Var ska vi vandra?

• Trådstartare johbe@home.se (Johan)
  • Start datum

johbe@home.se (Johan)

Gäst
Vi är två stycken som ska ut vandra i början på augusti.
Problemet är bara att vi inte vet vart vi ska.
Vi hade tänkt oss en vandring på ca: 10 mil men vi vill inte gå samma sträcka två gånger. Det blir ju lätt så att man går fram och tillbaks när man har bilen med sig. Vi har funderat på Abisko till "Nikka" då kan man lämna bilen i Kiruna.
Nackdelen enligt alla vidtalade är att den sträckan lär vara som E4 och det gillar vi inte. Är det någon som har ett bra förslag?
Hör gärna av Er / Johan

mats.frank@telia.com (Mats Frank)

Gäst
Tips !

Hejsan !
Jag tycker Abisko-Nikka går bra. Det finns ju alternativ till att följa Kungsleden strikt om man vill undvika värsta trafiken. Jag måste säga att nedanstående alternativ ger en enorm skillnad.

Gå gärna Vistasdalen från Alesjaure till Vistas och sedan direkt till Nikkaluokta. Speciellt övre Vistasdalen är mycket, mycket mera sevärd än Kungsleden. Lättvandrat också.

Ett annat alternativ är att gå Abisko-Abiskojaure-Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka. Sträckan Alesjaure-Sälka mötte jag högst 10 vandrare på fyra dagar och ändå vandarde jag i början av augusti, dvs högsäsong. Undvik alltså gärna sträckan Alesjaure-Tjäktja-Sälka.

Man kan också vandra ett flertal alternativa dalgångar strax söder om Abisko, t ex Ballinvaggi, Nissunvaggi, Lapporten.

Vill ni förövrigt göra en stugtur med inte alltför mycket folk så rekommenderas sträckan Ammarnäs-Hemavan (73 km). Det finns gott om stugor och proviantförsäljningen är välutbyggd.
Hälsar, Mats Frank, Umeå

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

mats.frank@telia.com (Mats Frank)

Gäst
Bättre tips...

Hejsan !
Ta bilen till Nikkaluokta istället. Ni tjänar på det. Beställ båtskjuts upp i Vistasdalen. Vandra till Vistasstugan återstående ca 20 km (osäker på exakt hur långt båten kör). Tar man inte båten är det 34 km från Nikka till Vistas. Sedan efter Vistas kan man gå mot Nallo och Sälka (19 km Vistas-Sälka). Sträckan Vistas-Nallo-Sälka är enormt sevärd. Vid Nallo har man bergväggar åt alla håll. Bestig Sielmatjåkka (1997 m.ö.h) från Nallo, men håll tungan rätt i mun bland de skarpskurna stenblocken.... Efter Sälka kan man ju exempelvis gå Kuopervagge eller Kaskasavagge via Tarfala till Kebnekaise fjällstation. Man kan även gå över Tjeuralako direkt till Nikka så undviker man den ofta överbefolkade Keb fjällstn. Detta blir då en fin rundtur på cirka 10 mil.
Hälsar,Mats

bert.bodin@swipnet.se (Bert Bodin)

Gäst
Kebne runt

Hej!

I tillägg till Mats Frank's inlägg vill jag tipsa om ytterligare en möjlighet.

Gå "Kebne runt", som jag brukar kalla det. Då kan man ställa bilen i Nikkaloukta, som också blir slutstation.

Från Nikkaluokta beställer man med fördel båtskjuts upp i Vistasvagge. Beroende på vattenflöde kan man bli skjutsad en bra bit upp efter dalgången och "sparar" en dagsetapp skogsvandring. Beställ gärna i förväg hos Nikkaluokta Turist AB, tel 0980-55015.

Sedan vandrar man vidare längs Vistasvagge till Vistasstugan och fortsätter sedan upp i Stuor Räitavagge, mot Nallo och vidare till Sälka - Singi - Kebne fjällstation. Sedan tillbaka till Nikkaluokta.

Vandringen bjuder på varierad "kompott" med många chanser till sidoturer, dagsvandringar, bestigningar etc. En tur in i Unna Räitavagge är klart en höjdare. Bestigning av Sälkatjåkko från Sälkastugorna är en annan.

God tur.

Mvh
Bert Bodin

johbe@home.se (Johan)

Gäst
Tack

Jag tackar för tipsen. Det verkar ju som att det ska gå bra där uppe utan att bli överkörd.
Kommer Ni på fler tips så tar jag gärna emot mer.
Vi ska ju inte sluta med en livsviktig semestertripp.
Mvh / Johan

Johan Bergenstråhle
johbe@home.se

Bor i Vännäs, inte långt från Mats Frank.

Alternativ till E4

Kungsleden är lite av en E4 ja. Dock finns det alternativ.

Om ni har tält så börjar ni i Katterjåkk, går sen leden till KAtterjaure, Sturo Kärpel och visare til STF-stugan i Unna Allakas. Därifrån till Alesjaure och väl i ALesjaure blir det kungsleden till Tjäkta (runt en mil). Där tar ni högpasset til Nallo och från Nallo till Vistas och sedan Vistasvagge ner till Nikkaloukta.

Håller med

Har själv vandrat denna sträcka (nästan). Är ni något så när vana vandrare skulle jag rekomendera nästan samma sträcka utom att när ni kommer till Nallo tar vägen mot Unaräita och Jojoleden ( Sverges mest högalpina område ).

mvh Bengt T

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips