gas, ljus eller diod!?
öringen; sa:
UCO ljushållare verkar ok om än något för svagt ljus, Osram Dragon LED är nog för omysig. Fler förslag? Några gasdrivna apparajter?
Hejsan,
Försöker ta mig tillbaka till den ursprungliga frågan.
Här är mina magra erfarenheter.
Jag har Primus "gamla" Mesh Lantern, den är idag ersatt av "Micro Lantern". Den stora skillnaden är Wattstyrkan på ljuset, 25 för den gamla och 70 för den nya.
25 watt har räckt i både vindskydd och tält men tänk på att effekten på gasoldrivna lampor sjunker när det blir kallt. Jag hade knappt ledsyn i tältet i vintras men då var det nästan 20 grader kallt.
En fördel är att kök och lampa går på samma bränsle (för de som använder gaskök) men hur gör du om du bara har en gastub kvar?
Utöver gaslampan har jag en Candle Lantern, min recension finns i banken. Jag har inte vägt den men jag utgår ifrån att den är tyngre än gaslampan (utan gastub).
Mitt senaste alternativ är min pannlampa. Om man tänder och stoppar ner den i sin packpåse och hänger den i tälttaket så får man en tältlampa. hemligheten bakom det här är naturligtvis själva påsen, och det material den är tillverkad av, och inte lampan.
Resultatet är förvånansvärt bra men är väl i ärlighetens namn mer att betrakta som en kompromiss eller nödlösning.
Om jag då skall samanfatta mina tanketrådar.
Utvecklingen av diodtältlampor går förmodligen framåt i en rasande fart. Jag utgår ifrån att dessa är, eller snart blir, effektivare, starkare, lättare och mer långlivade än både candle lantern eoch gaslycktor.
Candle Lantern och gaslycktor är överlägsna i mysfaktor, värme och på att driva ut kondens. Gas är att föredra när det är varmt, ger också starkare ljus. Vinterkyla kräver en candle lantern.
Lycka till
Bengt