vardagsberedskap

Vatten är en färskvara och om vattnet har varit lagrat ett tag så måste man troligtvis kokka vattnet innan man förtärar det. En person behöver c:a 20 L/Dygn för men kan under en kortare tid (3-5 dygn) klara sig med 5 L/dygn. Då är hela vattenbehovet inräknat för dryck, matlagning, disk och personlig hygien. Alltså skulle en familj på 4 pers behöva mins 20 L/dygn. Det blir gasnka mycket vatten att bunkra upp...

Detta gäller mest inom det militära men är ganska bra riktlinjer vid en ev katastrof.

Finns mer info om vattenrening och filtrering i förplägnadstjänst Del 1.

http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/uhr_forpl_del1.pdf
 
Konserverat eller djupfryst må vara lika illa om man skulle äta skiten till vardags..urk Men om valet står mellan frysportionen och konserven i ett litet beredskapslager så klarar nog konserven strömavbrott lite bättre :)

Ägg har jag av långseglare hört skall klara sig väldigt länge om man vänder dom med jämna mellanrum.. Vet inte hur bra detta stämmer..
 
jag har en känsla av att du driver gäck med mig men jag kommer ändock att drista mig med en förklaring.. Enligt min långseglande bekanta så ökas äggens hållbarhet om man vänder äggen upp och ner mellan varven, det har tydligen något med luftbubblan i ägget att göra..


//Äggbert
 
Vattenglas

FJS90/91; sa:
Ägg har jag av långseglare hört skall klara sig väldigt länge om man vänder dom med jämna mellanrum.. Vet inte hur bra detta stämmer..

När min mamma var barn använde dom vattenglas för att konservera ägg. Vattenglas fanns nog att köpa förr i tiden i vilken affär som helst.
Vi gjorde vattenglas på kemin i skolan, men det enda jag kommer ihåg var att man använde något som hette ”pottaska”. Vad ”pottaska” är kommer jag inte alls ihåg (det är över 30 år sedan jag gick i gymnasiet). Den intresserade får ta fram en lärobok i kemi eller något gammalt uppslagsverk.

Per Brune
 
Fanken... har letat på nätet i fan timmar nu efter Hälsoriktig Konservering av K. Puhony... Hittar inte fanskapet nånstans, ere nån som har ISBN-nummret?
 
Burkar i plast eller glas?

ang. förvaringsbehållare skulle jag föredra mörkt glas om det finns. Ljuset förstör maten & glas är intakt så länge burkarna är obrutna, men glaset är dessutom tungt & kan lätt gå sönder.
Plast däremot är lätt & går inte sönder vid sprickor, men vissa plastsorter brukar kunna spricka vid en äldre ålder.
Bra glasburkar får du dessutom på köpet när du tömmer olika konserverade varor.
Bra plastburkar måste du köpa, så ekonomiskt är glas dessutom bättre.
Ang. konserveringsmetoder så har jag sattsat mest på torkning av maten eftersom de flesta andra konserveringsmetoder inte håller maten & närings ämnena lika bra, torkning håller varorna färsk i minst 2 år men vanligtvis 4år eller mer.
i allt som innehåller vatten kan & bildas det netbrytande organismer.
Torkad mat tar dessutom MYCKET mindre plats normalt 1/4 av varans normala volym, men ju mer vatten desto mindre plats tar det & lättare blir det också.
Tycker du om smaken på andra konserveringsmetoder så kan du utföra dessa först & sedan torka, tillsätt bara vatten när du ska laga till.
I "överlevnadshandboken" står det att vissa konserveringsmetoder är olämpliga om det utsätts för strålning eftersom varan tar åt sig mer strålning än annan mat, rökning är en såda olämplig metod.

Olika konserveringsmetoder kan annars vara torkning, syrning, saltning, rökning, inläggning, sterilisering.
jag har säkert glömt något...:)

recept på hur sur"ströming" fisk tilllagas efterlyses

Visste ni att ördet surmört kommer från hällsingen & härstammar från 2:a värdskriget då de använde mört istället för strömming.

Mvh Pontus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lorre2 Vardagsberedskap olyckor Överlevnad 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.