Var köper jag Garmin 60CSx billigast inom EU?

Var köper jag Garmin 60CSx billigast inom EU?

Inom EU är önskvärt då jag ofta åker på moms och tull, haft en jäkla otur antar jag. :(

Har sökt runt i forumen här men hittar inget klockrent svar.

/Andreas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är svårt med momsregler. Europeiska Unionen är en ekonomisk-rättslig union som tillämpar frihandel internt. Sverige ingår. Köper jag som konsument från ett annat EU-land betalar jag moms i det land där försäljningen äger rum. Då anses momsen betald oavsett inom vilket land köper bor. Momsreglerna är reciproka i uninonen trots att momssatserna skiljer sig åt.

Normalt ska moms ingå i det pris varan annonseras fcör till konsument. Har dock märkt att brittiska nätförsäljare tenderar att ange priset excl. VAT.

Eftersom Aspid handlar inom EU så ingår moms i priset. Dessutom en bra garanti. På många grejor är det nu två års garanti i EU-länderna. I Sverige tre som Pelle Rindar påpekat. Det gäller alltså lagstadgad garanti för fel som funnits i produkten från början, inkl. att någon komponent lägger av inom två år. Då var det fel på komponenten. Jag vet inte om det gäller ett eller två års garanti för Aspid, det beror på vilken lagstigftning som tillämpas.

Tänk på att när du använder en handhållen GPS så förs inte Mapsource baskarta över när man laddar ned kartor utan det är den inbyggda som gäller. Jag skulle inte vilja använd en GPS med amerikansk baskarta. Nej, baskartan går inte att byta.
[Ändrat av jonasolof 2006-03-11 kl 16:25]

Så klart. Men diskussionen brukar alltid röra huruvida det går att spara några spänn och chansa på att slippa behöva betala moms på en GPS köpt från USA. Garantiproblem och baskarta talar mot plus eventuell riskpremie om man inte slapp.

Kollade - det står: "Includes a built-in Americas autoroute basemap with automatic routing capabilities, including highways, exits, and tide data (USA only)"

Har köpt en Garmin60CSx på Ebay för 230Euro ex frakt. Säljaren är i Kina.

Men nu när jag har vunnit auktionen känns det som allt är en bluff. Kollar man på säljarens "feedback" så den 100% positiv men ser mycket suspekt ut, speciellt med datumen.

Auktionen finns på

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=5878594334&rd=1&sspagename=STRK:MEWN:IT&rd=1

Känns som priset är för bra för att vara sant, och då brukar det vara det.

Jag har givetvis inte betalt en spänn ännu.

Vad tror ni?

/Andreas

Dom har nog bara koiperat garmins hemsida.

Översta textraden:
The GPSMAP 60CSx European Version is a refreshing upgrade

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips