Var kan man hitta info om toppbestigningar...

Hej, vi ska nog smyga upp till Kebnekajseområdet nu under januari-februari. Vet någon var man får tag i någon hemsida eller någon bok där det finns beskrivningar av toppar och hur man lämpligast bestiger dom, samt med annat relevant information?

Jag har hittat någon bok på lokala biblioteket, men det är lite enklare beskrivningar, inte speciellt mycket om hur området o berget ser ut.

Tacksam för alla tips...
/Donga

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Grundsten

Hej.

Claes Grundstens "Vandra Kungsleden 2" (Kan vara 1 el.3) handlar om Sarek och Kebnekaise om jag kommer ihåg rätt. Det är den bästa bok för planering jag känner till, och beskriver i varje fall för Sarek lämpliga dagsetapper och toppbestigningar.

mvh

Torbjörn

Keb i februari

Tänkte bara påpeka att det är väldigt mörkt, kallt och ofta dåligt väder i Keb-området i januari-februari. De som har mest info är guiderna på Kebnekaise Fjällstation, men stationen öppnar inte förrän i början av mars. Först då blir vädret riktigt njutbart däruppe...

Fd guide i Keb

Boktips

Tore Abrahamssons 'Detta är Kebnekaise' är väldigt detaljerad när det gäller toppar. Förstabestigningar sommar såväl som vinter finns med. Många olika leder till samma topp finns ofta beskrivna.

Själv skulle jag inte göra en vintertur så pass tidigt som i januari-februari. Jag förutsätter att ni är rutinerade vintervandrare.

Mvh
Tore

Håller med om tore

Tore Abrahamssons e kung!
Jag använde boken allt om keb som handledning i sommar. Den är suverän
//Nyman

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips