att vi just nu måste leva i en sjuk period där tåget blivit snordyrt pga brist på konkurrens, men att om tio år måste det vara billigare igen, för med de priser som är nu tror jag inte att tåget nånsin kommer att bli första valet för stora majoriteten.

Det faktum att det oftast är billigare att hyra bil eller flyga rimmar sanslöst illa med alla pretentiösa miljöambitioner SJ låtsas gå efter.

Jag har väl åkt ca 50 ggr för 95 kr och har åkt alla tider på dygnet som går att åka SJ-tåg på.

Förstår inte heller hur du lyckas boka biljetter för 2-3000 kr t&r. Jag sökte allt från resa NU till resa om 2 veckor och hittar ingen biljett för student dyrare än 804 kr med X2000. Du kanske köpte på blocket och blev blåst? ;)

EDIT: Jooo, hittade en för 1291 kr nu ;) Dock ligger de flesta runt 4-700 kr enkel väg.

// Jocke
 
Senast ändrad:
Du verkar ha fått det mesta om bakfoten. SJ AB fick inget ägartillskott förra året. SJ AB fick ett kaptialtillskott år 2003 p.g.a. att staten grovt hade underskattat SJ AB:s kapitalbehov vid aktiebolagsbildningen några år tidigare. SJ AB får inga drifttillskott utan har varje år sedan 2003 lämnat överskott enligt följande:

2004 192 MSEK
2005 1203 MSEK
2006 368 MSEK
2007 507 MSEK

Persontrafiken är SJ AB:s enda uppgift så att den inte skulle vara prioriterad för SJ AB faller på sin egen orimlighet. Man kan ha många synpunkter på SJ:s prispolitik men faktum är att den har lett till antalet resor har ökat från 35 miljoner 2003 till 38 miljoner 2007. Samtidgt har resultatet förbättrats fråm -101 miljoner till +507 miljoner.

Green Cargo som du nämner är ett annat bolag som inte har något med SJ AB att göra mer än att de kör på samma spår. Persontrafik och godstrafik bedrivs alltså av två skilda bolag, så allt snack om att man skulle prioritera det ena är nonsens.

Hmm, vet inte vilken tå jag har trampat på, men öm verkar den vara.

För den vetgirige kan upplysas att Green Cargo tidigare hette SJ Gods. Vid bolagiseringen blev det ett eget bolag.

Det är inte persontrafik som står högst i kurs i SJ. Det är godstrafiken.

//J
 
Hmm, vet inte vilken tå jag har trampat på, men öm verkar den vara.

För den vetgirige kan upplysas att Green Cargo tidigare hette SJ Gods. Vid bolagiseringen blev det ett eget bolag.

Det är inte persontrafik som står högst i kurs i SJ. Det är godstrafiken.

//J

Kruxet är ju att Green Cargo inte förknippas med SJ, det är ett helt separat bolag vars enda likhet är att det ägs av svenska staten.

// Jocke
 
Från SJs hemsida, under Historiska fakta:

2000

Affärsverket SJ delas upp i sex olika bolag. Det nya SJ AB får ansvar för persontrafiken. De andra bolagen är godtransportören SJ Green Cargo, fastighetsförvaltaren Jernhusen, serviceoperatören TraffiCare, system- och underhållsföretaget EuroMaint och IT-företaget Unigrid. Öresundstågen sätts i trafik under året. Nu svarar SJ bara för 40 procent av persontrafiken i landet.
 
Förstår inte heller hur du lyckas boka biljetter för 2-3000 kr t&r. Jag sökte allt från resa NU till resa om 2 veckor och hittar ingen biljett för student dyrare än 804 kr med X2000. Du kanske köpte på blocket och blev blåst? ;)

Jag har inte bokat någon så dyr biljett, just pga priset :)

Däremot har jag försökt hitta biljetter inför semestern.

Jämför jag priser för sundsvall-gbg tis 5 aug (2-300 kr) och ons 6 aug (1580 kr) så skiljer det 1300 kronor! Beror det på SJ:s 90-dagarsprincip? De belönar dem som bokar 90 dagar i förväg, men straffar dem som bokar 91 dagar i förväg rejält?

Jag har också försökt hitta biljetter i slutet av juli. Då har jag inte hittat några så billiga som de är nu. Det verkar som om priserna sjunkit.

Oförutsägbarheten i SJ:s biljettsystem har varit på tapeten tidigare. Är det så att priserna även kan sjunka? Det vore iofs bra, men irriterande om en biljett man betalat 1300 kronor för två veckor senare kostar 300 kronor. Snacka om omöjligt att planera sitt resande.
 
Uppenbarligen finns det många som inte tycker att priserna är för höga eftersom tågen allt oftare går utsålda och att det aldrig sålts så många tågresor förut.
Mja, jag tycker i min enfald att det går färre tåg än tidigare (Norrland åtm), och det går definitivt färre flyg än förr. Och jag tror inte svenskarnas reslust har minskat de senaste tio åren. Så inte behöver det bero på att priserna är OK, att folk reser. De sparar antagligen in på maten istället. Eller så är det högkonjunkturen, vänta bara tills vi får låg...
 
Tågpriser

Ja det KAN vara dyrt med tåg men det behöver inte vara det!

Har du som läser detta två dagar över, tisdagen den 24e juni till torsdagen den 26e juni, till en fantastisk tågresa för 650 :- tur och retur?

Hade jag haft möjlighet att dra skulle jag inte tveka!!
Återkom!!
 
Hmm, vet inte vilken tå jag har trampat på, men öm verkar den vara.

För den vetgirige kan upplysas att Green Cargo tidigare hette SJ Gods. Vid bolagiseringen blev det ett eget bolag.

Det är inte persontrafik som står högst i kurs i SJ. Det är godstrafiken.

//J

Du har inte trampat på någon tå alls. Du bara svamlar utan att ha tagit reda på fakta. Godstrafiken står inte högst i kurs hos SJ eftersom SJ inte har någon godstrafik. Green Cargo AB är inte ett dotterbolag till SJ AB utan ett självständigt aktiebolag. Det har mycket riktigt sitt ursprung i SJ Gods precis som SJ AB har sitt ursprung i SJ Persontrafik. Kan du förklara varför ledningen för SJ AB skulle vilja missgynna sin egen verksamhet till förmån för ett annat bolag.
 
Tåg

är bra miljömässigt och effektivt på linjer med stora persontransportvolymer.

Tyvärr så är de svenska X-2000 rätt långsamma pga kurviga bansträckningar.

Reser man som jag ofta fredag eftermiddag respektive söndag kväll mellan Stockholm och Göteborg får man betala rätt mycket på X-2000 dvs oftast 600-700 enkel. Ofta är 1:a klass billigare än 2:a klass dessa tider. Andra sträckor och tider blir det ofta rätt billigt att åka tåg.

Flyget borde naturligtvis belastas med CO2 skatt globalt. Att så inte skett är en av de värsta miljöskandalerna senaste 30 åren.

Thure
 
Ytterliggare en tanke....

Från Örebro till Nikkaluokta är det 134.5 mil(ref. eniro). Min bil är från -96, går som en klocka, kostar knappt nåt i reparationer osv, och drar på landsvägskörning max 0.7. Det skulle ge en extra utgift på cirka 2500:- med 13 :-/litern T o R. En snabb koll på SJs hemsida ger ett pris på tågresa Örebro-Nikkaluokta och Abisko-Örebro på cirka 2300:-.

Visst, man slipper köra ett helt dygn, kommer fram utvilad, har även övriga driftskostnader på bilen att ta hänsyn till osv osv. Prisskillnaden tycker jag är på tok för liten. Tänk, hemska tanke, om jag inte skulle vandra ensam i fjällen utan hade med mig en kompis eller 2 i bilen.....

Mina 2 öre
Peter P.
 
Prisskillnaden tycker jag är på tok för liten. Tänk, hemska tanke, om jag inte skulle vandra ensam i fjällen utan hade med mig en kompis eller 2 i bilen.....

Precis. Om det i princip alltid är mycket billigare att åka två (eller t o m att åka ensam) i en bil än att ta tåget så finns ju risk att många inte ens överväger tåg.

Jag har mailat SJ och frågat varför det skiljer 1300 kronor mellan en dag och dagen efter för samma resa. Antagligen svarar de väl att de släpper de billiga biljetterna först 90 dagar innan resan, men det är ju ett icke-svar. (Varför kan man då öht köpa biljetter mer än 90 dagar innan?) Det känns mer som ett sätt att båsa folk.

Min senaste resa gick på 1600 tur och retur till Sundsvall. Den bokade jag i rimligt god tid innan (en dryg månad eller nästan två). Nu kan man, som Joakim skrev, åka för cirka halva priset samma resa. Det jag stör mig på är denna oförutsägbarhet.

Att det strikt talat finns billiga biljetter betyder ingenting om det ändå är så att varje enskild resa "råkar" bli snordyr.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.