Vår, sommar eller höst?

Hej, har tänkt att vandra 2014 i fjällen mellan Saltoluokta - Kvikkjokk den här gången och är lite sugen på att testa höst, har vandrat sensommar innan, otroligt vackert har också hört att hösten ska vara väldigt fin och dessutom vara myggfri vilket är ett plus, skulle vilja höra lite olika åsikter om vilken årstid ni tycker är bäst och varför

Mvh
Mattias

Vårvintern och våren, så länge som skidföret håller, är ljuvligt, oftast. Sommaren är regnig och myggrik, hösten blir myggfri och har både färger och hopp om högtryck. Valen är enkla. Precis före höstsnön brukar vara en magisk tid.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Instämmer i det som sagts här ovan. Jag går helst direkt efter midsommar eller i september. Varje tid har sina för- och nackdelar. Tänk på att höstfärgerna normalt kommer först andra veckan i september om det är viktigt för dig. Men kom samtidigt ihåg att båtskjutsarna slutar gå när stugorna stänger, se STFs hemsida. Och det brukar vara kring mitten av månaden. Jag antar att roddbåtarna dras upp då också. Just denna sträcka går jag helst från norr mot söder för då kommer man i bägge fallen till den sida vattnet där båtförarna bor.

Lycka till önskar Pelle

Tack för svaren och tipsen! .. tror det får bli tidigt i september helt enkelt:)
Lika bra att planera i god tid så man har något att längta efter och så inte sambon hinner planera något annat :p

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips