Var hyra multisportkajak?

Tänkte delta i Åre Extreme Challenge i sommar, och behöver då en vettig multisportkajak, alltså en lätt, snabb och skapligt stabil båt. Något i stil med en Centrix, Eclipse eller Intrigue som det säger något.

I första hand vill jag hyra, men vet inte vart jag ska vända mig. Har hört med Kajaktiv, som ju säljer den typen av kajaker, men dom hyr bara ut havskajaker i plast.

Är det någon därute som har tips?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kajaktiv har mer eller mindre ensamrätt på de s.k. multisportkanoterna i Sverige.

Mitt förslag är att du börjar med att höra runt bland andra multisportare som eventuellt kan tänka sig att hyra ut sin kanot till dig.

Man behöver inte låsa sig vid att det MÅSTE vara en multisportkanot. Den kvinna som paddlade snabbast i förra årets ÅEC använde en VKV Anita med benband (för att kunna rolla). Hon var ca fem minuter förre nästa tjej och dessutom var merparten av män klart slagna.

Kolla på http://www.forspaddling.com ifall det finns någon som har en störtlopplåda eller liknande.

Antalet kraschade kanoter i ÅEC tror jag är ganska stort, därav finns det knappast någon som hyr glasfiber/kolfiberkanoter till multisportare.

Matti Notlind hyr sina kolfiberlådor, men de kostar enligt ryktet över 1000 kronor för en tävling. Går de sönder står kunden för kostnaden. Han har mer eller mindre kopierat http://www.jkkkayaks.co.nz Supernova.

/Erik
[Ändrat av Arneri 2004-02-29 kl 16:40]

Låter billigt

1000 kr låter ganska billigt men det är klart att
man får skador som man måste betala för kan det snabbt bli dyrt. Visste ni föresten att skrovet och bakdäcket JKK s Eclipse är en direkt kopia av Plastexs Marathon
och att Hans UFO bara är en förlängd Cleaver. Jag har ett annat förslag köp en gammal tracer eller annan gammal nybörjarkanot köp ett släproder och sätt på
då kan du komma undan med sisådär 2000 - 2500kr och då har du
en kanot till kommande år oxå

Ja, kopiering av skrov har ju alltid varit populärt bland kanottillverkare. Ufo ser inte så rank ut. Tror du inte att han har breddat skrovet lite i botten?
En högdäckad Cleaver-X är inget jag längtar efter. Den är tillräckligt rank och vindkänslig som den är.

BKK kommer troligtvis auktionera ut tre av sina gamla Tracerkanoter under våren. Vi får se om auktionen är öppen för alla eller endast för klubbmedlemmar.
Nelo Razor tror jag mycket på som motions och "multisportkanot".

/Erik

Kopior

När jag var i USA senaste gången träffade jag folk från Van Dusen. Enligt dom så hade Plastex kopierat dom mer eller mindre rakt av. Man hade funderat på att stämma Plastex men inte funnit det värt besväret.

Tillråga på allt elände så sponsrar Plastex amerikanska laget så även Van Dusen paddlarna måste ha tränings overaller med Plastex dekaler.

Inom racing världen verkar Van Dusen och Struer stått för dom flesta modellerna.

Epics nya 18 fotare är väldans lik QCC 700.

Det har kommit hårdare regler emot kopiering i Usa och EU har även skärpt reglerna för mönsterskydd.

Få se om det kommer att ha någon verkan.

Hans Friedel

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips