vardagsberedskap

FJS90/91; sa:
Fanken... har letat på nätet i fan timmar nu efter Hälsoriktig Konservering av K. Puhony... Hittar inte fanskapet nånstans, ere nån som har ISBN-nummret?

Hehe... Hittade den på 2 min :p

http://www.connoisseur.se/kokbokhandeln/vegetarisk.htm

"13.071 Puhony,K: Hälsoriktig konservering. 1985. Obd. Ill. 224s. Rökning. torkning inkokning mm. 90,00 "

Det var dock den enda träffen jag fick...

Mvh
/ Fenris

EDIT: Hittade ISBN...
87-15-07852-3
[Ändrat av Fenris 2003-01-22 kl 22:37]
 
Härligt, jag beställde boken direkt!!

Jag satte lite vitkål på syrning i går.. skall bli kul att se resultatet, syrning är väl dock inte en konserveringsmetod som håller länge?
 
En annan kul grej jag såg för ett tag sedan, en kompis hade tröttnat på att mössen och råttorna intresserade sig för mycket för hans jordkällare och dess innehåll.. Sagt och gjort, han åkte ner till tippen och demonterade 3st gamla toppmatade tvättmaskiner och tog ur trummorna och vips så hade han ventilerade helt inbrottssäkra behållare till potatis, lök och morötter.. Kanske inte lika snyggt som trälådorna men f a n så effektivt!
 
Torkad mat

En tanke: om man lagrar upp förrådet med torkad mat så går det åt mycket vatten för att återställa maten som den var före torkningen. Så kombination torkat och konserverat borde vara ett bra val!
 
Re: Torkad mat

ingelina; sa:
En tanke: om man lagrar upp förrådet med torkad mat så går det åt mycket vatten för att återställa maten som den var före torkningen. Så kombination torkat och konserverat borde vara ett bra val!

Självklart, speciellt om man inte har tillgång till en brunn som kan användas utan pump.. Det är väl därför Rekommendationerna från Statens jordbruksnämd och Statens livsmedelsverk just innehåller både torkade och konserverade livsmedel, det finns ju potatis på både glas och plåtburk dom är knappt ätliga men i nödfall så funkar det nog finfint med en härlig portion burkpotatis, syrade grönsaker och konserverat kött i någon form..
 
torkad mat

jo det är ju sant man behöver en hel del vatten när man jka använda maten, ursäktar men i mitt perspektiv har jag utgått ifrån att jag har en källa knappt 10 minuter från där jag bor.
 
Re: torkad mat

moore; sa:
jo det är ju sant man behöver en hel del vatten när man jka använda maten, ursäktar men i mitt perspektiv har jag utgått ifrån att jag har en källa knappt 10 minuter från där jag bor.

Jag vet inte hur du bor men finns inte risken för att källan skall bli kontaminerad på något sätt?
 
Torkning kan väl ha sina fördelar, men om jag får välja mellan torkade päronringar och konserverade päronhalvor så är valet inte så himla svårt:)

Och på mackan är det ju bra mycket trevligare med marmelad än torkade apelsinklyftor. För att inte tala om sylten till pannkakorna (ok, det går säkert att göra sylt på torkad frukt, men det är ju avsevärt smidigare att ha den färdig).

Handlar det om att ha ett förråd av mat hemma så behöver ju inte hållbarheten vara längre än vad det tar att äta upp maten. Man behöver inte två års hållbarhet på mat som tar slut på en månad. Det finns ju nästan ingen mat alls som håller hur länge som helst så det måste ju vara vettigare med ett förråd som man lätt "omsätter" (och som kanske har kortare hållbarhet).
 
Naturligvis är detta det bästa och enklaste, men det kräver ändock ett boende som tillåter ett ganska stort skafferi.. Hur gör folk i stan med sin "compactliving" filosofie?

Själv så var jag så tråkig att jag hade ett regält lager torkad mat och fotogen i lägenheten.. Praktiskt av många orsaker när man e friluftsintresserad..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lorre2 Vardagsberedskap olyckor Överlevnad 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.