Var kan man hitta info om toppbestigningar...

Hej, vi ska nog smyga upp till Kebnekajseområdet nu under januari-februari. Vet någon var man får tag i någon hemsida eller någon bok där det finns beskrivningar av toppar och hur man lämpligast bestiger dom, samt med annat relevant information?

Jag har hittat någon bok på lokala biblioteket, men det är lite enklare beskrivningar, inte speciellt mycket om hur området o berget ser ut.

Tacksam för alla tips...
/Donga

Grundsten

Hej.

Claes Grundstens "Vandra Kungsleden 2" (Kan vara 1 el.3) handlar om Sarek och Kebnekaise om jag kommer ihåg rätt. Det är den bästa bok för planering jag känner till, och beskriver i varje fall för Sarek lämpliga dagsetapper och toppbestigningar.

mvh

Torbjörn

Keb i februari

Tänkte bara påpeka att det är väldigt mörkt, kallt och ofta dåligt väder i Keb-området i januari-februari. De som har mest info är guiderna på Kebnekaise Fjällstation, men stationen öppnar inte förrän i början av mars. Först då blir vädret riktigt njutbart däruppe...

Fd guide i Keb

Boktips

Tore Abrahamssons 'Detta är Kebnekaise' är väldigt detaljerad när det gäller toppar. Förstabestigningar sommar såväl som vinter finns med. Många olika leder till samma topp finns ofta beskrivna.

Själv skulle jag inte göra en vintertur så pass tidigt som i januari-februari. Jag förutsätter att ni är rutinerade vintervandrare.

Mvh
Tore

Nyman

Avslutat
Håller med om tore

Tore Abrahamssons e kung!
Jag använde boken allt om keb som handledning i sommar. Den är suverän
//Nyman

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.