vardagsberedskap

Rökt!

Kolla om du kan få hjälp med ritningar och handhavande till en RÖK, alspån och enris, är 2 olika saker som sätter fin smak på maten. Rökt rådjurs-"skank" eller dito sidfläsk smakar bättre än en nobelmiddag, när man sitter ute i skogen, eller vid havsbandet. Rökt fisk är inte så dumt det heller, därav alspånet. Min mamma berättade att därhon växte upp (Saaremaa, Estland)brukade man baka in en bit rökt fläsk i en grov limpa. När sedan man var ute och fiskade skar man av en brödskiva med slidkniven, och man hade en "smörgås", utan pålägg som "flaxade omkring".
 
Jag har i en annan tråd fört just diskussionen om rökning, ritningar och handhavande.. Jag kommer att kolla med HHS så fort jag får papperna från Gillet.
 
Söktips...

FJS90/91; sa:
Fanken... har letat på nätet i fan timmar nu efter Hälsoriktig Konservering av K. Puhony... Hittar inte fanskapet nånstans, ere nån som har ISBN-nummret?

Nästa gång du letar efter en bok - sök på:

http://www.libris.kb.se/

där hittar du allt som någonsin givits ut i sverige...
/Albert

Det tog < 20 sek att hitta den där... (spara timmar alltså).
[Ändrat av Abbe H 2003-02-13 kl 01:54]
 
FJS90/91; sa:
En annan kul grej jag såg för ett tag sedan, en kompis hade tröttnat på att mössen och råttorna intresserade sig för mycket för hans jordkällare och dess innehåll.. Sagt och gjort, han åkte ner till tippen och demonterade 3st gamla toppmatade tvättmaskiner och tog ur trummorna och vips så hade han ventilerade helt inbrottssäkra behållare till potatis, lök och morötter.. Kanske inte lika snyggt som trälådorna men f a n så effektivt!

Lite utanför trådens ämne men...

Trummor till toppmatade tvättmaskiner funkar även fint som sump för exempelvis kräftor...
 
Rökt igen

Nu är det bokrea igen,och då finns det en bok som heter "Så röker du kött och fisk" av Alf Andersson, för 129 kr. Boken innehåller en hel del "matnyttigt" för den som är intresserad.Står på sidan 41 i bokreakatalogen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lorre2 Vardagsberedskap olyckor Överlevnad 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.